Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat we naar Amerikaans voorbeeld meer gebruik gaan maken van de doggybag. Volgens de organisatie ligt het deels aan de naam van het object dat het zo onpopulair is.

Taboe

In de Verenigde Staten is de doggybag een ingeburgerd fenomeen: klanten op restaurant hebben er geen enkel probleem mee om hun overschotjes mee naar huis te nemen. In België ligt dat momenteel anders: "Mensen durven er vaak niet om te vragen, ze schamen zich ervoor, ze vergeten het of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

 

Volgens Test-Aankoop ligt een deel van het probleem ook bij de naam, die voor Nederlandstalige gebruikers niet echt aantrekkelijk is. Daarom heeft de organisatie een poll opgestart voor een mogelijk alternatief. Op de website van Test-Aankoop kan er momenteel gestemd worden op zes mogelijkheden.

 

Horeca Vlaanderen juicht het alternatief alvast toe, maar zegt er ook meteen bij dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de versheid van het eten eens het in het doosje verdwijnt. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top