Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Terwijl het aantal lokale voedingswinkels maar blijft afkalven, is er een opmerkelijke opmars van het aantal 'ambulante verkopers van voedingswaren'. Dat blijkt alvast uit cijfers van de FOD Economie die het NSZ kon inkijken.

Lokale voedingswinkel sterft uit

Binnenkort dreigen slagers, bakkers, groente- en viswinkels helemaal uit ons straatbeeld te verdwijnen. In heel wat (deel)gemeenten is het nu al tevergeefs zoeken naar een lokale voedingswinkel. Een analyse van zelfstandigenorganisatie NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie toont aan dat deze teloorgang ook de laatste jaren onverminderd is blijven aanhouden. Zo daalde het aantal slagers tussen 2008 en 2013 met 11%, het aantal bakkers met 6%, het aantal groentewinkels met 7% en het aantal viswinkels met 13%

 

Belangrijkste verklaring: "De concurrentie met supermarkten en superettes allerhande. Deze laatste namen de afgelopen jaren in aantal stevig toe en zijn vaak ook open op zondag. Die winkels verkopen onder meer brood, vlees, charcuterie, groeten, fruit en vis, maar bieden de klant een 'one stop shop' waardoor hij geen verschillende winkels moet bezoeken", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie.

 

Revival van de markten

Toch is er nog een andere, opmerkelijke verklaring: ook de toegenomen populariteit van markten de afgelopen jaren speelt een rol. "Steeds meer consumenten bezoeken markten, waardoor het niet verwonderlijk is dat het aantal marktkramers met voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar met 12% is toegenomen", klinkt het bij het NSZ.

 

Waren de ambulante voedingsverkopers in 2008 nog met 2.195, dan zijn ze nu al met meer dan 2.450, zo blijkt uit de cijfers. "Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw in trek zijn. En dat het statuut de laatste jaren verbeterd is, speelt zeker ook mee."

 

Al wijst Etienne Theys, secretaris-generaal van de Nationale Groepering Ambulante Handel, er in Het Nieuwsblad op dat het zeker niet allemaal voltijdse marktkramers zijn: "Dik twaalf jaar geleden was maar één op de tien marktkramers actief in bijberoep, tegenwoordig is dat al ruim 40%. En dat is logisch: het gros van de omzet wordt gedraaid op vrijdagen en tijdens de weekends, wanneer de mensen tijd hebben om naar de markt te gaan. In de week hebben tweeverdieners het daar veel te druk voor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top