Supermarktketens gaan varkensboeren meer betalen

Supermarktketens gaan varkensboeren meer betalen

(update) Het ketenoverleg tussen supermarkten en varkenshouders is mislukt. Meteen staat de aan de varkensboeren beloofde eenmalige toeslag van 24 miljoen euro op de helling. Na Carrefour, Colruyt en Delhaize doet nu ook Makro een extra duit in het zakje.

De hamvraag: wie betaalt de beloofde 24 miljoen euro?

Eind augustus bereikten de boerenorganisaties, de federaties van de distributieketen en de vleesindustrie na weken van onderhandelen een akkoord over een eenmalige toeslag aan de varkenshouderij. Die werkt al acht jaar op rij met verlies door de lage prijzen en de beloofde 24 miljoen euro moest dat leed verzachten. De vraag wie er hoeveel zou betalen, werd echter niet beantwoord. Die besprekingen zijn nu mislukt.

 

Volgens handelsfederatie Comeos zijn de gesprekken onder meer afgesprongen omdat de Belgische concurrentiewaakhond bezwaar had aangetekend uit vrees voor prijsafspraken. Maar Pieter Verhelst van de Boerenbond ontkent dat: "De mededingingsautoriteiten gaven ons wel mogelijkheden. Er werd voorgesteld dat elke partner in de varkensketen een vrijwillige bijdrage zou doen aan een fonds. Dat zou 15 tot 20 cent per kilo vers varkensvlees opleveren, in totaal 10 tot 15 miljoen euro. Wij wilden de garantie van 10 miljoen, de partners in de keten wilden die garantie niet geven."

 

Bevoegd minister Willy Borsus (MR) neemt intussen initiatieven om de afgesprongen gesprekken weer op de rails te krijgen. "Nu de landbouwsector - en vooral de varkens- en de melksector, maar ook de rundvleessector - geconfronteerd wordt met aanzienlijke moeilijkheden, is het van cruciaal belang dat de relaties tussen de actoren in de keten behouden kunnen blijven." De federale landbouwminister wijst op het grote belang inzake tewerkstelling en economische activiteit van de agrovoedingssector, de handel en de andere spelers in de verwerking van landbouwproducten.

 

Carrefour, Colruyt en Delhaize in de bres

In afwachting zijn de boerenorganisaties van plan om individuele warenhuizen, slachthuizen en vleesverwerkende bedrijven ertoe aan te zetten om vrijwillig een bijdrage te leveren: "De federaties van de handel (Comeos) en van de vleesindustrie (Fevia, Fenavian en Febev) slagen er niet in hun woord te houden en hun afspraken na te komen. Daarom trekken we de komende dagen met kleine delegaties van varkenshouders naar hun individuele leden. We vragen hén of zij hun engagement wel willen nakomen. We zullen heel expliciet vragen een engagementsverklaring te ondertekenen en aan te geven welk bedrag zij willen bijdragen."

 

Een vraag die niet in dovemansoren is gevallen. "Om de varkenshouders te steunen in een periode waarin het varkensvlees historisch laag staat, zal Carrefour Belgium vanaf morgen 10 euro per varken - of 0,10 euro per gekochte kilogram varkensvlees - extra aan zijn leveranciers betalen. We volgen met deze tijdelijke maatregel consequent de positie die het al in augustus in het ketenoverleg innam en communiceerde", laat woordvoerder Baptiste van Outryve weten.

 

Ook Colruyt betaalt 10 eurocent extra per kilo varkensvlees, en dat "voor al het varkensvlees dat we in ontvangst nemen, in welke vorm het achteraf ook verkocht wordt: vers vlees, charcuterie, afgeleide producten", zegt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food. "Binnen twee maanden evalueren we de situatie opnieuw zonder de evolutie van de besprekingen binnen het Ketenoverleg uit het oog te verliezen."

 

Delhaize zal boven op de bijdrage van twee euro (die de keten al sinds half juli op eigen initiatief bijdraagt) nog één euro extra betalen, en dat "zolang de varkensprijs op zo'n historisch laag niveau blijft. Deze beslissing past in de strategie van Delhaize om bewust te kiezen voor Belgische verse producten." De distributeur wijst erop dat die extra crisisbijdrage van 3 euro boven op de 3,6 euro per varken komt die hij al sinds 2014 betaalt aan alle Belgische boeren die varkens met het label 'Beter voor iedereen' leveren aan Delhaize.

 

Gisteravond ging dan ook Makro "het engagement aan om tijdelijk 10 cent per kilo puur varkensvlees extra te betalen aan de Belgische boeren. Dit beloven we te doen gedurende twee maanden. Makro is sinds jaar en dag een zeer faire speler op de Belgische markt en specifiek in de varkenssector. We volgen nl. de wekelijkse bewegingen van de vleesmarkt op de voet. We werken dus niet met vaste inkoopprijzen, maar reageren op de prijs in functie van de vraag en het aanbod van de markt, wat in het voordeel is van de boeren. Daarenboven verkopen we hoofdzakelijk Belgisch varkensvlees, dat we uitgebreid promoten bij de klanten aan de hand van degustaties in de winkels en communicatie in onze folders", aldus woordvoerder Julie Stordiau.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top