Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Zowat alle horeca- en voedingszaken gaan hun klanten mondeling informeren over de eventuele aanwezigheid van allergenen in de voedingsproducten die ze verkopen, zo blijkt uit een rondvraag van het NSZ.

Consument moet zich kunnen informeren

De informatie moet consumenten met een allergie aan bijvoorbeeld gluten, eieren, noten, vis, schaaldieren of mosterd toelaten te beslissen of ze het product al dan niet kunnen verbruiken.

 

De informatieplicht gaat voor de niet-voorverpakte voedingsproducten in vanaf zaterdag 13 december. Voor de voorverpakte was ze al een tijdje van kracht.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bestond over de toepassing van de verplichting echter heel wat onduidelijkheid. Zo dachten veel zelfstandigen dat de mededeling schriftelijk via etiketten of informatieborden moest gebeuren. Tevens vreesden ze dat ze hun keukengeheimen dienden prijs te geven.

 

“Dat is gelukkig niet het geval. Die informatie mag ook mondeling worden gegeven”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Voorwaarde is dan wel dat de horecazaak of de voedingswinkel hun klanten in kennis stellen van de mogelijkheid om ze te vragen via een vermelding op een plakkaat, een affiche, de menu’s en zo meer.

 

Een bevraging bij 557 horecazaken leert het NSZ dat 98% dan ook kiest voor de mondelinge communicatie. Zij vinden het administratief immers niet haalbaar om alle informatie schriftelijk te geven.

 

68 procent van de lokale voedingswinkels zegt trouwens nu al dagelijks vragen te krijgen van klanten over het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde ingrediënten en allergenen in de aangeboden producten.

 

Verplichting geldt ook online

De zorgvuldigheidsplicht op het vlak van voeding geldt voortaan trouwens ook voor de online verkoop: daar moet vanaf 13 december voor elk voorverpakt voedingsproduct een informatiefiche met de samenstelling ervan beschikbaar zijn. Op die manier kan de consument zich toch informeren, zelfs al kan hij het product en het etiket niet fysiek bekijken.

 

Is de informatiefiche niet beschikbaar, dan mag het niet meer via het internet worden verkocht. Niet in orde zijn met de regelgeving heeft dus zowel gevolgen voor de productleverancier als voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top