Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat we naar Amerikaans voorbeeld meer gebruik gaan maken van de doggybag. Volgens de organisatie ligt het deels aan de naam van het object dat het zo onpopulair is.

Taboe

In de Verenigde Staten is de doggybag een ingeburgerd fenomeen: klanten op restaurant hebben er geen enkel probleem mee om hun overschotjes mee naar huis te nemen. In België ligt dat momenteel anders: "Mensen durven er vaak niet om te vragen, ze schamen zich ervoor, ze vergeten het of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

 

Volgens Test-Aankoop ligt een deel van het probleem ook bij de naam, die voor Nederlandstalige gebruikers niet echt aantrekkelijk is. Daarom heeft de organisatie een poll opgestart voor een mogelijk alternatief. Op de website van Test-Aankoop kan er momenteel gestemd worden op zes mogelijkheden.

 

Horeca Vlaanderen juicht het alternatief alvast toe, maar zegt er ook meteen bij dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de versheid van het eten eens het in het doosje verdwijnt. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top