Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Om het taboe op het meenemen van overschotjes op restaurant uit de wereld te helpen, ging Test-Aankoop begin november op zoek naar een meer aantrekkelijke naam voor de 'doggy bag'. Het resultaat werd deze namiddag bekendgemaakt in Gent.

'Restorestje' bij ons, 'rest-o-pack' in Franstalig België

De oproep van Test-Aankoop viel niet in dovemansoren: de consumentenorganisatie ontving heel wat inzendingen en legde die voor aan haar Facebookfans. Samen met de bezoekers van het "Niets Is Verloren"-festival in Gent maakten die een eerste selectie: verspil-me-nietje, restorestje, kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en overschoteltje. Daarvan werd de winnaar 'restorestje', met 28 % van de 6000 stemmen. Aan de andere kant van de taalgrens werd massaal gekozen voor 'rest-o-pack'.

 

De nieuwe naam zal nu worden verspreid via stickers die op de deur van een restaurant kunnen worden gekleefd, om aan te geven dat u daar zonder problemen een 'restorestje' kunt vragen. Restaurantgids Resto.be zal de sticker aan haar 4.000 leden in heel België bezorgen en het gebruik van de sticker promoten.

 

Ook de partnersteden Brussel en Luik engageren zich om de sticker actief bij hun restaurants te promoten. De stad Gent zal daarenboven 5000 dozen voor overschotjes met de naam 'restorestje' erop (zie foto) verdelen onder de Gentse restaurants.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top