“E-commerce deert fysieke winkels niet”

“E-commerce deert fysieke winkels niet”

Ondanks de groei van e-commerce kent de verhuur van fysieke winkels dit jaar een mooie groei, blijkt uit nieuwe cijfers van vastgoedmakelaar Jones Lang LaSalle. Vooral baanwinkels en winkelstraten doen het goed.

Baanwinkels zetten de toon


Naar verwachting zal tegen het einde van het jaar rond 390.000 m² verhuurd zijn, 6% boven het volume geregistreerd in 2014, meldt Walter Goossens, Director en Head of Industrial & Retail Leasing bij Jones Lang LaSalle: "De stijging van de omzetten gerelateerd aan e-commerce heeft geen negatieve impact gehad op de fysieke winkel. 2015 kende een grote instroom van nieuwe merken en formats, zowel in shoppingcenters als in winkelstraten."

 

Het zwaartepunt van het opnamevolume ligt in het baanwinkelsegment, dat begin december al 21% boven het volume van vorig jaar presteert. De trend om oude industriële en commerciële sites om te vormen tot moderne retailparken zet zich verder. Dat illustreren projecten als be-Mine in Beringen, retailpark Colruyt Jambes, retailpark Witte Molen in Aarschot of retailpark Redevco in Froyennes. Perifeer winkelvastgoed vertegenwoordigt dit jaar 57% van de totale opname tegen 50% vorig jaar.

 

Stijgende tophuurprijzen

Ook de winkelstraten doen het goed. Begin december was er in totaal meer dan 118.000 m² opgenomen. Het segment is dit jaar al goed voor 416 transacties, een stijging met 9,5% ten opzichte van vorig jaar. Winkelstraten maken 33% van de totale opname uit, tegen 28% vorig jaar.

 

Er waren een aantal grote transacties met internationale ketens dit jaar waaronder de verhuring van 8.000 m² aan Primark in Mons, 2.700 m² aan H&M in de Leysstraat in Antwerpen en de 2.500 m² verhuurd aan Zara in de Nieuwstraat in Aalst. Bekende nieuwkomers dit jaar waren Apple, Marks & Spencer, Dolce & Gabbana en Prada in Brussel, en Bimba y Lola, Ginger, Juttu, Manila Grace en PME Legend in Antwerpen. De tophuurprijzen stegen naar €2000/m²/jaar in de Louizalaan en de Nieuwstraat in Brussel, en de Meir en de Schuttershofstraat in Antwerpen.

 

Shoppingcenters: verjonging op komst

In het segment van de winkelcentra werd dit jaar minder verhuurd. De opnameteller staat op 37.400 m² begin december, tegen gemiddeld 45.500 m² in de laatste 5 jaar en een daling met 50% ten opzichte van 2014. Maar dat cijfer is wat vertekend door de vele voorverhuringen in Docks Bruxsel vorig jaar.


Eén jaar voor de opening is Docks Bruxsel overigens al 85% voorverhuurd. Dit jaar tekenden Koezio (3.400 m²), Fox (315 m²), Flying Tiger (240 m²), Camaïeu (207 m²), Guess (182 m²), Maison Scotch (177 m²) en vele andere. Ook vijf merken van de Inditex Group bevestigden recent hun komst naar Docks Bruxsel: Zara (3.110 m²), Bershka (1.100 m²), Massimo Dutti (1.000 m²), Zara Home (840 m²) en Pull & Bear (707 m²).

 

Het shoppingsegment zit in een verjongingsfase en krijgt er volgend jaar met de oplevering van Docks Bruxsel, Rive Gauche in Charleroi en de uitbreiding van Les Grands Prés in Mons samen wel 90.000 m² trendy shoppingruimte bij.

  

Nieuwe belevingsconcepten

Markante trends in het winkellandschap in 2015 zijn de nieuwe "food & beverage"-concepten die onder andere in de nieuwe shoppingcentra zoals Docks Bruxsel maar ook in de winkelstraten hun opwachting maken. E-commerce groeit met meer dan 10% per jaar en evolueert naar "everywhere" commerce, waarbij shoppers 24/7 en via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken.

 

Toch blijven fysieke winkels belangrijk, enerzijds voor het persoonlijk contact en de service, anderzijds voor de branding en marketing van de retailers. De aantrekkingskracht van fysieke winkels gaat hand in hand met de innovatie van de winkelbeleving met nieuwe concepten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Renovatiewerken Woluwe Shopping vorderen goed

08/09/2017

De renovatiewerken in Woluwe Shopping, die vorige maand door AG Real Estate zijn gestart, vorderen snel. Ook de filialen van modewinkels Esprit, H&M en WE zijn volledig vernieuwd.

Back to top