Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Om het taboe op het meenemen van overschotjes op restaurant uit de wereld te helpen, ging Test-Aankoop begin november op zoek naar een meer aantrekkelijke naam voor de 'doggy bag'. Het resultaat werd deze namiddag bekendgemaakt in Gent.

'Restorestje' bij ons, 'rest-o-pack' in Franstalig België

De oproep van Test-Aankoop viel niet in dovemansoren: de consumentenorganisatie ontving heel wat inzendingen en legde die voor aan haar Facebookfans. Samen met de bezoekers van het "Niets Is Verloren"-festival in Gent maakten die een eerste selectie: verspil-me-nietje, restorestje, kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en overschoteltje. Daarvan werd de winnaar 'restorestje', met 28 % van de 6000 stemmen. Aan de andere kant van de taalgrens werd massaal gekozen voor 'rest-o-pack'.

 

De nieuwe naam zal nu worden verspreid via stickers die op de deur van een restaurant kunnen worden gekleefd, om aan te geven dat u daar zonder problemen een 'restorestje' kunt vragen. Restaurantgids Resto.be zal de sticker aan haar 4.000 leden in heel België bezorgen en het gebruik van de sticker promoten.

 

Ook de partnersteden Brussel en Luik engageren zich om de sticker actief bij hun restaurants te promoten. De stad Gent zal daarenboven 5000 dozen voor overschotjes met de naam 'restorestje' erop (zie foto) verdelen onder de Gentse restaurants.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top