Delvaux in handen van Chinese investeerders | RetailDetail

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.