Rechtsonzekerheid over sperperiode blijft bestaan | RetailDetail

Rechtsonzekerheid over sperperiode blijft bestaan

Rechtsonzekerheid over sperperiode blijft bestaan
Het Hof van Beroep heeft geen uitspraak gedaan in de zaak rond de (vermeende) inbreuken van modeketen ZEB op de koopjeswet. Het Hof stelt zijn beslissing in die zaak uit tot het Hof van Cassatie zich heeft uitgesproken over een vergelijkbare procedure tegen Galeria Inno. Zelfstandigenorganisatie NSZ betreurt dat de rechtsonzekerheid rond de sperperiode almaar blijft aanhouden.

Rechters kijken naar elkaar

Het gerechtelijke kluwen rond de hele sperperiode begint meer en meer een Gordiaanse knoop te worden, waarbij de ene rechter naar de andere kijkt en op de beslissing van een derde rechter wacht. "Met deze beslissing plaatst het Brusselse Hof van Beroep zich in het rijtje van gerechtelijke instanties die wachten op de bewuste uitspraak van het Hof van Cassatie. Eerder beslisten ook de rechtbanken van Leuven en Dendermonde om dezelfde reden al geen uitspraak te doen in andere zaken tegen ZEB", klinkt het bij de modeketen.

 

"Dat Hof van Cassatie wacht op zijn beurt naar het antwoord van het Europees Hof van Justitie op een prejudiciële vraag", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Het Europees Hof had al in juli 2011 geoordeeld dat de sperperiode niet wettig is wanneer zij enkel dient om de consument te beschermen maar dat ze wél wettig is indien ze tot doel heeft oneerlijke concurrentie tussen de marktspelers te vermijden. "NSZ heeft samen met de vorige federale regering steeds gesteld dat de sperperiode er is om oneerlijke concurrentie tussen handelaars te voorkomen." 

 

"Wij zijn geen cowboys"

Dat zien ze bij ZEB wel even anders: "ZEB steekt zijn nek uit in het belang van de consument en voor vrij ondernemerschap. We hebben absoluut niet de ambitie om de cowboys van de sector te zijn", beweert CEO Luc Van Mol. "We zijn er vast van overtuigd dat de huidige regelgeving over de koopjeswet veel beter kan en blijven aan de kar trekken tot er een oplossing gevonden wordt die beter is voor alle partijen. ZEB is tot op heden door geen enkele rechtbank veroordeeld voor inbreuken op de koopjeswet." De modeketen weet zich alvast gesterkt door de Europese Commissie, die ons land al heeft opgedragen de sperperiode zoals ze nu bestaat op te heffen, omdat de huidige regels haaks staan op de aanbevelingen van Europa.

 

Het NSZ vindt dat de toestand al lang genoeg heeft geduurd: hoewel de zelfstandigenorganisatie voorstander is en blijft van het behoud van de speriode, "is er nu bovenal nood aan duidelijkheid: ofwel blijft ze bestaan, ofwel wordt ze afgeschaft. We vragen bovenal rechtszekerheid."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top