RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe JBC pioniert in duurzaam ondernemen

icon
Mode25 juni, 2019

De roep om een verantwoorde productie klinkt steeds luider in de modesector, weet topvrouw Ann Claes van JBC. Dat ze begin 2019 samen met haar broer Bart de CSR Professional of the Year Award kreeg, inspireert haar om een voortrekkersrol op te nemen.

 

Bij de eersten

Duurzaam ondernemen is geen recent modeverschijnsel voor JBC: al twintig jaar zet het bedrijf stappen naar een verantwoorde kledingproductie. Het zit, met andere woorden, in het bedrijfs-DNA. Hoe JBC verduurzaming aanpakt als een continu proces, dat vertelt mede-eigenaar Ann Claes op 19 september op de RetailDetail Day. Voor RetailDetail licht ze al een tipje van de sluier op.

 

Wat brengt u op het programma van de RetailDetail Day?

Ann Claes: “JBC voert duurzaam ondernemen zelf sowieso hoog in het vaandel, maar tevens kunnen en willen wij ook de rol van voorbeeld en inspiratie opnemen door publiekelijk over de visie en aanpak in ons bedrijf te getuigen. Toen wij twintig jaar geleden met onze productie naar het Verre Oosten zijn getrokken, was nauwelijks iemand daarmee bezig. Sindsdien is de vraag steeds actueler geworden hoe je met aspecten van duurzaamheid omgaat.”

 

Welke ontwikkelingen hebt u op dat vlak zoal waargenomen?

“Doordat wij zo vroeg met die aanpak gestart zijn, hebben wij een basis kunnen leggen, die recentere starters niet hebben. Je moet hoe dan ook stap voor stap verbeteren, want duurzaam ondernemen is een continu proces, dat nooit stopt. Van CO2-uitstoot was (destijds) in 2000 nog geen sprake en intussen zijn er tal van nieuwe mogelijkheden bijgekomen om productieprocessen te verbeteren en te verduurzamen.

 

Steeds beter

Duurzaamheid is een breed begrip. Wat valt er voor u onder?

“Vooral verantwoord produceren is een ontzettend belangrijk aspect voor ons bedrijf. Voorts is de herkomst van de materialen zeker ook een belangrijk aandachtspunt. Katoen staat erom bekend dat het productieproces vervuilend is en een hoog waterverbruik met zich brengt. Het gebruik van chemische kleurstoffen vermijden en alternatieven vinden voor zandstralen om jeans een ‘gewassen’ look te geven, zijn eveneens uitdagingen.

 

Welke doelstellingen hebt u als bedrijf in dat kader voor ogen?

“Als bedrijf kun je nooit op alle vlakken even sterk presteren. Het moet onze doelstelling zijn om op alle terreinen zo veel als we kunnen elke dag te verbeteren en vooruitgang te boeken. Twintig jaar geleden zijn we een richting ingeslagen, en die keuze voor het juiste en het goede zit intussen in ons DNA. We willen ze ook toekomstgericht trouw blijven.”

 

Hoe die mindset bij JBC tot stand is gekomen en hoe het bedrijf zijn streven omzet in concrete initiatieven, verneemt u op 19 september, op de RetailDetail Day. Ook onder meer Annick van Overstraeten (Lunch Garden), Gino Van Ossel (Vlerick) en Claire Tobback (Collectique) betreden er het podium. Bijkomende sprekers kondigen we snel aan. Meer informatie en tickets vind je via deze link.  

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN