RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Spar geeft ondernemers ruimte om hun sterktes uit te spelen”

icon
Food29 september, 2017

De Spar-supermarkten van Colruyt Group zijn met hun nieuwe winkelconcept goed geplaatst om de rol van de speciaalzaak over te nemen. Er is daardoor nog groeipotentieel, ook al wordt food stilaan een verdringingsmarkt. 

Met Colruyt logo

Het loopt goed met de ombouw en de opwaardering van de Spar-supermarkten bij Retail Partners Colruyt Group, vernemen we van algemeen directeur Dirk Depoorter. 152 van de in totaal 210 Spar- en Spar Compact-winkels van de groep dragen nu het uithangbord van de Colruyt Group, ongeveer driekwart van het winkelbestand dus. Deze winkels voldoen aan hoge kwaliteitseisen.

 

“Nu volgen de wat moeilijker cases, winkels waarvan er een aantal het logo wellicht niet zullen behalen, omdat de ondernemer de investering niet meer ziet zitten, of omdat het pand te klein is. We hebben nog enkele winkels van zo’n 150 m² bijvoorbeeld, maar voor een Spar Compact rekenen we toch eerder 300 à 350 m². Nu, die winkels willen we niet kwijt, we werken ook goed samen met die ondernemers, ze blijven gewoon Spar.” 

 

Ze hoeven dus ook niet Mini Market te worden? “Het Spar uithangbord is toch waardevoller. Mini Market is er eerder voor vrije klanten die iets meer ondersteuning wensen, maar niet noodzakelijk aan de criteria voor een Spar beantwoorden. We hebben nog zo’n 120 à 130 van die vrije klanten.” 

 

Investeringen lonen

Het aantal Sparwinkels bleef de afgelopen jaren licht dalen als gevolg van een optimalisering van het winkelnetwerk, maar vandaag is het aantal stabiel en opent Spar weer bijkomende vestigingen, geeft Depoorter aan. “De belangrijkste groeimotor zit hem voor ons bij de bestaande winkels. Alle supermarkten die de overgang naar het Colruyt Group-logo hebben gemaakt, boeken een mooie omzetstijging. Tussen de traditionele Spars en de winkels met Spar Colruyt Group-enseigne zit toch een groeiverschil van vijf procent. Ook de nieuwe winkelformule, gelanceerd in november 2015, presteert merkelijk beter, de investeringen van de ondernemers lonen.” 

 

“Daarnaast willen we uiteraard groeien door winkels te vergroten, te verplaatsen en er nieuwe te openen. Dat is niet eenvoudig in dit land. Goede winkellocaties liggen niet voor het rapen, vergunningsprocedures vergen tijd en winkels overnemen van de concurrentie is niet evident. Iedereen tracht langlopende contracten af te sluiten en dat is logisch. Ook wij doen dat, gezien de grote investeringen die we doen om de zelfstandige ondernemers te ondersteunen. Daarom is het belangrijk de zekerheid te hebben van een samenwerking op lange termijn. Op zich zou ik er minder een probleem van maken om hier soepeler in te zijn, zolang dezelfde regels gelden voor iedereen.”

 

Of kandidaten nog vlot te vinden zijn? “Het blijft een zoektocht. Je moet al echt een ondernemer zijn om de stap te zetten. Je hebt ook wat kapitaal nodig en de banken zijn voorzichtig geworden. Makkelijk is het dus niet. We spreken verschillende kanalen aan, intern en extern. Er spelen hier en daar ook opvolgingsissues.”

 

Expansiepotentieel

Hoewel volgens veel waarnemers de markt stilaan verzadigd is, ziet Retail Partners Colruyt Group toch nog mogelijkheden voor bijkomende vestigingen. “Er zijn voldoende supermarkten in dit land, dat is waar, maar er zijn ook nog voldoende locaties waar één van de spelers niet aanwezig is. Het is dus misschien wel een verdringingsmarkt geworden, maar er is toch nog plaats om andere spelers te verdringen. Bovendien zien we dat de buurtsupermarkt steeds vaker de rol overneemt van de bakker en de slager, die uit het dorpsbeeld verdwijnen. Zeker met onze nieuwe formule zijn we goed geplaatst om die functie te vervullen. We voorzien meer ruimte voor vers, waardoor het versaandeel én de marges omhooggaan in de verbouwde winkels.”

 

Spar geeft ondernemers bovendien de kans om creatief te zijn en uit te pakken met hun eigen specialiteit. “We willen geen al te strakke formule zijn. De ondernemers die in Halle recent een Spar-supermarkt openden, hadden voordien een traiteurszaak. Die hebben ze geïntegreerd in de nieuwe winkel en dat is prachtig. Bij Spar Lichtervelde vind je een visafdeling zoals er maar weinig bestaan in dit land. En in Oudenaarde hebben we een Spar die veel bakkers het nakijken geeft. Lokale ondernemers mogen hun sterktes uitspelen, om wereldberoemd te worden in hun eigen dorp of wijk.” 

 

Plannen met e-commerce

De nieuwe formule staat er, al worden enkele details nog wel bijgestuurd. De zogenaamde ‘overzetkassa’s’ werken goed in de meeste winkels: de gemiddelde korf neemt er immers toe. “Wel zoeken we samen met onze ondernemers naar een oplossing voor de impulsverkoop aan de check-outs, die in het nieuwe concept is weggevallen.” 

 

Ook e-commerce staat bij Spar op de agenda: “We zetten de eerste stapjes. Maar online is een vlag die een enorme lading dekt. Boodschappen online laten bestellen en klaarzetten, is voor ons niet de prioritaire denkpiste. We blijven buurtwinkels, waarvoor het menselijk contact met de klant belangrijk blijft. We broeden daarom op een alternatief concept, waar ik nu nog niks over ga zeggen.”  Spar leert daarbij ook van de ondernemers. Sommigen bieden al een bestelmogelijkheid op hun website, vooral dan voor speciale bestellingen zoals broodjes, geschenkmanden of barbecuepakketten. 

 

Onderscheidend zijn 

Wat beschouwt Dirk Depoorter tot slot als de grote uitdaging voor de buurtwinkel vandaag? “Voor iedereen geldt dezelfde vraag: hoe zorg je ervoor dat de klant bij jou komt? Hoe kun je onderscheidend zijn in je lokale markt? De basis moet altijd in orde zijn: dat de winkeluitstraling goed zit, dat de rekken gevuld zijn, dat de folder aantrekkelijk is, de prijzen competitief… dat zijn nu eenmaal basisvereisten, daarmee kan een winkel zich niet onderscheiden. Je moet dus daar bovenop iets extra’s te bieden hebben: de specialiteit van de ondernemer, het buurtgevoel, hoe je in verbinding gaat met de klant. Daar werken we aan, met resultaat.” 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN