Inditex voltooit overname Belgische Massimo Dutti-winkels | RetailDetail

Inditex voltooit overname Belgische Massimo Dutti-winkels

Inditex voltooit overname Belgische Massimo Dutti-winkels

De grootste kledinggroep ter wereld, Inditex, heeft vorige week de overname van zijn Belgische Massimo Dutti-winkels afgerond. Die waren tot nu toe in handen van het franchisebedrijf van Johan Vandendriessche. Ook in Portugal heeft de Spaanse modegroep zijn franchisenemer uitgekocht, waardoor alle vestigingen van de Inditex-dochter er nu in eigen beheer zijn.

Aangezien Massimo Dutti het eerste merk was waarmee Inditex destijds zijn eerste stappen in Portugal en België waagde, ging de retailgroep er de samenwerking aan met franchisers die de lokale markt kenden en de weg voor de Spaanse modegroep konden effenen. Zo was het in België Johan Vandendriessche die de Spanjaarden binnenloodste en een stevige aanwezigheid voor Massimo Dutti uitbouwde in alle voornaamste steden.

 

Deal van 103 miljoen euro

In het najaar heeft Inditex echter besloten Massimo Dutti – net zoals al zijn andere enseignes – volledig onder eigen hoede te nemen en de franchisebedrijven uit te kopen. Voor een totaalbedrag van naar schatting 103 miljoen euro heeft de modereus nu een twintigtal Belgische winkels en 45 Portugese overgenomen.

 

Dankzij de overname voert Inditex onder de vlag van Massimo Dutti 568 eigen winkels in 51 verschillende landen. De gehele groep telt liefst 5.402 winkels in 78 landen en bestaat behalve Massimo Dutti nog uit de merken Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.