Delvaux in handen van Chinese investeerders | RetailDetail

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top