Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Om het taboe op het meenemen van overschotjes op restaurant uit de wereld te helpen, ging Test-Aankoop begin november op zoek naar een meer aantrekkelijke naam voor de 'doggy bag'. Het resultaat werd deze namiddag bekendgemaakt in Gent.

'Restorestje' bij ons, 'rest-o-pack' in Franstalig België

De oproep van Test-Aankoop viel niet in dovemansoren: de consumentenorganisatie ontving heel wat inzendingen en legde die voor aan haar Facebookfans. Samen met de bezoekers van het "Niets Is Verloren"-festival in Gent maakten die een eerste selectie: verspil-me-nietje, restorestje, kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en overschoteltje. Daarvan werd de winnaar 'restorestje', met 28 % van de 6000 stemmen. Aan de andere kant van de taalgrens werd massaal gekozen voor 'rest-o-pack'.

 

De nieuwe naam zal nu worden verspreid via stickers die op de deur van een restaurant kunnen worden gekleefd, om aan te geven dat u daar zonder problemen een 'restorestje' kunt vragen. Restaurantgids Resto.be zal de sticker aan haar 4.000 leden in heel België bezorgen en het gebruik van de sticker promoten.

 

Ook de partnersteden Brussel en Luik engageren zich om de sticker actief bij hun restaurants te promoten. De stad Gent zal daarenboven 5000 dozen voor overschotjes met de naam 'restorestje' erop (zie foto) verdelen onder de Gentse restaurants.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top