RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vlees? Viangro brengt nuance in complex verhaal

icon
Food16 december, 2016

Vleesproducenten opereren in een marktsegment dat af te rekenen heeft met zwaar weer. Toch kijken Olivier Stiers (business unit manager retail) en collega Christophe De Mey (salesmanager TastyFood) van Viangro vol vertrouwen naar de toekomst.

 

Blurring

De consumptie van vlees zit niet bepaald in de lift.
Dat klopt. Sinds de financiële crisis van 2008 is de trend die al door de voedselcrisissen was ingezet, nog versterkt. De consument kijkt naar zijn portefeuille en laat duurdere vleessoorten staan – in eerste instantie runds – en gaat over op gehakt, kip en gevogelte. Daar staat wel een trend tegenover naar kwalitatief hoogstaandere producten en naar diversiteit in het aanbod. Naast het standaardvlees duiken steeds meer rundsrassen op. Nog een ontwikkeling is dat ook voor vers vlees ‘indulgence’ en ‘convenience’ aan belang winnen, wat zich onder meer uit in een aandacht voor bereide maaltijden die ultravers dan wel langer houdbaar zijn.
 

Hoe zit het met de feestperiode op het jaareinde?
Een toenemende ‘blurring’ in de eetgewoonten – met meer snackmomenten en afwijkingen van het standaardmenu van voorgerecht, hoofdgerecht en dessert – zie je in de feestperiode ook. Het wordt culinair quasi onhaalbaar om nog een echt vernieuwend kerstfeest op te zetten. Dat gezegd zijnde, blijft kalkoen het qua volume al bij al toch nog goed doen, al is het aandeel in de voorbije twee jaar wat gestagneerd ten voordele van luxerundsvlees en gevogelte, dat naast vers ook voorgegaard en opgevuld wordt aangeboden. Zo krijg je een hele waaier van kant-en-klare bereidingen tot producten om zelf bereidingen mee te maken.
 

Heeft de gezondheidskritiek op rood vlees effect?
Rood vlees staat al heel wat jaren in een minder gunstig daglicht. Dat is jammer. Overdaad schaadt, dat spreekt vanzelf, maar het geldt niet voor rood vlees alleen, en rood vlees heeft zijn plaats in een evenwichtig dieet. Een goed advies zou kunnen zijn: eet minder maar beter. Je ziet chefs bijvoorbeeld inspelen op de ‘indulgence’-trend door naar gerijpt vlees te grijpen, dat door het rijpingsproces qua smaak en malsheid hogere toppen scheert.

 

Kort circuit

Ook van uit milieuhoek hoor je wel eens stemmen.
Gek hoe rundsvlees daarbij geviseerd wordt, terwijl het toch slechts een beperkt onderdeel in de markt is. Bovendien wordt vooral over de CO²-uitstoot gesproken en al bij al blijft vlees in de ecologische voetafdruk een kleine schakel in de keten. Wat wij als producent kunnen doen, doen we ook. We zorgen ervoor dat we onze sourcing in een kort circuit houden, zodat we de schade beperken, zowel inzake transport van onze leveranciers als naar onze klanten. Door in onze productie een verzoening te zoeken tussen industriële processen en ambacht, zorgen we ervoor dat bij ons geen kilo’s vlees onbenut verdwijnen. Wij respecteren vakmanschap, de traditionele slagersmethodes en liefde voor het dier. De hogere loonkost van ons ‘metier’ zien wij dan ook als een bewuste maatschappelijke keuze!
 

Hoe evalueert u de opkomst van vegetarische alternatieven?
Als voedingsliefhebber moedigen wij dat aan! De winst die het vegetarisch aanbod in de supermarktrayon boekt ten aanzien van bereide maaltijden en andere categorieën heeft ons ertoe aangezet om met TastyFood ook vegetarische bereide maaltijden te ontwikkelen. Wij zien de vegetarische alternatieven zeker niet als een bedreiging. Consumptie ervan kan hand in hand gaan met een gematigde vleesconsumptie. Niet elke vegetarische maaltijd is trouwens per definitie gezond. Ook hier is overdaad schadelijk.
 

Bij de hamburgers zie je een upscaling inzake kwaliteit.
Dat is een positieve trend. We hebben de laatste jaren veel waardevernietiging gekend, maar nu wordt er weer waarde gecreëerd, en daar werken wij aan mee. In zowel de traditionele slagerstoog als het rayon van hypermarkten tref je een zeer uitgebreid hamburgeraanbod aan, gebaseerd op verschillende rundsrassen, gekruid of niet, varkensburgers… Premiumburgers van hogere kwaliteit moet je weliswaar goed vermarkten, want ze zijn niet goedkoop en er is piraterij in de markt met hamburgers die qua vlees niet de kwaliteit bevatten die ze beloven. Voortdurende controle is dan ook zeker nodig. 
 

Brede knowhow in vlees

De oorsprong – en ook nog wel de core business – van Viangro ligt bij de foodservice. Denk aan onder meer collectieve en sociale catering in de grootkeukens van ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, en toelevering aan bedrijfsrestaurants. De ‘food service’ onderscheidt zich ook als logistieke integrator voor de klanten. Met een platform en een transportvloot ter beschikking, doorkruist Viangro het hele land. 

Daarnaast is de retail een klant voor ultravers vlees en vleesbereidingen onder private label, zowel runds-, varkens-, kalfs- als lamsvlees en gehaktbereidingen. Onder de naam TastyFood verzorgt Viangro bereide maaltijden volgens kwalitatieve en innovatieve recepten, zowel voor de retail als de foodservice. Ten slotte is er het segment hamburgers voor de Quick Service Restaurants. “Wij zijn in veel markten aanwezig en gebruiken onze brede kennis transversaal.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN