BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

iconm-Tail14 juni, 2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

 

Winkelkar automatisch scannen

Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze (en op termijn personeelloze) winkels van Amazon Go experimenteren zowat alle grote retailers met automatische of mobiele scan- en afrekentechnieken, zodat klanten niet meer hoeven aan te schuiven aan de kassa’s. 

 

Ook Microsoft wil zijn steentje bijdragen aan die evolutie, vertellen verschillende bronnen aan Reuters: het softwarebedrijf zou een eigen technologie ontwikkelen die volgt wat shoppers aan hun winkelkar toevoegen. Microsoft zou zelfs al prototypes aan verschillende retailers overal ter wereld hebben getoond en gesprekken hebben gevoerd met Walmart rond een eventuele samenwerking.

 

De technologie waar Microsoft aan werkt, moet retailers helpen in hun concurrentiestrijd met vooral Amazon Go. Zelf voelt de technologiereus de concurrentie van Amazon immers ook stevig: op het gebied van clouddiensten is Microsoft de nummer twee in de markt, na de voormalige boekenwebshop uit Seattle. De computerspecialist wil daarom via ondersteunende diensten een bondgenoot voor de retailsector worden.

 

Uitdaging: goedkoop genoeg zijn

In Redmond heeft Microsoft al een eigen retailbelevingscentrum, waar het onder meer de basistoepassingen voor geautomatiseerde kassa’s in winkels toont. Er zou nu ook een team van 10 tot 15 mensen binnen de afdeling artificiële intelligentie voor business bezig zijn met een reeks nieuwe toepassingen voor in winkels. Zelfs een voormalige Amazon Go-expert zou in dienst zijn genomen om camera’s op winkelkarren te helpen installeren, zodat het mogelijk wordt om automatisch te registreren wat mensen kopen. Ook de rol van de smartphone in het winkelproces wordt binnen het team bekeken.

 

Een zestal partners van Microsoft werken bovendien zelf aan kassaloze systemen, op basis van de clouddiensten van het bedrijf. Het is weliswaar de uitdaging om de technologieën voor de retailsector, die al met flinterdunne marges kampt, goedkoop genoeg te maken. 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze (en op termijn personeelloze) winkels van Amazon Go experimenteren zowat alle grote retailers met automatische of mobiele scan- en afrekentechnieken, zodat klanten niet meer hoeven aan te schuiven aan de kassa’s.    Ook Microsoft wil zijn steentje bijdragen aan die evolutie, vertellen verschillende bronnen aan Reuters: het softwarebedrijf zou een...

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • iconm-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • iconm-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

  • iconm-Tail24 mei, 2018
    LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

    LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen. Strategisch partnership Drie jaar geleden was LVMH, samen met o.a. venture capitalists Accel en Balderton, een van de partners in...

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be