“E-commerce deert fysieke winkels niet” | RetailDetail

“E-commerce deert fysieke winkels niet”

“E-commerce deert fysieke winkels niet”

Ondanks de groei van e-commerce kent de verhuur van fysieke winkels dit jaar een mooie groei, blijkt uit nieuwe cijfers van vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle. Vooral baanwinkels en winkelstraten doen het goed.

Baanwinkels zetten de toon


Naar verwachting zal tegen het einde van het jaar rond 390.000 m² verhuurd zijn, 6% boven het volume geregistreerd in 2014, meldt Walter Goossens, Director en Head of Industrial & Retail Leasing bij Jones Lang LaSalle: "De stijging van de omzetten gerelateerd aan e-commerce heeft geen negatieve impact gehad op de fysieke winkel. 2015 kende een grote instroom van nieuwe merken en formats, zowel in shoppingcenters als in winkelstraten."

 

Het zwaartepunt van het opnamevolume ligt in het baanwinkelsegment, dat begin december al 21% boven het volume van vorig jaar presteert. De trend om oude industriële en commerciële sites om te vormen tot moderne retailparken zet zich verder. Dat illustreren projecten als be-Mine in Beringen, retailpark Colruyt Jambes, retailpark Witte Molen in Aarschot of retailpark Redevco in Froyennes. Perifeer winkelvastgoed vertegenwoordigt dit jaar 57% van de totale opname tegen 50% vorig jaar.

 

Stijgende tophuurprijzen

Ook de winkelstraten doen het goed. Begin december was er in totaal meer dan 118.000 m² opgenomen. Het segment is dit jaar al goed voor 416 transacties, een stijging met 9,5% ten opzichte van vorig jaar. Winkelstraten maken 33% van de totale opname uit, tegen 28% vorig jaar.

 

Er waren een aantal grote transacties met internationale ketens dit jaar waaronder de verhuring van 8.000 m² aan Primark in Mons, 2.700 m² aan H&M in de Leysstraat in Antwerpen en de 2.500 m² verhuurd aan Zara in de Nieuwstraat in Aalst. Bekende nieuwkomers dit jaar waren Apple, Marks & Spencer, Dolce & Gabbana en Prada in Brussel, en Bimba y Lola, Ginger, Juttu, Manila Grace en PME Legend in Antwerpen. De tophuurprijzen stegen naar €2000/m²/jaar in de Louizalaan en de Nieuwstraat in Brussel, en de Meir en de Schuttershofstraat in Antwerpen.

 

Shoppingcenters: verjonging op komst

In het segment van de winkelcentra werd dit jaar minder verhuurd. De opnameteller staat op 37.400 m² begin december, tegen gemiddeld 45.500 m² in de laatste 5 jaar en een daling met 50% ten opzichte van 2014. Maar dat cijfer is wat vertekend door de vele voorverhuringen in Docks Bruxsel vorig jaar.


Eén jaar voor de opening is Docks Bruxsel overigens al 85% voorverhuurd. Dit jaar tekenden Koezio (3.400 m²), Fox (315 m²), Flying Tiger (240 m²), Camaïeu (207 m²), Guess (182 m²), Maison Scotch (177 m²) en vele andere. Ook vijf merken van de Inditex Group bevestigden recent hun komst naar Docks Bruxsel: Zara (3.110 m²), Bershka (1.100 m²), Massimo Dutti (1.000 m²), Zara Home (840 m²) en Pull & Bear (707 m²).

 

Het shoppingsegment zit in een verjongingsfase en krijgt er volgend jaar met de oplevering van Docks Bruxsel, Rive Gauche in Charleroi en de uitbreiding van Les Grands Prés in Mons samen wel 90.000 m² trendy shoppingruimte bij.

  

Nieuwe belevingsconcepten

Markante trends in het winkellandschap in 2015 zijn de nieuwe "food & beverage"-concepten die onder andere in de nieuwe shoppingcentra zoals Docks Bruxsel maar ook in de winkelstraten hun opwachting maken. E-commerce groeit met meer dan 10% per jaar en evolueert naar "everywhere" commerce, waarbij shoppers 24/7 en via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken.

 

Toch blijven fysieke winkels belangrijk, enerzijds voor het persoonlijk contact en de service, anderzijds voor de branding en marketing van de retailers. De aantrekkingskracht van fysieke winkels gaat hand in hand met de innovatie van de winkelbeleving met nieuwe concepten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken. 

Retail Estates koopt winkelpark in regio Rotterdam

03/05/2018

Amper een week na een succesvolle kapitaalronde heeft vastgoedinvesteerder Retail Estates een winkelpark gekocht in Spijkenisse, een randgemeente van Rotterdam. Met de deal is een bedrag van 47,2 miljoen euro gemoeid.

“Heeft het centrum van Namen nog een winkelcentrum nodig?”

24/04/2018

Een jaar nadat Besix het project voor een winkelcentrum in Namen overkocht, lijkt de groep het Burgerforum niet te kunnen overtuigen van zijn voorstellen. De grote uitdaging: de lokale handel stimuleren, maar zónder verlies van groene publieke ruimte.

Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.