RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Een markt voor kweekvlees?

icon
Food16 december, 2016

De vleesproductie is niet meteen milieuvriendelijk en evenmin efficiënt. Dat moet beter kunnen, vinden wetenschappers. Als mensen dan toch niet bereid zijn om hun dagelijkse stukje vlees in te ruilen voor een groenteburger, kunnen we misschien vlees gaan kweken? 

 

Labovlees

De cijfers zijn duidelijk: voor elke rumsteak van 150 g op je bord, heeft de koe wel een kilogram veevoer verorberd en werd er bijna 2500 liter water verbruikt. Op die manier gaan we de groeiende wereldbevolking niet kunnen blijven voeden. Maar hoe dan wel? Mensen lijken immers niet bereid om over te schakelen op een 100% plantaardig voedingspatroon. 

Vlees uit het laboratorium dan maar? De productie van kweekvlees, of ‘in vitro’ vlees, zou 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. En er moeten geen dieren voor sterven. 

Verschillende onderzoekers wereldwijd zijn ermee bezig. De koploper is de Nederlandse professor Mark Post, verbonden aan de universiteit van Maastricht. Hij slaagde er al in 2013 als eerste in om op basis van een stukje spierweefsel van een koe de cellen te laten vermeerderen tot een hamburger van echt vlees. 
 

De uitdaging: textuur

Die eerste artificiële hamburger kostte een slordige 250.000 euro, maar volgens Post kan de productieprijs binnen enkele jaren al dalen tot elf euro. Zijn bedrijf Mosa Meat wil ‘dierloos vlees’ gaan kweken in grote bioreactoren. Het productieproces is te vergelijken met bier brouwen of kaas maken. 

De grote uitdaging is nu om de textuur van het vlees op punt te stellen, onder meer door vetcellen toe te voegen aan de burger. Want écht lekker was die naar verluidt niet. Ook onderzoekt men of het mogelijk wordt om naast hamburgers een heuse steak te gaan kweken. 

Post gelooft sterk in het potentieel van zijn project. Hoewel vegetarische vleesvervangers al jaren op de markt zijn, blijft hun marktaandeel erg beperkt. Mensen willen nu eenmaal vlees. Maar of fabrieksvlees aan de verwachtingen zal kunnen voldoen? 

 

Kip en gehaktballen

Mosa Meat is niet de enige die zich op de ontwikkeling van laboratoriumvlees heeft geworpen. Het Amerikaanse Memphis Meat had een primeur met de eerste gekweekte gehaktbal. Het bedrijf wil ook hotdogs en hamburgers gaan kweken. 

Het Amerikaans-Israëlische SuperMeat wil kippenvlees gaan kweken en zoekt daarvoor geld via crowdfunding. Kip is na varkensvlees wereldwijd immers het populairste vleesproduct. Voorlopig draait de concurrentiestrijd niet om de consument, wel om investeerders. Wat dat betreft heeft Mark Post alweer een streepje voor: hij krijgt onder andere geld van de miljardair Sergey Brin, één van de oprichters van Google. 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN