Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers | RetailDetail

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Terwijl het aantal lokale voedingswinkels maar blijft afkalven, is er een opmerkelijke opmars van het aantal 'ambulante verkopers van voedingswaren'. Dat blijkt alvast uit cijfers van de FOD Economie die het NSZ kon inkijken.

Lokale voedingswinkel sterft uit

Binnenkort dreigen slagers, bakkers, groente- en viswinkels helemaal uit ons straatbeeld te verdwijnen. In heel wat (deel)gemeenten is het nu al tevergeefs zoeken naar een lokale voedingswinkel. Een analyse van zelfstandigenorganisatie NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie toont aan dat deze teloorgang ook de laatste jaren onverminderd is blijven aanhouden. Zo daalde het aantal slagers tussen 2008 en 2013 met 11%, het aantal bakkers met 6%, het aantal groentewinkels met 7% en het aantal viswinkels met 13%

 

Belangrijkste verklaring: "De concurrentie met supermarkten en superettes allerhande. Deze laatste namen de afgelopen jaren in aantal stevig toe en zijn vaak ook open op zondag. Die winkels verkopen onder meer brood, vlees, charcuterie, groeten, fruit en vis, maar bieden de klant een 'one stop shop' waardoor hij geen verschillende winkels moet bezoeken", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie.

 

Revival van de markten

Toch is er nog een andere, opmerkelijke verklaring: ook de toegenomen populariteit van markten de afgelopen jaren speelt een rol. "Steeds meer consumenten bezoeken markten, waardoor het niet verwonderlijk is dat het aantal marktkramers met voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar met 12% is toegenomen", klinkt het bij het NSZ.

 

Waren de ambulante voedingsverkopers in 2008 nog met 2.195, dan zijn ze nu al met meer dan 2.450, zo blijkt uit de cijfers. "Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw in trek zijn. En dat het statuut de laatste jaren verbeterd is, speelt zeker ook mee."

 

Al wijst Etienne Theys, secretaris-generaal van de Nationale Groepering Ambulante Handel, er in Het Nieuwsblad op dat het zeker niet allemaal voltijdse marktkramers zijn: "Dik twaalf jaar geleden was maar één op de tien marktkramers actief in bijberoep, tegenwoordig is dat al ruim 40%. En dat is logisch: het gros van de omzet wordt gedraaid op vrijdagen en tijdens de weekends, wanneer de mensen tijd hebben om naar de markt te gaan. In de week hebben tweeverdieners het daar veel te druk voor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.