BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen HerstructureringPersoneelsbeleid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel zet 2000 medewerkers bij de vuile was

iconSchoonheid/verzorging5 mei, 2022
Shutterstock.com

Het Duitse Henkel schrapt 2000 banen door de afdelingen schoonmaak- en schoonheidsproducten samen te smelten. De reorganisatie is al langer bekend, maar nu worden ook de gevolgen voor het personeel duidelijk.

2000 mensen voor 500 miljoen

De producent van was- en verzorgingsproducten als Persil en Schwarzkopf voert een ingrijpende herstructurering door. Voortaan gaan de afdelingen beauty en wasmiddelen samen door het leven als één businessunit. Alleen de afdeling met lijmen blijft op zichzelf staan, omdat deze ook vakmensen en bedrijven bedient.

Al in januari maakte Henkel deze reorganisatie bekend, zonder toen te zeggen wat precies de gevolgen zouden zijn voor de medewerkers. De directie moest eerst nog rond de tafel gaan zitten met de vakbonden. Nu is de kogel wel door de kerk: de herstructurering kost 2000 banen wereldwijd, voornamelijk in de verkoop en administratie, bericht MarketScreener.

De ingreep moet een besparing van 500 miljoen euro opleveren op middellange termijn: Henkel hoopt ongeveer 250 miljoen euro per jaar te besparen tussen nu en eind 2023. De samensmelting zal namelijk in twee fases verlopen in de komende twee jaar.

Alleen nog hoge marges

Op termijn vallen mogelijk nog ontslagen, aangezien het bedrijf ook zijn merkenportefeuille herevalueert. Alle merken en takken die minder dan een miljard euro omzetten, neemt het bedrijf onder de loep. Onderdelen die niet voldoende groeien of rendabel zijn, worden mogelijk stopgezet of verkocht. Het doel is een organische omzetgroei van 3 tot 4% en winstmarge rond de 15% op middellange tot lange termijn.

“Door ons consequent te richten op bedrijven en merken met hoge brutomarges, creëren we de voorwaarden om onze winstprestaties te verbeteren, net als extra middelen voor verdere investeringen in groei,” zei Wolfgang Koenig, binnenkort hoofd van de nieuwe unit ‘consumer brands’. Tegelijk heeft de nieuwe topman interesse in overnames om de afdeling te verrijken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wasmiddelenproducent Henkel schrapt 2.000 banen door de afdelingen schoonmaakproducten en beauty samen te smelten.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • iconSchoonheid/verzorging1 juli, 2022
    Rituals gaat ook thuis in zee met Zalando

    Rituals gaat zijn producten ook in Nederland op de onlinemarktplaats van Zalando verkopen. De verzorgingsitems waren er al in zes andere landen beschikbaar, waaronder in België, maar nog niet op de thuismarkt van Rituals.

  • iconFood1 juli, 2022
    Unilever België-Luxemburg zet marketingdirecteur aan het hoofd

    Tom Smidts, op dit moment marketingdirecteur, wordt de nieuwe ‘Head of Country’ voor Unilever in België en Luxemburg. De managementwissel kadert in de internationale reorganisatie bij de merkproducent.

  • iconSchoonheid/verzorging5 mei, 2022
    Recordwinst voor Rituals

    Geurkaarsen en handcrèmes zijn big business: Rituals boekte vorig jaar niet alleen een recordomzet, maar ook ongeziene winstcijfers. Dit jaar zal de retailer de grens van de duizend winkels overschrijden. 102 landen Dat Rituals in 2021 de magische kaap van één miljard euro overschreden had, was al bekend. De omzet ging...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN