Voedingsprijzen gestabiliseerd in ons land

Voedingsprijzen gestabiliseerd in ons land

Na jaren van constante stijgingen zijn de voedingsprijzen in ons land gestabiliseerd. Al zijn er wel duidelijke verschillen per categorie: zo werden de merkproducten bijna 2,5% goedkoper, terwijl de eersteprijsproducten ruim 4% duurder werden.

Voeding 0,38% goedkoper in 2013

Ondanks twee kleine opflakkeringen in februari-maart en juni-juli van vorig jaar vertoont de voedingsindex van Test-Aankoop over het hele jaar heen een lichte daling: over het algemeen zijn de prijzen van voeding met 0,38% gedaald. Dat is vooral te danken aan de merkproducten (2,38% goedkoper) en in iets mindere mate aan de huismerken (-0,48%), want de eersteprijsproducten werden 4,27% duurder. Test-Aankoop heeft het dan over 365 bij Delhaize, Discount bij Carrefour, Everyday bij Colruyt en dergelijke.

 

De merkproducten waarvan de prijs in 2013 het meest is gezakt, zijn vissticks (-12,43%), olijfolie (-12,56%) en pasta (-10,77%). Ook bij de huismerken werden vooral olijfolie (-7,45%) en vissticks (-6,91%) goedkoper. Bij de eersteprijsproducten steeg de prijs van olijfolie dan weer het sterkst (+38,26%), gevolgd door die van confituur (+13,22%). Bij de verse producten waren er prijsstijgingen voor aardappelen (+4,22%), vis (+1,23%) en vlees (+0,54%), terwijl groenten (-3,39%) en fruit (-0,27%) goedkoper werden.

 

Eerder op de dag had de FOD Economie de inflatiecijfers voor de maand mei bekendgemaakt, en die bevestigen dat de dalende trend aanhoudt: niet alleen is de inflatie gedaald tot het laagste peil in 4,5 jaar (0,36%), voor voeding is ze voor het eerst sinds januari zelfs negatief, met dank aan de zachte winter en de relatief goedkope groenten.

 

"Nog altijd duurder dan buurlanden"

Test-Aankoop vindt de stabilisering van de voedingsprijzen alvast "goed nieuws, want de jaren voordien moest de consument nog flinke prijsstijgingen slikken. Toch is er niet helemaal reden tot juichen." Test-Aankoop vergeleek immers ook het prijsniveau met dat van onze buurlanden en stelt vast dat de Belgische consument nog altijd veel meer moet betalen.

 

De consumentenorganisatie wijst daarvoor naar de studie van het Prijzenobservatorium (INR), die aantoont dat de prijzen van bewerkte voedingswaren tussen 2008 en 2013 met 12,6% stegen in België terwijl dat in onze buurlanden maar 9,6% was.

 

"Voor de consument was dat dus niet zo'n rooskleurige periode", besluit Test-Aankoop. "Per slot van rekening neemt voeding een grote hap uit het gezinsbudget. Na de woonlasten is het zelfs de grootste uitgavenpost." Om een idee te geven: een Belgisch gezin beschikt over een gemiddeld jaarinkomen van 35.500 euro; daarvan gaat gemiddeld 5.000 euro naar voeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top