Van Beirendonck vraagt faillissement aan

Van Beirendonck vraagt faillissement aan
Walter Van Beirendonck heeft deze week niet alleen zijn conceptstore in Antwerpen gesloten, hij heeft ook meteen de boeken neergelegd van de bvba W, die de winkel uitbaatte. Er was dus méér aan de hand dan alleen maar een uit de hand gelopen huurgeschil. Meer zelfs, ook Big, de bvba waarin Van Beirendonck zijn ontwerpen en designs onderbrengt - zit in slechte papieren.

Structurele financiële problemen op middellange termijn

Volgens cijfers van handelsinformatiekantoor Graydon leed de bvba W in 2011 een verlies van 43.360 euro. Ook het jaar voordien sloot de bvba W af met verlies, toen ging het om 15.046 euro. Enkel in 2009 was er een bescheiden winst van 10.750 euro. Van Beirendonck heeft intussen het faillissement aangevraagd bij de Antwerpse rechtbank van Koophandel. Die heeft een curator aangesteld om de kleding, meubels en andere activa van de concept store te verkopen.

 

Ook een tweede vennootschap van Van Beirendonck, de bvba Big, zit in de rode cijfers. Volgens datzelfde Graydon zou die vennootschap in 2010 een verlies hebben geleden van 96.093 euro. "De zwakke financiële situatie is ernstig. Er doen zich structurele financiële problemen voor op middellange termijn. Als er geen matregelen worden getroffen, is het gevaar op faillissement reëel", luidt het oordeel.

 

"Door de jarenlange verliezen van de firma Big is het eigen vermogen negatief geworden", zegt Johan Van Overtveldt, hoofdredacteur van zakenblad Trends. "Big is dus niet meer solvabel en kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Enkel een kapitaalverhoging kan het negatieve eigen vermogen wegwerken en de firma terug een gezonde financiële basis geven. Komt er geen vers kapitaal, dan is een faillissement onvermijdelijk."

 

"Verliezen doodnormaal"

Daarmee zit Van Beirendonck in hetzelfde schuitje als Nicky Vankets eind januari: het familiebedrijf van die Limburgse modeontwerper stapelde de voorbije jaren voor liefst 2,7 miljoen euro schulden op. Enkel door een kapitaalverhoging mét kwijtschelding van schulden aan de eigen familiale aandeelhouders kon Mathyro gered worden van de ondergang.

 

Van Bereindonck en Vankets zijn helaas niet de enige ontwerpers van eigen bodem die zwarte sneeuw zien of gezien hebben. In 2009 moesten Véronique Branquinho en Kaat Tilley al de boeken dicht doen (de eerste is nu aan de slag bij lederwarenmerk Delvaux, de tweede runt nu een eigen winkeltje in Antwerpen). Dirk Bikkembergs moest zijn bedrijf verkopen aan het Italiaanse Zeis Excelsa en ook Olivier Strelli moest een tijdlang werken onder de bescherming van een gerechtelijk akkoord. Die laatste zou nu wel weer op de goede weg zijn.

 

Insiders stellen dat verliezen tot honderdduizenden euro's doodnormaal zijn in dit wereldje. "De investeringen die ontwerpers elke zes maanden moeten doen om een geslaagde collectie te creëren, zijn gigantisch", aldus modekenner Linda Van Waesberge. Ze verwijst dan naar de prijzige protptypes, de dure defilés en presentaties, om nog te zwijgen van de geldverslindende concept stores en showrooms. "Nog voor er iets verkocht is, zijn er torenhoge kosten. Aankopers bestellen daarna wel kleding, maar komen die niet altijd halen. Daardoor blijven ontwerpers zitten met een oude collectie en een berg schulden." En dan moeten de uitgaven voor de volgende collectie pas beginnen...

 

"Het gezaghebbende vakblad Woman's Wear Daily meldde eerder deze week dat een modeontwerper ongeveer 25 miljoen dollar omzet moet draaien om van een beginnersniveau door te stoten naar een niveau waar je als volwaardig speler erkend wordt. Winst maken in de mode blijkt verdomd moeilijk," schrijft modejournaliste Veerle Windels in De Standaard. Alleen de heel grote merken slagen daarin, zoals Giorgio Armani of Calvin Klein.

 

Lene Kemps, hoofdredactrice van Weekend Knack, formuleert het zo: "Misschien zijn Belgische ontwerpers te individualistisch. Te gericht op controle en alles zelf in handen willen houden. Geboren zelfstandigen. Misschien willen ze geen toegevingen doen aan een groot luxeconglomeraat, geen compromissen sluiten om de investeerder te plezieren, en aan het eind kunnen zeggen: I did it my way."

 

"De modelijn loopt uitstekend"

Intussen heeft Van Beirendonck, bij monde van zijn raadsman, de puntjes op de i gezet: "De bvba W is inderdaad failliet, maar die slaat alleen op de winkel 'Walter' en hefet niets met de modelijn te maken. Er is slechts één schuldeiser en dat is de verhuurder van het pand. De bvba Big stelt het dan weer erg goed. De balansen waar iedereen het nu over heeft, slaan op vorig jaar. Het eigen vermogen is er negatief, maar dat is het geval bij 375.000 bvba's in België en geloof me, die gaan niet allemaal meteen failliet."

 

Volgens Meester Alex Trappeniers is het bedrijf van Van Beirendonck dan ook niet in gevaar: "Walter heeft zijn nieuwe wintercollectie in januari uitstekend verkocht aan winkeliers van over de hele wereld. Het bedrijf is niet in gevaar, de collectie wordt voorgezet. Walter Van Beirendonck was trouwens de afgelopen dagen op Première Vision in Parijs, om er stoffen te kopen voor alweer een nieuwe collectie." Een ding is zeker: de vennootschappen staan op zich los van de persoon Van Beirendonck. Een faillissement betekent dus niet noodzakelijk het einde van zijn loopbaan als modeontwerper.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top