RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Matthias Laqueur (Bossdata): “Staat je vizier goed afgesteld?”

icon
m-Tail7 april, 2017

Staat het vizier van je digitale marketing wel goed afgesteld? En hou je er rekening mee dat klanten zich in een verschillende fase kunnen bevinden? Misschien moet je de drempel wel iets lager leggen zodat ze vlugger instappen, zegt Matthias Laqueur.

Online marketing heeft extra laag

Laqueur is digitalemarketingspecialist bij het onlinemarketingagentschap Bossdata. Hij begeleidt vooral ondernemingen en organisaties die reeds met digitale marketing vertrouwd zijn, in een hoogconcurrentiële omgeving werken of een snelle expansie beogen. Op de klantenlijst van het bedrijf prijken namen als onder meer Kwantum, BNP Paribas, bpost bank, SD Worx en Viata. 

 

“Het digitale heeft een enorme impact gekregen op wat we doen. Iedereen weet dat een consument zich eerst oriënteert, waarna hij eventueel een potentiële koper wordt en dat vervolgens al dan niet omzet in een effectieve aankoop”, aldus Laqueur. “Via traditionele marketing kan je impulsen geven, maar dat blijft vaak beperkt in vergelijking met de mogelijkheden die het digitale bieden. Online kan je veel meer informatie krijgen.  Als iemand in Google ‘Nike schoenen kopen’ intikt, weten we exact waarmee die persoon op dat moment bezig is. Daarom werkt  het digitale zo goed. De traditionele marketing heeft die extra laag niet. Zij kan niet targeten op de intenties van iemand.”

 

Aanpassing website kan conversie opdrijven

“Je moet trouwens beseffen dat potentiële klanten zich in verschillende fasen kunnen bevinden. Denk maar aan het See-Think-Do-Care-principe, waarmee Google werkt.” In de See-fase probeer je iedereen te bereiken die je product zou kunnen gebruiken. In de Think-fase mik je op wie overweegt om tot een aankoop over te gaan. In de Do-fase gaan ze effectief over tot een aankoop. En in de Care-fase wordt nazorg geboden en wordt eventuele ideeën voor een nieuwe aankoop aangereikt. “Op al die fases kan je intappen.”

 

Er zijn middelen om al de diverse fases aan te boren: “Vaak wordt gedacht dat via banners gewerkt wordt aan de merkbekendheid, wat dus hoog in de trechter zit, terwijl Google Search veeleer koopgericht is en dus laag in de tunnel/trechter zit. Toch is dat niet altijd zo. Wij proberen hier vaak een kritische noot bij te plaatsen. Merkopbouw kan ook inhouden dat je mensen wilt bereiken die in Google zoeken.“

 

Laqueur: “We willen onze klanten ook aantonen welk deel van de markt ze afdekken en welk deel ze niet bereiken. Het overgrote deel dekt immers maar een deel van de onderkant van de markt (do- of koopfase) af. Verder doen ze iets op de hoger gelegen fases. En dit is zonde. In de do-fase kun je extra omzet creëren en je merknaam laten groeien.”

 

“De spiegel die ik de klanten voorhoud, is simpel: ‘waarom doen we dit?’ Slechts x% van de markt krijgt jullie te zien als ze zoeken naar een product dat je aanbiedt. Is dat niet wat gek? Je geeft geld uit aan mensen die misschien ooit bij jou komen kopen, terwijl je mensen die nu echt iets van je kunnen kopen veelal laat links liggen. “

 

“Het opzetten van een andere website kan al een heel verschil uitmaken”, zegt Laqueur nog. “Waarom kampen sommigen met een lage conversie? Omdat mensen bindingsangst hebben. Ze willen zich niet meteen verbinden aan een partij. Voor dit type bedrijven zetten wij lead generation-websites op, waarbij je je nog niet verbindt aan een specifiek bedrijf. De drempel ligt hierdoor lager. Mensen zijn er sneller en makkelijker van te overtuigen om hun gegevens achter te laten. Zo zetten we bijvoorbeeld www.huishoudhulp-offerte.be op als lead generator voor easylife-dc.be/nl.”

 

Bekijk het hele plaatje

“Ondanks alle voordelen van digitale marketing moet ook het hele plaatje worden bekeken. Bij een verkoop spelen veel zaken mee. Zo hebben ook de prijszetting, marge, de assortimentsbreedte, de logistiek en de fysieke verkooppunten een invloed op de conversie in verkopen. Bovendien gaat men vaak uit van verkeerde verwachtingen. Wie bijvoorbeeld internationaliseert, denkt soms te makkelijk om een nieuwe markt ‘er maar bij te doen’, maar evident is dat niet. Een investering van 100.000 euro is veel, maar niet als de wereld je markt is.”

 

Wie een spiegel wil worden voorgehouden door de mensen van Bossdata, kan terecht op het congres van RetailDetail in San Marco Village in Schelle op 27 april 2017. Laqueurs collega Thomas Struijk zal er gastspreker zijn over Growth Hacking.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN