RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Snacken: de gezondheidsparadox

icon
Food3 maart, 2017

Belgen willen liefst gezond snacken, maar dat betekent niet dat ze het ook werkelijk doen. Bovendien is de perceptie vaak even belangrijk als het eigenlijke product. 

Niet zo gezond

In deze tweede aflevering van het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox buigen we ons over het gezondheidsvraagstuk. Het lijkt een open deur: wanneer je consumenten vraagt of ze houden van gezond eten, dan antwoordt 80% van wel. En 75% zegt graag fruit te eten. Toch geeft 41% toe dat ze in werkelijkheid eigenlijk niet zo gezond eten. 49% probeert wel gezonde dingen te eten wanneer ze een tussendoortje nemen, en 62% zegt tijd te maken voor een goed ontbijt. Tussen voornemen en realiteit gaapt echter vaak een kloof…

 

Waarop letten de Belgen, als het gaat om gezonde voeding? 64% probeert een snelle hap of meeneemeten te vermijden. Voor hen heeft snacken dus toch een eerder negatieve connotatie, ook al doen ze het vaak. Slechts 29% let heel erg op de hoeveelheid calorieën die ze dagelijks consumeren. Suiker is een groter issue: 54% let erop om zo weinig mogelijk suiker te eten. 49% tracht om zo weinig mogelijk zout te eten. 23% zegt veel frisdrank of energydrinks te verbruiken. 66% van de ondervraagden zegt vandaag gezonder te eten dan vroeger, en 50% verwacht in de toekomst gezonder te zullen eten. 

 

De cijfers wijzen wel op de fundamentele trend dat er een mooi marktpotentieel bestaat voor gezonde snacks. Aanbieders die erin slagen om lekkere en handige producten op de markt te brengen die voldoen aan de gezondheidsverwachtingen van de consument, krijgen de wind in de zeilen. Denk bijvoorbeeld aan de sterke groei van Starmeal/The Foodmaker, met een aanbod gezonde slaatjes, wraps en maaltijden met veel groenten.

 

Nieuwe segmenten

Ook fabrikanten hebben wel oor naar de vraag van de consument om gezondere producten op de markt te brengen: sinds 2000 is de hoeveelheid suiker in frisdranken die in België worden verkocht met 25% gedaald.

 

“Een positieve ervaring heeft Food in Mind in de koekjeswereld, waar een producent duidelijk het gezondheidsaspect uitspeelt en concurrerende koekjesfabrikanten achter zich laat door alleen in te zetten op bio, gluten- en lactosearm. Vandaag kan deze organisatie zowel de binnen- als de buitenlandse vraag niet volgen”, zegt Eddy Bovijn. 

 

“Een recent traject leert ons dat voedingsbedrijven ook kunnen groeien door een verandering van technologie, bijvoorbeeld door in te zetten op vers in plaats van droog of diepvries. Zo boren nieuwe segmenten aan.”

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN