Sperperiode voor solden blijft (voorlopig) van kracht | RetailDetail

Sperperiode voor solden blijft (voorlopig) van kracht

Sperperiode voor solden blijft (voorlopig) van kracht

De ontslagnemende regering-Leterme schaft de sperperiode voor de koopjes voorlopig niet af. Dat heeft ze aan de Europese Commissie laten weten. Europa dreigde er nochtans mee ons land te laten veroordelen door het Europees Hof van Justitie omdat de sperperiode niet in het belang is van de consument. Tijdens die periode van drie weken vóór de koopjes mogen winkeliers geen reclame maken voor kortingen.

Eerlijke concurrentie

In een brief van 11 mei aan de Commissie schrijft de regering nu: “De Belgische wetgever had als doelstelling de economische belangen te beschermen en de concurrentie tussen de bedrijven te vrijwaren.” De regering stelt dus dat het uitgangspunt niet de bescherming van de consument is (zoals Europa vindt) maar wel het garanderen van eerlijke concurrentie. De brief benadrukt voorts dat de wetgeving geschreven is op verzoek van de winkeliers zelf.

Europees Hof

De ontslagnemende regering suggereert dat het beter is te wachten tot het Europees Hof van Justitie zich heeft uitgesproken over een prejudiciële vraag of de sperperiode al dan niet strijdig is met de Europese regels. De uitspraak van dat Hof wordt ten vroegste begin 2012 verwacht. De sperperiode voor de zomerkoopjes gaat dus op 6 juni gewoon weer van start, zij het met de nodige rechtsonzekerheid voor de winkeliers.

 

De ontslagnemende regering-Leterme schaft de sperperiode voor de koopjes voorlopig niet af. Dat heeft ze aan de Europese Commissie laten weten. Europa dreigde er nochtans mee ons land te laten veroordelen door het Europees Hof van Justitie omdat de sperperiode niet in het belang is van de consument. Tijdens die periode van drie weken vóór de koopjes mogen winkeliers geen reclame maken voor kortingen.

Eerlijke concurrentie

In een brief van 11 mei aan de Commissie schrijft de regering nu: “De Belgische wetgever had als doelstelling de economische belangen te beschermen en de concurrentie tussen de bedrijven te vrijwaren.” De regering stelt dus dat het uitgangspunt niet de bescherming van de consument is (zoals Europa vindt) maar wel het garanderen van eerlijke concurrentie. De brief benadrukt voorts dat de wetgeving geschreven is op verzoek van de winkeliers zelf.

Europees Hof

De ontslagnemende regering suggereert dat het beter is te wachten tot het Europees Hof van Justitie zich heeft uitgesproken over een prejudiciële vraag of de sperperiode al dan niet strijdig is met de Europese regels. De uitspraak van dat Hof wordt ten vroegste begin 2012 verwacht. De sperperiode voor de zomerkoopjes gaat dus op 6 juni gewoon weer van start, zij het met de nodige rechtsonzekerheid voor de winkeliers.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.