Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Test-Aankoop wil doggybag populair maken dankzij nieuwe naam

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat we naar Amerikaans voorbeeld meer gebruik gaan maken van de doggybag. Volgens de organisatie ligt het deels aan de naam van het object dat het zo onpopulair is.

Taboe

In de Verenigde Staten is de doggybag een ingeburgerd fenomeen: klanten op restaurant hebben er geen enkel probleem mee om hun overschotjes mee naar huis te nemen. In België ligt dat momenteel anders: "Mensen durven er vaak niet om te vragen, ze schamen zich ervoor, ze vergeten het of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

 

Volgens Test-Aankoop ligt een deel van het probleem ook bij de naam, die voor Nederlandstalige gebruikers niet echt aantrekkelijk is. Daarom heeft de organisatie een poll opgestart voor een mogelijk alternatief. Op de website van Test-Aankoop kan er momenteel gestemd worden op zes mogelijkheden.

 

Horeca Vlaanderen juicht het alternatief alvast toe, maar zegt er ook meteen bij dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de versheid van het eten eens het in het doosje verdwijnt. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top