Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Voedingszaken informeren mondeling over allergenen

Zowat alle horeca- en voedingszaken gaan hun klanten mondeling informeren over de eventuele aanwezigheid van allergenen in de voedingsproducten die ze verkopen, zo blijkt uit een rondvraag van het NSZ.

Consument moet zich kunnen informeren

De informatie moet consumenten met een allergie aan bijvoorbeeld gluten, eieren, noten, vis, schaaldieren of mosterd toelaten te beslissen of ze het product al dan niet kunnen verbruiken.

 

De informatieplicht gaat voor de niet-voorverpakte voedingsproducten in vanaf zaterdag 13 december. Voor de voorverpakte was ze al een tijdje van kracht.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) bestond over de toepassing van de verplichting echter heel wat onduidelijkheid. Zo dachten veel zelfstandigen dat de mededeling schriftelijk via etiketten of informatieborden moest gebeuren. Tevens vreesden ze dat ze hun keukengeheimen dienden prijs te geven.

 

“Dat is gelukkig niet het geval. Die informatie mag ook mondeling worden gegeven”, weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Voorwaarde is dan wel dat de horecazaak of de voedingswinkel hun klanten in kennis stellen van de mogelijkheid om ze te vragen via een vermelding op een plakkaat, een affiche, de menu’s en zo meer.

 

Een bevraging bij 557 horecazaken leert het NSZ dat 98% dan ook kiest voor de mondelinge communicatie. Zij vinden het administratief immers niet haalbaar om alle informatie schriftelijk te geven.

 

68 procent van de lokale voedingswinkels zegt trouwens nu al dagelijks vragen te krijgen van klanten over het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde ingrediënten en allergenen in de aangeboden producten.

 

Verplichting geldt ook online

De zorgvuldigheidsplicht op het vlak van voeding geldt voortaan trouwens ook voor de online verkoop: daar moet vanaf 13 december voor elk voorverpakt voedingsproduct een informatiefiche met de samenstelling ervan beschikbaar zijn. Op die manier kan de consument zich toch informeren, zelfs al kan hij het product en het etiket niet fysiek bekijken.

 

Is de informatiefiche niet beschikbaar, dan mag het niet meer via het internet worden verkocht. Niet in orde zijn met de regelgeving heeft dus zowel gevolgen voor de productleverancier als voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top