Voedingsprijzen gestabiliseerd in ons land

Voedingsprijzen gestabiliseerd in ons land

Na jaren van constante stijgingen zijn de voedingsprijzen in ons land gestabiliseerd. Al zijn er wel duidelijke verschillen per categorie: zo werden de merkproducten bijna 2,5% goedkoper, terwijl de eersteprijsproducten ruim 4% duurder werden.

Voeding 0,38% goedkoper in 2013

Ondanks twee kleine opflakkeringen in februari-maart en juni-juli van vorig jaar vertoont de voedingsindex van Test-Aankoop over het hele jaar heen een lichte daling: over het algemeen zijn de prijzen van voeding met 0,38% gedaald. Dat is vooral te danken aan de merkproducten (2,38% goedkoper) en in iets mindere mate aan de huismerken (-0,48%), want de eersteprijsproducten werden 4,27% duurder. Test-Aankoop heeft het dan over 365 bij Delhaize, Discount bij Carrefour, Everyday bij Colruyt en dergelijke.

 

De merkproducten waarvan de prijs in 2013 het meest is gezakt, zijn vissticks (-12,43%), olijfolie (-12,56%) en pasta (-10,77%). Ook bij de huismerken werden vooral olijfolie (-7,45%) en vissticks (-6,91%) goedkoper. Bij de eersteprijsproducten steeg de prijs van olijfolie dan weer het sterkst (+38,26%), gevolgd door die van confituur (+13,22%). Bij de verse producten waren er prijsstijgingen voor aardappelen (+4,22%), vis (+1,23%) en vlees (+0,54%), terwijl groenten (-3,39%) en fruit (-0,27%) goedkoper werden.

 

Eerder op de dag had de FOD Economie de inflatiecijfers voor de maand mei bekendgemaakt, en die bevestigen dat de dalende trend aanhoudt: niet alleen is de inflatie gedaald tot het laagste peil in 4,5 jaar (0,36%), voor voeding is ze voor het eerst sinds januari zelfs negatief, met dank aan de zachte winter en de relatief goedkope groenten.

 

"Nog altijd duurder dan buurlanden"

Test-Aankoop vindt de stabilisering van de voedingsprijzen alvast "goed nieuws, want de jaren voordien moest de consument nog flinke prijsstijgingen slikken. Toch is er niet helemaal reden tot juichen." Test-Aankoop vergeleek immers ook het prijsniveau met dat van onze buurlanden en stelt vast dat de Belgische consument nog altijd veel meer moet betalen.

 

De consumentenorganisatie wijst daarvoor naar de studie van het Prijzenobservatorium (INR), die aantoont dat de prijzen van bewerkte voedingswaren tussen 2008 en 2013 met 12,6% stegen in België terwijl dat in onze buurlanden maar 9,6% was.

 

"Voor de consument was dat dus niet zo'n rooskleurige periode", besluit Test-Aankoop. "Per slot van rekening neemt voeding een grote hap uit het gezinsbudget. Na de woonlasten is het zelfs de grootste uitgavenpost." Om een idee te geven: een Belgisch gezin beschikt over een gemiddeld jaarinkomen van 35.500 euro; daarvan gaat gemiddeld 5.000 euro naar voeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fastfoodketen Five Guys geeft Antwerpen Belgische primeur

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen opent binnenkort de eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend, de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Back to top