Van Beirendonck sluit "Walter Store" in Antwerpen

Van Beirendonck sluit "Walter Store" in Antwerpen

Modeontwerper Walter Van Beirendonck sluit zijn Antwerpse concept store na een huurgeschil met de eigenaar van het pand. Nu de vrederechter de zaak heeft beslecht, is het sop de kool niet meer waard, klinkt de nuchtere analyse. Daarmee verliest Antwerpen Modestad een internationale trekpleister van formaat - en één van de eerste winkels die het toen nog arme Sint-Andrieskwartier terug op de kaart zette.

Huurprijs meer dan verdubbeld

Nu de rechter de huisbaas de toestemming heeft gegeven om dat maandelijkse bedrag 2,5 keer te verhogen - en dat met terugwerkende kracht sinds 1 maart 2010 - sluit Van Beirendonck de zaak die hij in 1997 in een vervallen garage in de Sint-Antoniusstraat opende: "Onder deze voorwaarden is het onmogelijk om de winkel in het huidige pand op een rendabele manier open te houden."

 

De ontwerper sluit niet uit dat hij in de toekomst met een nieuw winkelconcept rond zijn collectie komt. In de huidige Walter Store verkocht Van Beirendonck niet enkel eigen collecties, maar ook creaties van gevestigd en beginnend modetalent. Hij organiseerde er ook geregeld tentoonstellingen.

 

Meer tijd voor eigen collecties

Als een echte ondernemer - voor wie crisissen altijd nieuwe uitdagingen zijn - ziet Van Beirendonck meteen ook de positieve kant van de zaak: "Helaas, maar dit maakt ook tijd vrij om meer energie en creativiteit te steken in mijn collectie, die recentelijk weerom heel enthousiast werd onthaald door de internationale pers en aankopers tijdens de modeweek in Parijs. Verder heb ik nog boeiende opdrachten af te werken", zegt de topontwerper, die ook nog aan de slag is als artistiek directeur van de Antwerpse Modeacademie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top