RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags greenwashing
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe H&M vervuiling verpakte als duurzaamheid en werd betrapt

icon
Mode18 augustus, 2022
H&M Group

Een Amerikaanse consument klaagt H&M Group aan voor ‘greenwashing’. De duurzame beweringen van het modebedrijf zouden helemaal niet kloppen en dus misleiden. H&M verfraaide zijn milieuscores door minpunten te veranderen in pluspunten. Letterlijk.

Mediaonderzoek wordt rechtszaak

Wat de consumentenwaakhond in het Verenigd Koninkrijk onderzoekt bij Boohoo en Asos, zocht nieuwssite Quartz zelf uit voor H&M Group: zijn de duurzaamheidsclaims wel echt? Zijn de nieuwe eco-collecties en duurzamere producten wel echt ecologischer? Het antwoord leidt nu tot een rechtszaak, aangespannen door een New Yorkse consument.

De klant kocht verschillende items uit de collectie “conscious choice”, de zogezegd groene lijn van de moderetailer die werkt met gerecycleerde materialen en minder grondstoffen verbruikt. Dat blijkt voor het merendeel van de items echter niet te kloppen, ontdekte de bewuste shopper in een recent onderzoek door de Amerikaanse nieuwssite.

Streven naar openheid en transparantie

Om de transparantie te verbeteren, toont H&M sinds mei 2021 voor (een groeiend deel van) zijn producten de ‘milieuscore’ op zijn website. Voor elk item kregen consumenten toegang tot een informatiefiche, waarbij de kleding op een groot aantal duurzaamheidscriteria werd gescoord, zoals de procentuele impact op waterverbruik, fossiele brandstoffen en watervervuiling.

Het percentage werd toegekend op basis van de Higg Index, een industriemaatstraf die is vastgelegd door de sectorbrede Sustainable Apparel Coalition (SAC). Zo toonde de infofiche van een blouse bijvoorbeeld dat voor dit item 30% minder water was gebruikt en 40% minder fossiele brandstoffen. De cijfers kwamen rechtstreeks van de Higg-website en leken dus objectief vastgesteld.

Helft minder duurzaam in plaats van meer

Alleen bleek er een subtiel maar substantieel foutje in de website van H&M te zitten: de site negeerde volgens Quartz negatieve getallen. Op waterverbruik scoorde diezelfde blouse volgens de Higg Index namelijk -30%, dit wil zeggen 30% méér waterverbruik. Maar de term ‘minder’ werd automatisch toegevoegd op de site van de retailer zelf en het minteken viel op magische wijze weg. Van de 600 producten met een milieuscorekaart op de Britse website van H&M, bleken er zo meer dan 100 fouten te bevatten. Ruim de helft van alle scorekaarten beweerde bovendien dat een kledingstuk beter was voor het milieu, terwijl het eigenlijk niet duurzamer was.

H&M Group gaf na het onderzoek toe dat er technische problemen waren en heeft de HIGG-fiches ondertussen van de websites verwijderd. Ook sectorbreed “pauzeert” de SAC nu het Higg Index-programma om de methodologie te herevalueren. De Noorse Consumentenautoriteit had eerder immers al vraagtekens geplaatst bij het systeem.

Juridische instanties grijpen in

Net zoals de New Yorkse aanklaagster Chelsea Commodore roepen consumenten bedrijven steeds meer ter verantwoording. Precies daarom – om openheid en transparantie te tonen – voegde H&M de Higg-scores toe aan de website, maar dat blijkt niet genoeg te zijn. In het informatietijdperk verwachten mondige en kritische consumenten ook dat de beweringen degelijk onderbouwd zijn. Wie dat niet doet, wordt op het matje geroepen, op sociale media of in toenemende mate ook juridisch.

In de Verenigde Staten schiep een verbolgen Aldi-klant eerder dit jaar een belangrijk precedent. Ze sleepte de discounter voor de rechtbank omdat de zalm met label “Simple. Sustainable. Seafood” helemaal niet van duurzame kweekboerderijen zou komen. De rechtbank in Illinois verklaarde de klacht ontvankelijk en volgde de redenering van de consument. Ook marktautoriteiten wereldwijd richten hun pijlen op de duurzaamheidsclaims van retailers. Met name de Britse concurrentiewaakhond onderzoekt momenteel of H&M-sectorgenoten Asos en Boohoo niet misleiden met hun nieuwe, ‘groenere’ collecties.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • greenwashing

Een Amerikaanse consument klaagt H&M Group aan voor ‘greenwashing’. H&M verfraaide zijn milieuscores door minpunten te veranderen in pluspunten. Letterlijk.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode26 september, 2023
    Ledenprogramma Zalando Plus nu ook in België

    Zalando lanceert zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus nu ook voor Belgische klanten. Voor partnermerken is het vooral interessant om zo extra loyale en modebewuste klanten te bereiken.

  • icon
    Mode22 september, 2023
    e5 opent nu ook stadswinkels: “De mayonaise pakt”

    Modeketen e5 boekt sterke resultaten, ondanks een moeilijk modejaar en het kwakkelende zomerweer. De keten gaat voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceert Dansaert Men, een formule van herenboetieks.

  • icon
    Mode21 september, 2023
    Schoenketen Maniet ambieert tien bijkomende winkels

    De Waalse schoenenretailer Maniet wil de kopende jaren van 29 naar 39 winkels groeien en kijkt daarvoor richting Luik en het Groothertogdom Luxemburg. De familiale keten, waar de vijfde generatie nu aan het roer staat, viert haar 120ste verjaardag.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN