“E-commerce deert fysieke winkels niet”

“E-commerce deert fysieke winkels niet”

Ondanks de groei van e-commerce kent de verhuur van fysieke winkels dit jaar een mooie groei, blijkt uit nieuwe cijfers van vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle. Vooral baanwinkels en winkelstraten doen het goed.

Baanwinkels zetten de toon


Naar verwachting zal tegen het einde van het jaar rond 390.000 m² verhuurd zijn, 6% boven het volume geregistreerd in 2014, meldt Walter Goossens, Director en Head of Industrial & Retail Leasing bij Jones Lang LaSalle: "De stijging van de omzetten gerelateerd aan e-commerce heeft geen negatieve impact gehad op de fysieke winkel. 2015 kende een grote instroom van nieuwe merken en formats, zowel in shoppingcenters als in winkelstraten."

 

Het zwaartepunt van het opnamevolume ligt in het baanwinkelsegment, dat begin december al 21% boven het volume van vorig jaar presteert. De trend om oude industriële en commerciële sites om te vormen tot moderne retailparken zet zich verder. Dat illustreren projecten als be-Mine in Beringen, retailpark Colruyt Jambes, retailpark Witte Molen in Aarschot of retailpark Redevco in Froyennes. Perifeer winkelvastgoed vertegenwoordigt dit jaar 57% van de totale opname tegen 50% vorig jaar.

 

Stijgende tophuurprijzen

Ook de winkelstraten doen het goed. Begin december was er in totaal meer dan 118.000 m² opgenomen. Het segment is dit jaar al goed voor 416 transacties, een stijging met 9,5% ten opzichte van vorig jaar. Winkelstraten maken 33% van de totale opname uit, tegen 28% vorig jaar.

 

Er waren een aantal grote transacties met internationale ketens dit jaar waaronder de verhuring van 8.000 m² aan Primark in Mons, 2.700 m² aan H&M in de Leysstraat in Antwerpen en de 2.500 m² verhuurd aan Zara in de Nieuwstraat in Aalst. Bekende nieuwkomers dit jaar waren Apple, Marks & Spencer, Dolce & Gabbana en Prada in Brussel, en Bimba y Lola, Ginger, Juttu, Manila Grace en PME Legend in Antwerpen. De tophuurprijzen stegen naar €2000/m²/jaar in de Louizalaan en de Nieuwstraat in Brussel, en de Meir en de Schuttershofstraat in Antwerpen.

 

Shoppingcenters: verjonging op komst

In het segment van de winkelcentra werd dit jaar minder verhuurd. De opnameteller staat op 37.400 m² begin december, tegen gemiddeld 45.500 m² in de laatste 5 jaar en een daling met 50% ten opzichte van 2014. Maar dat cijfer is wat vertekend door de vele voorverhuringen in Docks Bruxsel vorig jaar.


Eén jaar voor de opening is Docks Bruxsel overigens al 85% voorverhuurd. Dit jaar tekenden Koezio (3.400 m²), Fox (315 m²), Flying Tiger (240 m²), Camaïeu (207 m²), Guess (182 m²), Maison Scotch (177 m²) en vele andere. Ook vijf merken van de Inditex Group bevestigden recent hun komst naar Docks Bruxsel: Zara (3.110 m²), Bershka (1.100 m²), Massimo Dutti (1.000 m²), Zara Home (840 m²) en Pull & Bear (707 m²).

 

Het shoppingsegment zit in een verjongingsfase en krijgt er volgend jaar met de oplevering van Docks Bruxsel, Rive Gauche in Charleroi en de uitbreiding van Les Grands Prés in Mons samen wel 90.000 m² trendy shoppingruimte bij.

  

Nieuwe belevingsconcepten

Markante trends in het winkellandschap in 2015 zijn de nieuwe "food & beverage"-concepten die onder andere in de nieuwe shoppingcentra zoals Docks Bruxsel maar ook in de winkelstraten hun opwachting maken. E-commerce groeit met meer dan 10% per jaar en evolueert naar "everywhere" commerce, waarbij shoppers 24/7 en via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken.

 

Toch blijven fysieke winkels belangrijk, enerzijds voor het persoonlijk contact en de service, anderzijds voor de branding en marketing van de retailers. De aantrekkingskracht van fysieke winkels gaat hand in hand met de innovatie van de winkelbeleving met nieuwe concepten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Back to top