Arbeiders kledingindustrie nog steeds onderbetaald

Arbeiders kledingindustrie nog steeds onderbetaald

Volgens een enquête van de Schone Kleren Campagne worden kledingarbeiders nog steeds onderbetaald, ondanks alle beloften in de nasleep van de ramp in Bangladesh.

Enkele initiatieven voor vooruitgang

Uit die enquête blijkt immers dat geen enkele van de onderzochte kledingbedrijven vandaag een leefbaar loon garandeert voor de arbeiders die werken in de productiefabrieken. Van de 37 internationale bedrijven die werden gescreend, konden er maar drie aantonen dat ze stappen hebben gezet die op lange termijn resulteren in hogere lonen: Inditex, Marks & Spencer en Switcher.

 

Ook andere bedrijven proberen voor verbeteringen te zorgen, door een beter minimumloon te berekenen aan de hand van benchmarks, al blijft het voorlopig nog wachten op de effectieve betaling van die hogere lonen. Onder andere H&M, Adidas, Nike en Puma werken mee aan transparantie door het publiceren van een volledige lijst van hun leveranciers.

 

Onder de bedrijven waren ook 18 Belgische bedrijven, waarvan er slechts 7 meewerkten aan de enquête. Ook zij krijgen flink kritiek van Schone Kleren Campagne: volgens de organisatie verschuilen de kleinere Belgische bedrijven zich achter hun grootte, om zo hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Enkel JBC, Bel&Bo en Mayerline krijgen een positieve noot mee vanwege de engagementen die ze hebben gemaakt voor de toekomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top