“De renaissance van de retail is aangebroken”, zegt Herman Konings

“De renaissance van de retail is aangebroken”, zegt Herman Konings

Het zijn spannende tijden, en met spannend bedoelen we: innovatief, creatief en bruisend. Consumenten- en veranderingspsycholoog Herman Konings durft zelfs te spreken van een heuse “retailrenaissance”. Op het RetailPodium neemt hij retailers dan ook mee op een reis rond de wereld en een tour van 14 “aanstekelijke, dauwfrisse retailtrends”.

Renaissance in de retail

De impact die de samenstelling van onze maatschappij heeft op de retail is groter dan we denken. Een beetje retailer heeft er dus baat bij om ook die demografischische ontwikkelingen in de gaten te houden, meent Herman Konings.

 

“Tussen vandaag, 2013, en 2018 gaan er liefst één miljoen babyboomers met pensioen. Niet alleen hebben zij aanzienlijk wat geld en nu ook een zee van tijd, ze zijn ook de eerste generatie die echt op retail en consumptie gericht zijn. Dat maakt ze een toch nog erg interessante, maar al te vaak vergeten doelgroep,” merkt Konings op.

 

Het omkeren van de generatiepyramide – de groep senioren wordt steeds groter, terwijl de jongste laag van de bevolking dunner wordt – heeft ook nog andere gevolgen voor de klantenpopulatie. Want terwijl ‘generation X’ het nu voor het zeggen heeft, staat ‘gen Y’ al klaar om de fakkel over te nemen.

 

Hoewel zij al van jongsaf aan vertrouwd zijn geraakt met technologie en de razendsnelle veranderingen die daarmee gepaard gaan, zijn het volgens Herman Konings pas de 15-jarigen van nu die de eerste echte ‘digitale inboorlingen’ zijn. “Deze kinderen zijn opgegroeid met de tablet op de schoot. Over een aantal jaar zijn zij een belangrijke consumentenpoel. Hoe zullen retailers daarmee omgaan?”

 

We leven in high-tech tijden

Het belang van technologie zal de komende jaren immers alleen maar toenemen. Herman Konings heeft het zelfs over een ‘personal information economy’, waarbij het allemaal draait om informatie en de zogeheten ‘big data’. Er wordt niet meer zozeer gehandeld in goederen en diensten, er wordt gehandeld in informatie en verhalen.

 

In de winkels zien we zo al dat de consument zijn eigen mobiele toestellen meebrengt, een trend die alleen maar zal worden aangemoedigd door succesvolle retailers. Ze leren de winkeliers niet alleen heel veel over hun klanten, ze dragen ook bij tot de beleving op de winkelvloer en zorgen ervoor dat de consument steeds deel uitmaakt van een groter, crossmediaal geheel.

 

“Meer dan 50% van de Belgen heeft vandaag zo’n mobiel toestel, zij het smartphone of tablet”, weet trendwatcher Konings. “Het zou maar al te gek zijn om daar niets mee te gaan doen, toch? M-commerce, f-commerce, mobiele betalingen: op al die domeinen zijn er toch heel belangrijke, nieuwe ontwikkelingen. De vraag is dus wat we er de volgende twee à drie jaar concreet mee gaan doen.”

 

Een concrete toepassing is alvast ‘click 2 buy’, wat betekent dat consumenten met hun mobiele apparaat kunnen ‘klikken’ op wat ze in een tijdschrift zien of nog op 2D-winkels op drukbezochte wachtplaatsen – denk maar aan de virtuele reisshop die Bol.com deze zomer opende in het Rotterdams Centraal Station – en hop, het zit in hun winkelmandje.

 

Social NOTworking

Maar zoals elke medaille zijn keerzijde heeft, lokt ook de digitalisering een tegenreactie uit. Naast het vele sociale netwerken ziet Konings ook het ‘social notworking’ opduiken – of beter, zijn herintrede maken. “Men gaat tegelijk ook weer belang hechten aan ‘bricks’! Als tegengewicht voor zaken als showrooming wordt het belang van ervaring opnieuw bijzonder groot.

 

”De consumentenpsycholoog neemt de aanwezigen op zijn RetailPodium-workshops daarom ook mee op een trip rond de wereld, om ze overal de nieuwste trends en concepten te tonen op het gebied van winkelinrichting en visuele communicatie. “De consument heeft altijd een bepaald gevoel, een bepaalde visie over hoe het zou moeten zijn. Vandaag verwacht hij dat een winkel ‘ALIVE’ is: accessible (toegankelijk), lively (levendig), intimate (intiem), visceral (instinctief) en exclusive (exclusief).”

 

Hoe dat in de praktijk toe te passen? “Door op de winkelvloer bijvoorbeeld kleine evenementen te organiseren. Dat hoeft niet per se groots te zijn, het kunnen ook workshops of animatie zijn. Maar zorg dat er iets te beléven valt,” aldus Herman Konings nog.

 

Vintage bij de slager

Goede voorbeelden vindt hij terug in co-commerce, het samenwerken met andere commerciële organisaties. Shop-in-shops zijn er een uiting van, maar het kan ook veel breder of net kleinschaliger zijn dan dat. “Waarom nodigt men niet eens een ambachtsman uit in zijn winkel? Een ambachtelijke kaasboer kan bijvoorbeeld gerust in een slagerij. Je kan zelfs food en non-food combineren? Op dit moment is ‘vintage’ een enorme trend. Wel, zelfs een assortiment retrospulletjes kan een slagerij perfect opleuken.”

 

In ieder geval gelooft Herman Konings dat de retail nog veel kan leren, niet het minst van de horeca. ‘Hospitology’ is volgens hem een cruciale trend in de komende periode: “Als je de filosofie en perspectieven van de gastvrijheid uit de horeca vertaalt naar de retail, gaat er nog een nieuwe wereld open!”

 

 

Herman Konigs spreekt op 13 september op RetailDetails inspiratieplatform RetailPodium. Voor inschrijvingen en meer informatie, ga naar www.retailpodium.be.

Tags: