RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

icon
Food26 april, 2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen, ook in de relaties met de handelspartners. 

Koploper

De lat ligt hoog, stelt Boudewijn van den Brand, CEO Lidl België en Luxemburg. “We willen een duurzame smart discounter zijn, met een positieve impact op medewerkers, klanten en maatschappij. Ons duurzaamheidsbeleid voeren wij onder de vlag ‘Op weg naar morgen’ en focust op vijf pijlers: ons assortiment, onze medewerkers, het milieu, de maatschappij en onze businesspartners.” Die vijf pijlers werden door Lidl vastgelegd op internationaal niveau, maar de invulling ervan gebeurt lokaal. Op dit vlak behoort Lidl België tot de koplopers binnen de groep. 

Met de verduurzaming van het assortiment bijvoorbeeld is de retailer al een tijdje bezig. “We streven voor elk product dat we aanbieden naar de meest duurzame oplossing. Dit betekent dat we vanaf nu elk product effectief onder de loep nemen om alle duurzaamheidsopties te bekijken”, zegt marketing- en inkoopdirecteur Jeroen Bal.

 

Lokale producten

Jaarlijks moet de omzet van duurzame producten bij Lidl met 10% stijgen. Hierbij gaat het om producten met labels als bio, eco, MSC, ASC of Rainforest Alliance. Ook de totale omzet van regionale en lokale producten moet jaarlijks met 10% omhoog. Verder streeft de retailer naar 100% duurzaam gecertificeerde palmolie en de totale eliminatie van gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen van textiel. 

 

Lidl denkt ook aan onze gezondheid: 20% minder toegevoegde zout en suiker tegen 2025, in vergelijking met 2015.  “Voor suikerreducties focussen we ons op voedingsmiddelen die populair zijn bij kinderen. Voor de zoutconcentraties focussen we ons op de productcategorieën die worden geconsumeerd op regelmatige basis en die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de dagelijkse zoutinname”, zegt Philippe Weiler, hoofd CSR.

 

“Werk moet leuk zijn”

Tegen 2020 wil Lidl de beste werkgever zijn binnen de Belgische retailsector. De retailer ambieert de eerste plaats in de ‘Great Place To Work’ competitie. “Onze meer dan 7.000 medewerkers moeten elke dag opnieuw zorgen voor een glimlach bij onze klanten. Ik vind dit persoonlijk zeer belangrijk”, benadrukt Boudewijn van den Brand. “Ik geloof sterk dat we enkel succesvol kunnen zijn als onze medewerkers tevreden zijn. Werk moet leuk zijn!”

 

Inzake milieu zal tegen 2020 12,5% van Lidl’s elektriciteitsverbruik afkomstig zijn van eigen geproduceerde hernieuwbare elektriciteit. Vanaf 2017 voldoet elk nieuw te bouwen distributiecentrum en filiaal aan de BREEAM-standaard voor duurzame gebouwen. Ook gaat Lidl 95% van alle afvalstromen selectief inzamelen. 

 

Duurzame handelsrelaties

De discounter wil een goede buur zijn en kijkt naar de rol en de impact die elke winkel heeft op lokaal niveau. Om de voedselverliezen met 25% te verminderen zullen de winkels nauwer samenwerken met lokale organisaties. Ook zal elke regio een lokale samenwerking aangaan met een aantal organisaties rond gezonde voeding.

 

Tot slot kiest Lidl bewust en waar mogelijk voor langetermijnrelaties met handelspartners. Een onafhankelijk auditingplatform zal de prestaties van businesspartners op gebied van duurzaamheid opvolgen en ondersteunen. Tegen 2018 worden duurzaamheidscriteria geïntegreerd in de aankoopprocedures over alle departementen heen.

 

Om dat laatste punt te illustreren, presenteerde Lidl zijn nieuwe duurzaamheidsbeleid bij tomatenteler Rotom in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Die levert 92% van zijn productie aan de keten: ongeveer 11 miljoen kilogram in België en nog eens 11 miljoen kilogram aan andere Europese landen. En dat sinds de Belgische start van Lidl in 1998. Het toont aan hoe partners samen met Lidl kunnen groeien, nationaal en internationaal. Rotom is bovendien een erg duurzaam bedrijf dat zijn eigen groene elektriciteit opwekt en dat uitsluitend werkt met gerecupereerd regenwater, zodat de waterfactuur nul euro bedraagt. Een bewijs dat duurzaamheid en kostenreductie hand in hand gaan. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN