Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat we naar Amerikaans voorbeeld meer gebruik gaan maken van de doggybag. Volgens de organisatie ligt het deels aan de naam van het object dat het zo onpopulair is.

Taboe

In de Verenigde Staten is de doggybag een ingeburgerd fenomeen: klanten op restaurant hebben er geen enkel probleem mee om hun overschotjes mee naar huis te nemen. In België ligt dat momenteel anders: "Mensen durven er vaak niet om te vragen, ze schamen zich ervoor, ze vergeten het of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

 

Volgens Test-Aankoop ligt een deel van het probleem ook bij de naam, die voor Nederlandstalige gebruikers niet echt aantrekkelijk is. Daarom heeft de organisatie een poll opgestart voor een mogelijk alternatief. Op de website van Test-Aankoop kan er momenteel gestemd worden op zes mogelijkheden.

 

Horeca Vlaanderen juicht het alternatief alvast toe, maar zegt er ook meteen bij dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de versheid van het eten eens het in het doosje verdwijnt. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn."

Tags: