Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Terwijl het aantal lokale voedingswinkels maar blijft afkalven, is er een opmerkelijke opmars van het aantal 'ambulante verkopers van voedingswaren'. Dat blijkt alvast uit cijfers van de FOD Economie die het NSZ kon inkijken.

Lokale voedingswinkel sterft uit

Binnenkort dreigen slagers, bakkers, groente- en viswinkels helemaal uit ons straatbeeld te verdwijnen. In heel wat (deel)gemeenten is het nu al tevergeefs zoeken naar een lokale voedingswinkel. Een analyse van zelfstandigenorganisatie NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie toont aan dat deze teloorgang ook de laatste jaren onverminderd is blijven aanhouden. Zo daalde het aantal slagers tussen 2008 en 2013 met 11%, het aantal bakkers met 6%, het aantal groentewinkels met 7% en het aantal viswinkels met 13%

 

Belangrijkste verklaring: "De concurrentie met supermarkten en superettes allerhande. Deze laatste namen de afgelopen jaren in aantal stevig toe en zijn vaak ook open op zondag. Die winkels verkopen onder meer brood, vlees, charcuterie, groeten, fruit en vis, maar bieden de klant een 'one stop shop' waardoor hij geen verschillende winkels moet bezoeken", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie.

 

Revival van de markten

Toch is er nog een andere, opmerkelijke verklaring: ook de toegenomen populariteit van markten de afgelopen jaren speelt een rol. "Steeds meer consumenten bezoeken markten, waardoor het niet verwonderlijk is dat het aantal marktkramers met voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar met 12% is toegenomen", klinkt het bij het NSZ.

 

Waren de ambulante voedingsverkopers in 2008 nog met 2.195, dan zijn ze nu al met meer dan 2.450, zo blijkt uit de cijfers. "Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw in trek zijn. En dat het statuut de laatste jaren verbeterd is, speelt zeker ook mee."

 

Al wijst Etienne Theys, secretaris-generaal van de Nationale Groepering Ambulante Handel, er in Het Nieuwsblad op dat het zeker niet allemaal voltijdse marktkramers zijn: "Dik twaalf jaar geleden was maar één op de tien marktkramers actief in bijberoep, tegenwoordig is dat al ruim 40%. En dat is logisch: het gros van de omzet wordt gedraaid op vrijdagen en tijdens de weekends, wanneer de mensen tijd hebben om naar de markt te gaan. In de week hebben tweeverdieners het daar veel te druk voor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top