RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

icon
Food10 juni, 2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Consument kiest vanuit gezondheid

Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de gezondheidsbewuste consument. Dat kwam toch voren naar tijdens de Free From/Functional Food Expo, die gisteren en vandaag plaatsvindt. Op de vierde vakbeurs, die ditmaal wordt gehouden in RAI Amsterdam, zijn innovaties te zien in lactosevrij, glutenvrij en trends in het health & vital food-segment.

 

“De groei van de  lactosevrije en zuivelvrije markt wordt met name gedreven door de factor ‘healthy lifestyle’. In Groot Brittannië gebruikt momenteel zo’n 12 procent van de consumenten geen producten met lactose, waarvan 6 procent dat niet doet omdat zij lactosevrij als gezonder beschouwen. En niet omdat zij een lactose-intolerantie of allergie hebben”, stelt David Jago, directeur Innovation en Insight van marktonderzoekbureau Mintel.

 

“Ik zie in de toekomst kansen in het ontwikkelen van nieuwe producten als alternatief voor zuivelproducten, zoals kaas en desserts. Smaak is hierbij de belangrijkste aankoopfactor. Amandelen en kokosnoot worden de nieuwe vervangers van soja”, voorspelt Jago. 

 

Finland voorloper in lactosevrij

Met name West- en Oost-Europa en Latijns Amerika stuwen de groei van de lactosevrij markt. “Die zal naar verwachting toenemen van momenteel 6 procent naar 11 en 10 procent in 2020”, zo verwacht Jose Roseboom, senior marketing communications manager van DSM Food Specialties.

 

“In Finland bijvoorbeeld vormen lactosevrije producten een mainstreamsegment, dat breed verkrijgbaar is in supermarkten en restaurants. Ook in Colombia zien we deze trend. In andere landen daarentegen moet deze markt nog worden ontwikkeld”, aldus Roseboom.

 

Food Blogger Convention: samenwerken met foodmerken

Tijdens de beurs ging ook voor de eerste maal het European Food Blogger Convention van start. Meer dan 300 bloggers uit heel Europa belichtten het assortiment ‘free from’-producten en ontvingen informatie over innovaties en nieuwe technologieën.

 

“Foodbloggers zijn voor voedingsfabrikanten een groeiende en in toenemende mate bepalende factor om een merk bij de consument onder de aandacht te brengen”, vertelt mede-organisator en blogger Carlijn Bröring. “Sommige foodbloggers hebben meer dan honderdduizend volgers. Zij kunnen een positieve invloed uitoefenen op nieuw gelanceerde en bestaande foodmerken.”

 

“Foodmerken werken steeds meer samen met bloggers om een online community rond hun merken te creëreren en hen van hieuws en informate te voorzien. Ook media werken steeds meer samen met bloggers. Daarom is er een sterke behoefte aan een platform voor kennis en contacten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier

    Jumbo zet zijn contract met vaste broodleverancier Bake Five stop om de inkoopkosten te verlagen. Een ongeziene zet, want de bakkerijgroep bakt al twee decennia voor Jumbo en is zo ook sterk van de supermarktgroep afhankelijk.

  • icon
    Food24 juni, 2025
    Colruyt Frankrijk: nog 950 banen in gevaar

    Ondanks de overname van 81 Franse Colruyt-supermarkten door Les Mousquetaires, dreigt nog het verlies van 950 banen. Voor 24 winkels, de distributiecentra en het hoofdkantoor zijn immers nog geen oplossing gevonden.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN