RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Snacken: zeven grote uitdagingen

icon
Food14 april, 2017

“Binnen vijf jaar zal het snackgebeuren verdubbeld zijn”, voorspelt foodservice expert Eddy Bovijn van Food in Mind. “De traditionele consumptie- en waardepatronen verschuiven.” Hij ziet zeven grote uitdagingen. 

1. Weet wie uw consument is

Als het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat ‘dè buitenshuisconsument’ niet meer bestaat. “We hebben vier verschillende snacktypes gedefinieerd in ons onderzoek. Voor de aanbieders zal het erop aankomen om goed te focussen op één of meer van deze snackprofielen”, stelt Eddy Bovijn.

“Vandaag zien we nog de dominantie van grote ketens als Exki, Lunch Garden of McDonald’s die zich vestigen op zogenaamde ‘prime locations’ waar veel passage is. Deze benadering is verleden tijd. De toekomst is aan een gediversifieerd aanbod, afgestemd op één of enkele specifieke doelgroepen en consumptiemomenten.” 

“De buitenhuisconsument is geen ‘eenheidsworst’. Hij wordt veeleisend maar blijft terzelfdertijd flexibel. Onderzoek van iVvox en Food in Mind (de 10 geboden van de consument) toont aan dat dezelfde consument naargelang de plaats van consumptie – bedrijfsomgeving, horeca of on the go –  er een verschillend consumptiepatroon op nahoudt en nadruk legt op andere parameters, duurzaam of niet. Voor éénzelfde consument kan op éénzelfde dag de aandacht voor bio, fairtrade of lokale voeding verschillen, afhankelijk van de gekozen locatie.”
 

2. De producent professionaliseert

Om bovengenoemde redenen zal de producent of leverancier verplicht worden om de eindgebruiker van de operator/aanbieder in kaart te brengen. In foodservice zal men category management gaan toepassen, net zoals dat in retail gebeurt. 

“Sales zal niet meer prospecteren binnen horeca of catering in het algemeen, maar veel selectiever gaan opereren, op subsegmentniveau. Zo kun je aangepaste producten en een aangepaste commerciële strategie gaan richten naar bijvoorbeeld daycare binnen de zorg, waarbij de begeleider van de patiënt ter plaatse consumeert. Of naar miniketens binnen de quickservice restauratie bijvoorbeeld, of naar impuls en on the go.” 
 

3. De gezondheidsparadox

Acht op de tien consumenten verkiezen gezonde voeding, maar vier op de tien zondigen wel. “Dat biedt kansen voor verse en ultraverse producten, met de focus op belangrijke variabelen als pure smaak, meer rauwe groenten, low carb, clean label, allergenen, calorieën…” 

Een aandachtspunt is ook dat vers en ultravers een hoog prijskaartje kennen op het vlak van logistiek. Productrotatie is belangrijk. Ultraverse producten zijn slechts vier dagen houdbaar. ‘Just in time’ leveringen zijn hier essentieel. 
 

4. Nice place to work

Goede medewerkers houden is een uitdaging voor bedrijfsleiders. Een aantrekkelijk en aangepast cateringaanbod is één van de factoren die de werknemerstevredenheid verhoogt. 56% heeft een koelkast op het werk. 40% laat af en toe iets brengen. Eén consument op acht brengt eten mee om op te warmen. Slechts 50% heeft een ruimte om te lunchen of een koffiecorner. Dat kan veel beter.

“De grootkeuken van vroeger is volgens ons achterhaald. De toekomst ligt bij modulaire concepten met koude en warme modules. Denk aan soepcorners, broodjes- of pastabars… Er liggen grote kansen voor wie met een sterk concept komt.” 
 

5. Potentieel voor vending

Als er een toestel aanwezig is, nemen zeven consumenten op tien wel eens een drank uit de automaat, en één op twee een snack. Op het gebied van vending loopt België sterk achter tegenover de buurlanden. “We zien nog een sterke groei mogelijk. Van traditionele automaten zien we een verschuiving naar ‘vending walls’ of zelfs echte ‘vendingrestaurants’ waar je snacks en maaltijden kan uithalen en opwarmen; of zelfs meenemen naar huis.”
 

6. Eatertainment

De concurrentiestrijd wordt gevoerd tussen heel uiteenlopende aanbieders. Naast de restaurantketens (La Place, The Foodmaker, Pizza Hut, Exki…) zijn er de bedrijfscateraars (Compass, Aramark, Sodexo…), de ‘on-the-go’ retailers (Delitraiteur, Shop & Go, Press Shop…) en de traditionele retailers (Carrefour, Delhaize, Colruyt…). In elk kanaal gelden andere argumenten.

Eten is niet enkel een functionele activiteit, een kwestie van voldoende calorieën in te nemen. Het is vooral ook een sociale activiteit. Het gaat om beleving, om sfeer. Een aangename sociale omgeving is belangrijk in de strijd om maagaandeel. Je hebt sterke argumenten nodig om de klanten te overtuigen om bij u te komen eten. “We zien dat verschillende restaurantconcepten zich vandaag in deze richting herpositioneren: Lunch Garden bijvoorbeeld, of McDonald’s.” 
 

7. Blurring

Retail wordt foodservice, foodservice wordt retail. Een eerste prik werd gegeven met de opkomst van de petrolstations. In partnership tussen petroleummaatschappijen en retailers werden nieuwe concepten uitgerold op A-locaties (langs snelwegen) of op perifere locaties (drukke invalswegen en industriezones). 

“Een volgende stap vinden we terug in het buitenland met concepten als AH to go van Albert Heijn in Nederland. Kijk ook naar wat Carrefour doet in Italië. Na de opening van een ‘market Gourmet’ in Milaan, kwam Carrefour begin 2017 met het concept ‘express Urban Life’: een conveniencewinkel met een eethoek, een sushitoog en een lounge bar. Dit is een duidelijk voorbeeld van de strijd om maagaandeel. Blurring: de strijd is begonnen…”

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN