Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname | RetailDetail

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname
Shutterstock

Drankenproducent Spadel is vorig jaar fors gegroeid, maar dat was vrijwel enkel te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin. Wordt dat niet in rekening genomen, dan was er nog amper sprake van groei.

Hoge nettowinst

De omzet van Spadel kwam vorig jaar uit op 289 miljoen euro, een groei van meer dan 15 procent. Daarbij steeg ook de bedrijfswinst met maar liefst 31,6 procent naar 33 miljoen euro. Die groei is te danken aan het Bulgaarse Devin, dat vorig jaar voor 120 miljoen euro in handen kwam van Spadel.

 

Worden de resultaten van Devin niet meegerekend, dat is de organische omzetgroei slechts 0,5 procent. In de eerste zes maanden van 2017 was dat nog meer dan 7 procent. Daarnaast was de organische groei van de bedrijfswinst slechts 6 procent, terwijl die over de eerste helft van het jaar 42 procent was. Dat schrijft De Tijd.

 

De nettowinst steeg dankzij een gunstige belastinghervorming met 53 procent naar 26,4 miljoen euro.

 

Spadel wijst voor de matige organische groei naar de hoge promotiedruk en de prijzenoorlog in de supermarkten. Voor het huidige boekjaar heeft het vertrouwen in een positieve marktevolutie voor mineraalwater. "Deze overtuiging wordt nog versterkt door de neiging van de consument om te kiezen voor gezondere, natuurlijkere en caloriearmere dranken", klinkt het bij Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.