Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’ | RetailDetail

Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Zeg niet langer ‘doggy bag’, maar ‘restorestje’

Om het taboe op het meenemen van overschotjes op restaurant uit de wereld te helpen, ging Test-Aankoop begin november op zoek naar een meer aantrekkelijke naam voor de 'doggy bag'. Het resultaat werd deze namiddag bekendgemaakt in Gent.

'Restorestje' bij ons, 'rest-o-pack' in Franstalig België

De oproep van Test-Aankoop viel niet in dovemansoren: de consumentenorganisatie ontving heel wat inzendingen en legde die voor aan haar Facebookfans. Samen met de bezoekers van het "Niets Is Verloren"-festival in Gent maakten die een eerste selectie: verspil-me-nietje, restorestje, kliekjesdoos, nagenieter, overdoos en overschoteltje. Daarvan werd de winnaar 'restorestje', met 28 % van de 6000 stemmen. Aan de andere kant van de taalgrens werd massaal gekozen voor 'rest-o-pack'.

 

De nieuwe naam zal nu worden verspreid via stickers die op de deur van een restaurant kunnen worden gekleefd, om aan te geven dat u daar zonder problemen een 'restorestje' kunt vragen. Restaurantgids Resto.be zal de sticker aan haar 4.000 leden in heel België bezorgen en het gebruik van de sticker promoten.

 

Ook de partnersteden Brussel en Luik engageren zich om de sticker actief bij hun restaurants te promoten. De stad Gent zal daarenboven 5000 dozen voor overschotjes met de naam 'restorestje' erop (zie foto) verdelen onder de Gentse restaurants.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".