Tesco’s identieke omzet onder zware druk

Tesco’s identieke omzet onder zware druk

De Britse retailer Tesco blijft in de hoek waar de klappen vallen. De cijfers over het eerste kwartaal bevestigden de vrees van de analisten: de identieke omzet in de Britse thuismarkt is bijna één procent gedaald, met name door de teleurstellende verkopen van non-food en van gemaksvoeding.

Paardenvleesschandaal drukt de omzet

"We hebben onze doelen gesteld en zijn het jaar op schema begonnen, ondanks de voortdurende moeilijke economische omstandigheden voor consumenten", reageert topman Philip Clarke in het bericht over de kwartaalcijfers. Ook Clarke moet echter toegeven dat de non-food verkopen in het Verenigd Koninkrijk tegenvallen.

 

Een andere tegenvaller heeft te maken met het paardenvleesschandaal dat ook Tesco raakt. Clarke spreekt van "...een kleine, maar duidelijke invloed op de verkopen van diepgevroren en koelverse gemaksvoeding vanwege de consumentenreactie op DNA van paardenvlees dat is aangetroffen in vier producten."

 

Totale groei compenseert identieke verliezen

Tesco's identieke groei in de Britse thuismarkt daalde met 0,9 procent (exclusief brandstofverkopen) in het eerste kwartaal tot 25 mei 2013. Een jaar geleden noteerde de marktleider in het eerste kwartaal nog een bescheiden groei van de identieke omzet met 0,5 procent. De totale omzet exclusief brandstof groeide mondjesmaat met één procent.

 

De groei van online food, de aangroei van het aantal 'Click & Collect' ophaalpunten tot 169, de verbeterde klantenservice en de succesvolle prijsvergelijkingscampagne 'Price Promise', stimuleren volgens Tesco de omzet. Bij die campagne vergelijkt Tesco aan de kassa direct de prijzen van zowel A-merken als huismerken en vers van de rivalen Sainsbury's, Asda en Morrisons, waarna klanten een eventueel prijsverschil terug ontvangen. De actie is echter omstreden: concurrenten klagen dat huismerken en vers niet objectief te vergelijken zijn.

 

Omschakeling in non-food

De groei van de totale omzet kan de terugval in identieke omzet echter maar nét compenseren. Tesco is naar eigen zeggen in non-food sterk afhankelijk van de omzet van consumentenelektronica, die in het eerste kwartaal ernstig te lijden heeft gehad onder de crisis.

 

Bovendien is er een effect van het omschakelen van goedkope huishoudelijke artikelen naar de verkoop van hoogwaardiger en margerijkere non-foodproducten. Dit levert volgens Tesco meer groei op. Dat zal dan uit de cijfers voor de komende kwartalen moeten blijken, als de nieuwe ranges hoogwaardiger huishoudelijke producten in de Tesco-winkels zullen instromen.

 

Internationaal daalt de identieke omzet nóg sterker

Niet alleen thuis, maar ook internationaal is de positie van Tesco aanleiding tot zorg. Daar daalde de indentieke omzet nog sterker, met 4,6 procent (exclusief brandstof). De totale buitenlandse omzet bleef met een minimale groei van 0,1 procent stabiel. Zowel in Azië (-3,8 procent) als in Europa (-5,5 procent) toont de slechte ontwikkeling van de identieke omzet aan, dat Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen.

 

Net zoals Tesco in de thuismarkt drastische maatregelen heeft genomen, zal dat in het buitenland ook het geval kunnen zijn. Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop van de Amerikaanse activiteiten constateren sommige analisten dat Tesco met name in Europa veel omzet genereert via hypermarkten - net het format dat het meest kwetsbaar blijkt ten tijde van economische crisis en structurele veranderingen van demografische (vergrijzing) en technologische (digitalisering) aard...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top