Voedingszaken informeren mondeling over allergenen | RetailDetail

Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Zowat alle horeca- en voedingszaken gaan hun klanten mondeling informeren over de eventuele aanwezigheid van allergenen in de voedingsproducten die ze verkopen, zo blijkt uit een rondvraag van het NSZ.

Consument moet zich kunnen informeren

De informatie moet consumenten met een allergie aan bijvoorbeeld gluten, eieren, noten, vis, schaaldieren of mosterd toelaten te beslissen of ze het product al dan niet kunnen verbruiken.

 

De informatieplicht gaat voor de niet-voorverpakte voedingsproducten in vanaf zaterdag 13 december. Voor de voorverpakte was ze al een tijdje van kracht.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bestond over de toepassing van de verplichting echter heel wat onduidelijkheid. Zo dachten veel zelfstandigen dat de mededeling schriftelijk via etiketten of informatieborden moest gebeuren. Tevens vreesden ze dat ze hun keukengeheimen dienden prijs te geven.

 

“Dat is gelukkig niet het geval. Die informatie mag ook mondeling worden gegeven”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Voorwaarde is dan wel dat de horecazaak of de voedingswinkel hun klanten in kennis stellen van de mogelijkheid om ze te vragen via een vermelding op een plakkaat, een affiche, de menu’s en zo meer.

 

Een bevraging bij 557 horecazaken leert het NSZ dat 98% dan ook kiest voor de mondelinge communicatie. Zij vinden het administratief immers niet haalbaar om alle informatie schriftelijk te geven.

 

68 procent van de lokale voedingswinkels zegt trouwens nu al dagelijks vragen te krijgen van klanten over het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde ingrediënten en allergenen in de aangeboden producten.

 

Verplichting geldt ook online

De zorgvuldigheidsplicht op het vlak van voeding geldt voortaan trouwens ook voor de online verkoop: daar moet vanaf 13 december voor elk voorverpakt voedingsproduct een informatiefiche met de samenstelling ervan beschikbaar zijn. Op die manier kan de consument zich toch informeren, zelfs al kan hij het product en het etiket niet fysiek bekijken.

 

Is de informatiefiche niet beschikbaar, dan mag het niet meer via het internet worden verkocht. Niet in orde zijn met de regelgeving heeft dus zowel gevolgen voor de productleverancier als voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.