Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers | RetailDetail

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Teloorgang lokale voedingswinkels, opmars van marktkramers

Terwijl het aantal lokale voedingswinkels maar blijft afkalven, is er een opmerkelijke opmars van het aantal 'ambulante verkopers van voedingswaren'. Dat blijkt alvast uit cijfers van de FOD Economie die het NSZ kon inkijken.

Lokale voedingswinkel sterft uit

Binnenkort dreigen slagers, bakkers, groente- en viswinkels helemaal uit ons straatbeeld te verdwijnen. In heel wat (deel)gemeenten is het nu al tevergeefs zoeken naar een lokale voedingswinkel. Een analyse van zelfstandigenorganisatie NSZ op basis van cijfers van de FOD Economie toont aan dat deze teloorgang ook de laatste jaren onverminderd is blijven aanhouden. Zo daalde het aantal slagers tussen 2008 en 2013 met 11%, het aantal bakkers met 6%, het aantal groentewinkels met 7% en het aantal viswinkels met 13%

 

Belangrijkste verklaring: "De concurrentie met supermarkten en superettes allerhande. Deze laatste namen de afgelopen jaren in aantal stevig toe en zijn vaak ook open op zondag. Die winkels verkopen onder meer brood, vlees, charcuterie, groeten, fruit en vis, maar bieden de klant een 'one stop shop' waardoor hij geen verschillende winkels moet bezoeken", zegt Christine Mattheeuws van de zelfstandigenorganisatie.

 

Revival van de markten

Toch is er nog een andere, opmerkelijke verklaring: ook de toegenomen populariteit van markten de afgelopen jaren speelt een rol. "Steeds meer consumenten bezoeken markten, waardoor het niet verwonderlijk is dat het aantal marktkramers met voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar met 12% is toegenomen", klinkt het bij het NSZ.

 

Waren de ambulante voedingsverkopers in 2008 nog met 2.195, dan zijn ze nu al met meer dan 2.450, zo blijkt uit de cijfers. "Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw in trek zijn. En dat het statuut de laatste jaren verbeterd is, speelt zeker ook mee."

 

Al wijst Etienne Theys, secretaris-generaal van de Nationale Groepering Ambulante Handel, er in Het Nieuwsblad op dat het zeker niet allemaal voltijdse marktkramers zijn: "Dik twaalf jaar geleden was maar één op de tien marktkramers actief in bijberoep, tegenwoordig is dat al ruim 40%. En dat is logisch: het gros van de omzet wordt gedraaid op vrijdagen en tijdens de weekends, wanneer de mensen tijd hebben om naar de markt te gaan. In de week hebben tweeverdieners het daar veel te druk voor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.