Tesco’s identieke omzet onder zware druk | RetailDetail

Tesco’s identieke omzet onder zware druk

Tesco’s identieke omzet onder zware druk

De Britse retailer Tesco blijft in de hoek waar de klappen vallen. De cijfers over het eerste kwartaal bevestigden de vrees van de analisten: de identieke omzet in de Britse thuismarkt is bijna één procent gedaald, met name door de teleurstellende verkopen van non-food en van gemaksvoeding.

Paardenvleesschandaal drukt de omzet

"We hebben onze doelen gesteld en zijn het jaar op schema begonnen, ondanks de voortdurende moeilijke economische omstandigheden voor consumenten", reageert topman Philip Clarke in het bericht over de kwartaalcijfers. Ook Clarke moet echter toegeven dat de non-food verkopen in het Verenigd Koninkrijk tegenvallen.

 

Een andere tegenvaller heeft te maken met het paardenvleesschandaal dat ook Tesco raakt. Clarke spreekt van "...een kleine, maar duidelijke invloed op de verkopen van diepgevroren en koelverse gemaksvoeding vanwege de consumentenreactie op DNA van paardenvlees dat is aangetroffen in vier producten."

 

Totale groei compenseert identieke verliezen

Tesco's identieke groei in de Britse thuismarkt daalde met 0,9 procent (exclusief brandstofverkopen) in het eerste kwartaal tot 25 mei 2013. Een jaar geleden noteerde de marktleider in het eerste kwartaal nog een bescheiden groei van de identieke omzet met 0,5 procent. De totale omzet exclusief brandstof groeide mondjesmaat met één procent.

 

De groei van online food, de aangroei van het aantal 'Click & Collect' ophaalpunten tot 169, de verbeterde klantenservice en de succesvolle prijsvergelijkingscampagne 'Price Promise', stimuleren volgens Tesco de omzet. Bij die campagne vergelijkt Tesco aan de kassa direct de prijzen van zowel A-merken als huismerken en vers van de rivalen Sainsbury's, Asda en Morrisons, waarna klanten een eventueel prijsverschil terug ontvangen. De actie is echter omstreden: concurrenten klagen dat huismerken en vers niet objectief te vergelijken zijn.

 

Omschakeling in non-food

De groei van de totale omzet kan de terugval in identieke omzet echter maar nét compenseren. Tesco is naar eigen zeggen in non-food sterk afhankelijk van de omzet van consumentenelektronica, die in het eerste kwartaal ernstig te lijden heeft gehad onder de crisis.

 

Bovendien is er een effect van het omschakelen van goedkope huishoudelijke artikelen naar de verkoop van hoogwaardiger en margerijkere non-foodproducten. Dit levert volgens Tesco meer groei op. Dat zal dan uit de cijfers voor de komende kwartalen moeten blijken, als de nieuwe ranges hoogwaardiger huishoudelijke producten in de Tesco-winkels zullen instromen.

 

Internationaal daalt de identieke omzet nóg sterker

Niet alleen thuis, maar ook internationaal is de positie van Tesco aanleiding tot zorg. Daar daalde de indentieke omzet nog sterker, met 4,6 procent (exclusief brandstof). De totale buitenlandse omzet bleef met een minimale groei van 0,1 procent stabiel. Zowel in Azië (-3,8 procent) als in Europa (-5,5 procent) toont de slechte ontwikkeling van de identieke omzet aan, dat Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen.

 

Net zoals Tesco in de thuismarkt drastische maatregelen heeft genomen, zal dat in het buitenland ook het geval kunnen zijn. Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop van de Amerikaanse activiteiten constateren sommige analisten dat Tesco met name in Europa veel omzet genereert via hypermarkten - net het format dat het meest kwetsbaar blijkt ten tijde van economische crisis en structurele veranderingen van demografische (vergrijzing) en technologische (digitalisering) aard...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.