Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname | RetailDetail

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname
Shutterstock

Drankenproducent Spadel is vorig jaar fors gegroeid, maar dat was vrijwel enkel te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin. Wordt dat niet in rekening genomen, dan was er nog amper sprake van groei.

Hoge nettowinst

De omzet van Spadel kwam vorig jaar uit op 289 miljoen euro, een groei van meer dan 15 procent. Daarbij steeg ook de bedrijfswinst met maar liefst 31,6 procent naar 33 miljoen euro. Die groei is te danken aan het Bulgaarse Devin, dat vorig jaar voor 120 miljoen euro in handen kwam van Spadel.

 

Worden de resultaten van Devin niet meegerekend, dat is de organische omzetgroei slechts 0,5 procent. In de eerste zes maanden van 2017 was dat nog meer dan 7 procent. Daarnaast was de organische groei van de bedrijfswinst slechts 6 procent, terwijl die over de eerste helft van het jaar 42 procent was. Dat schrijft De Tijd.

 

De nettowinst steeg dankzij een gunstige belastinghervorming met 53 procent naar 26,4 miljoen euro.

 

Spadel wijst voor de matige organische groei naar de hoge promotiedruk en de prijzenoorlog in de supermarkten. Voor het huidige boekjaar heeft het vertrouwen in een positieve marktevolutie voor mineraalwater. "Deze overtuiging wordt nog versterkt door de neiging van de consument om te kiezen voor gezondere, natuurlijkere en caloriearmere dranken", klinkt het bij Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.