BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

iconm-Tail24 mei, 2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

 

Verbannen zonder waarschuwing

Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het risico verbannen te worden van het koopplatform. Op sociale media doen tientallen shoppers wereldwijd hun beklag dat hun account is stopgezet en dat ze niet meer mogen of kunnen bestellen op de site. Soms zelfs zonder dat ze hierover ingelicht zijn door de retailreus. 

Amazon bevestigt aan The Wall Street Journal dat wie de gebruiksvoorwaarden schendt, kan verwijderd worden van het platform. “We willen dat iedereen Amazon kan gebruiken, maar er zijn zeldzame voorvallen waarbij iemand onze dienst langere tijd misbruikt”, zegt een woordvoerder aan de krant. “We gaan nooit licht over die beslissingen, maar met meer dan 300 miljoen klanten wereldwijd nemen we wanneer nodig wel maatregelen om de ervaring voor al onze klanten te beschermen.”

Klanten klagen echter dat het niet duidelijk is wanneer je voor Amazon te ver gaat. Accounts worden meestal zonder voorafgaande waarschuwing en soms zonder het te melden afgesloten. Al krijgen andere klanten wel een aanmaning via mail over hun retourneergedrag. 

Risicoscore voor elke klant

Eenmaal verbannen blijkt het ook erg moeilijk om terug in de gratie te komen. Een getroffen klant getuigt dat hij in maart een mail kreeg om te melden dat, na het afgelopen jaar een vijftal items te retourneren, zijn account was afgesloten en dat hij ook geen nieuwe account kon openen of via een andere gebruiker mocht bestellen. Na protest werd zijn account weer opengesteld.

Een andere gebruikster werd dan weer permanent verbannen zonder bericht. Op haar vraag om uitleg kwam het antwoord dat er ongewoon veel problemen met haar bestellingen waren geweest. Fraude met geretourneerde bestellingen kost retailers jaarlijks miljarden, meent WSJ, waardoor verschillende ketens klanten een risicoscore geven. 

Algoritmes slaan alarm bij ongewoon gedrag

Bij Amazon wordt volgens ex-managers gewerkt met algoritmes die alarm slaan wanneer er ongewone gedragspatronen op een klantenaccount worden ontdekt. De beslissing om een account te schrappen wordt vervolgens wel door een medewerker genomen. Zo lopen klanten die meer dan gemiddeld retourneren, verkeerde items terugsturen of andere gebruiksregels overtreden – waaronder reviews schrijven tegen betaling – meer risico. Ook wie ongewone redenen voor retours opgeeft, is verdacht.

Bij de retourvoorwaarden van Amazon staat niet te lezen dat het klanten kan verbannen omwille van hun retourneergedrag, maar in de gebruiksvoorwaarden is wel een clausule voorzien die de retailer het recht geeft om naar eigen goeddunken gebruikers te weren. Hoeveel klanten zo al verbannen zijn, wil het bedrijf evenwel niet bekendmaken.
 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het risico verbannen te worden van het koopplatform. Op sociale media doen tientallen shoppers wereldwijd hun beklag dat hun account is stopgezet en dat ze niet meer mogen of kunnen bestellen op de site. Soms zelfs zonder dat ze hierover ingelicht zijn door de retailreus.  Amazon bevestigt aan The Wall Street...

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • iconm-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • iconm-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • iconm-Tail24 mei, 2018
    LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

    LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen. Strategisch partnership Drie jaar geleden was LVMH, samen met o.a. venture capitalists Accel en Balderton, een van de partners in...

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be