70% meer winkelleegstand in Vlaanderen dan in 2008

70% meer winkelleegstand in Vlaanderen dan in 2008

De leegstand van winkelpanden in Vlaanderen is, uitgedrukt in oppervlakte, met liefst 70% toegenomen de voorbije vijf jaar. Die leegstand treft vooral de traditionele winkelkernen.

Ruim 900.000 m² staat leeg

Momenteel zijn er in de 308 Vlaamse gemeenten ruim 60.000 detailhandelszaken gevestigd. Die zijn samen goed voor een totale winkelvloeroppervlakte van 12,7 miljoen m², een toename met 1,4 miljoen m² (+12,3%) tegenover 2008. De cijfers staan in de interprovinciale studie over de detailhandel, waarvan de resultaten dinsdag bekend zijn gemaakt.

 

"De toename in het aantal vierkante meter gevulde panden valt echter in het niets bij de toename van de leegstand. Deze neemt tussen 2008 en 2014 toe met liefst 69,5 procent", aldus het persbericht van de Vlaamse provincies en het Agentschap Ondernemen.

 

In totaal staat nu 930.000 m² winkelvloeroppervlakte leeg, hetzij 7,4% van de totale winkeloppervlakte in Vlaanderen. De leegstand stijgt vooral in de winkelkernen van de steden en gemeenten, wat de stelling lijkt te bevestigen dat veel winkels de binnenstad verlaten en naar bijvoorbeeld retailparken in de periferie trekken.

 

Bijna één op de vier winkels behoort tot een keten

Het onderzoek toont ook aan dat de Vlaamse winkelpanden almaar groter worden: gemiddeld is een winkel 230 m² groot, dat is 17,4% groter dan vijf jaar geleden. Die evolutie doet zich evenwel vooral voor bij de baanwinkels en in de shoppingcentra, waar de gemiddelde winkeloppervlakte ongeveer 665 m² bedraagt.

 

Overigens maken steeds meer winkels in Vlaanderen deel uit van een keten: in 2008 was dat nog maar 15,3%, in 2014 was hun aandeel al toegenomen tot 23,1%.

 

Alle Vlaamse winkels realiseren een gezamenlijke jaaromzet van ruim 55 miljard euro en bieden werk aan 140.000 mensen boven op de 90.000 zelfstandige winkeliers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Renovatiewerken Woluwe Shopping vorderen goed

08/09/2017

De renovatiewerken in Woluwe Shopping, die vorige maand door AG Real Estate zijn gestart, vorderen snel. Ook de filialen van modewinkels Esprit, H&M en WE zijn volledig vernieuwd.

Back to top