Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam | RetailDetail

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat we naar Amerikaans voorbeeld meer gebruik gaan maken van de doggybag. Volgens de organisatie ligt het deels aan de naam van het object dat het zo onpopulair is.

Taboe

In de Verenigde Staten is de doggybag een ingeburgerd fenomeen: klanten op restaurant hebben er geen enkel probleem mee om hun overschotjes mee naar huis te nemen. In België ligt dat momenteel anders: "Mensen durven er vaak niet om te vragen, ze schamen zich ervoor, ze vergeten het of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

 

Volgens Test-Aankoop ligt een deel van het probleem ook bij de naam, die voor Nederlandstalige gebruikers niet echt aantrekkelijk is. Daarom heeft de organisatie een poll opgestart voor een mogelijk alternatief. Op de website van Test-Aankoop kan er momenteel gestemd worden op zes mogelijkheden.

 

Horeca Vlaanderen juicht het alternatief alvast toe, maar zegt er ook meteen bij dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de versheid van het eten eens het in het doosje verdwijnt. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.