Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Zowat alle horeca- en voedingszaken gaan hun klanten mondeling informeren over de eventuele aanwezigheid van allergenen in de voedingsproducten die ze verkopen, zo blijkt uit een rondvraag van het NSZ.

Consument moet zich kunnen informeren

De informatie moet consumenten met een allergie aan bijvoorbeeld gluten, eieren, noten, vis, schaaldieren of mosterd toelaten te beslissen of ze het product al dan niet kunnen verbruiken.

 

De informatieplicht gaat voor de niet-voorverpakte voedingsproducten in vanaf zaterdag 13 december. Voor de voorverpakte was ze al een tijdje van kracht.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bestond over de toepassing van de verplichting echter heel wat onduidelijkheid. Zo dachten veel zelfstandigen dat de mededeling schriftelijk via etiketten of informatieborden moest gebeuren. Tevens vreesden ze dat ze hun keukengeheimen dienden prijs te geven.

 

“Dat is gelukkig niet het geval. Die informatie mag ook mondeling worden gegeven”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Voorwaarde is dan wel dat de horecazaak of de voedingswinkel hun klanten in kennis stellen van de mogelijkheid om ze te vragen via een vermelding op een plakkaat, een affiche, de menu’s en zo meer.

 

Een bevraging bij 557 horecazaken leert het NSZ dat 98% dan ook kiest voor de mondelinge communicatie. Zij vinden het administratief immers niet haalbaar om alle informatie schriftelijk te geven.

 

68 procent van de lokale voedingswinkels zegt trouwens nu al dagelijks vragen te krijgen van klanten over het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde ingrediënten en allergenen in de aangeboden producten.

 

Verplichting geldt ook online

De zorgvuldigheidsplicht op het vlak van voeding geldt voortaan trouwens ook voor de online verkoop: daar moet vanaf 13 december voor elk voorverpakt voedingsproduct een informatiefiche met de samenstelling ervan beschikbaar zijn. Op die manier kan de consument zich toch informeren, zelfs al kan hij het product en het etiket niet fysiek bekijken.

 

Is de informatiefiche niet beschikbaar, dan mag het niet meer via het internet worden verkocht. Niet in orde zijn met de regelgeving heeft dus zowel gevolgen voor de productleverancier als voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top