RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

icon
Food25 mei, 2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Voedingsindustrie 3.0

Vorige week schreef RetailDetail al dat grote merken onder druk staan terwijl kleinere merken wereldwijd groeien, onder andere omdat ze vaak dichter bij hun markt staan en sneller reageren op veranderende consumentennoden. Deze week illustreren twee grote merkfabrikanten dat ze het belang van onderzoek en innovatie niet onderschatten. Nestlé en Kraft Heinz openen nieuwe innovatiecentra om hun ‘time to market’ te verkorten.
 

Wel 90 miljoen euro investeert Kraft Heinz in een nieuw ‘Global Centre of Excellence’ dat opent in Amsterdam. Er zullen ongeveer 450 mensen aan de slag gaan. “Hier wordt het Kraft Heinz van de toekomst bedacht”, verklaart Rafa Oliveira, de Europese topman van de groep, aan Het Parool. “We gaan op zoek naar nieuwe manieren om te groeien. Met dit centrum willen we de contouren schetsen van de voedingsindustrie 3.0.” Door onderzoek en innovatie op één plek te centraliseren wil de fabrikant kosten besparen en meer middelen vrijmaken voor producten en marketing. De ligging vlakbij Schiphol moet aantrekkelijk zijn voor internationale talenten.

 

Relevant blijven

Ook Nestlé wil de ontwikkeling van nieuwe producten versnellen en kondigt daarom aan dat het zijn Nestlé Research Center gaat fuseren met het Nestlé Institute of Health Sciences (NIHS). De nieuwe organisatie gaat kortweg Nestlé Research heten en wordt gebaseerd in Lausanne. Er zullen zo’n 800 mensen aan het werk gaan. De bedoeling is dat wetenschappelijke bevindingen vlugger vertaald worden in commercialiseerbare producten. Het Zwitserse concern kampt al enkele jaren met tragere groei.
 

“Grote trends worden door kleinere ondernemingen wat actiever opgepikt dan door grote bedrijven”, geeft Chief Technology Officer Stefan Palzer aan tegenover Reuters. Hij verwijst daarbij naar trends als biologisch, glutenvrij of vegan. “Wij voeren veel innovaties door om onze productportfolio relevant te houden, maar kleinere bedrijven zijn meer wendbaar.” Toch is Nestlé volgens hem op de goede weg. Ter illustratie: vorige maand bedacht zijn team tijdens een zakenreis een idee voor een nieuw veganistisch product. “Donderdag kregen we het idee, vrijdag keerden we terug naar Zwitserland, maandagavond kon ik een eerste prototype proeven. De woensdag daarop presenteerden we het aan de board en vrijdag zat het al in de globale pijplijn.” Nestlé herformuleert jaarlijks zowat één derde van z’n productportfolio en investeerde vorig jaar bijna anderhalf miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    ALDI beëindigt 2025 met 496 supermarkten in Spanje

    Aldi Spanje sluit 2025 af 496 supermarkten na de toevoeging van 28 nieuwe winkels. De retailer breidt tegelijk zijn logistiek uit. Meer dan 7,8 miljoen Spaanse huishoudens kopen inmiddels bij de discounter.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN