Delvaux in handen van Chinese investeerders | RetailDetail

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux in handen van Chinese investeerders

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Delvaux, het oudste lederhuis van Europa en Belgische modeklassieker, komt in handen van een Chinees investeringsvehikel. Fung Brands, het investeringsfonds van de familie Fung uit Hong Kong, neemt een meerderheidsparticipatie in het Belgische luxemerk voor een niet openbaar gemaakt bedrag. Delvaux wil zo zijn internationale retailexpansie versnellen.

Tanende Belgische glorie

Al in 2010 had Delvaux te kennen gegeven op zoek te zijn naar een partner om het bedrijf de internationale boost te geven die het op eigen benen niet zou kunnen realiseren. Het lederhuis, dat een jaar eerder dan België zelf werd opgericht door Charles Delvaux, had toen ook te kampen met sterk terugvallende cijfers.

 

De familie Schwennicke, die het bedrijf in 1933 in handen kregen en tot op heden de enige aandeelhouder is, zag in het boekjaar 2008-2009 de resultaten naar beneden tuimelen. De handtassenmaker tekende toen een negatieve bedrijfskasstroom op van liefst -6,7 miljoen euro.

Internationale opmars

Het trok daarom Christian Salez aan als CEO en bekende Belgische ontwerpster Veronique Branquinho als artistiek directeur en partner. Tegelijkertijd werd ingezet op modernisering en internationalisering van het lederwarenmerk. Met (bescheiden) resultaat: vandaag zou Delvaux een omzet van 18 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van circa 800.000 euro en lichte winst behalen.

 

Ook met Fung Brands lijkt Delvaux gevonden te hebben wat het zocht. De private equity-groep is slechts enkele maanden geleden opgericht, maar belooft veel in petto te hebben. Fung Brands richt zich op kwaliteitsmerken en wordt geleid Jean-Marc Loubier, oud gediende van luxemerken als Louis Vuitton en Céline. Eerder nam het Chinese fonds een participatie in de Franse schoenenproducent Robert Clergerie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.