70% meer winkelleegstand in Vlaanderen dan in 2008

70% meer winkelleegstand in Vlaanderen dan in 2008

De leegstand van winkelpanden in Vlaanderen is, uitgedrukt in oppervlakte, met liefst 70% toegenomen de voorbije vijf jaar. Die leegstand treft vooral de traditionele winkelkernen.

Ruim 900.000 m² staat leeg

Momenteel zijn er in de 308 Vlaamse gemeenten ruim 60.000 detailhandelszaken gevestigd. Die zijn samen goed voor een totale winkelvloeroppervlakte van 12,7 miljoen m², een toename met 1,4 miljoen m² (+12,3%) tegenover 2008. De cijfers staan in de interprovinciale studie over de detailhandel, waarvan de resultaten dinsdag bekend zijn gemaakt.

 

"De toename in het aantal vierkante meter gevulde panden valt echter in het niets bij de toename van de leegstand. Deze neemt tussen 2008 en 2014 toe met liefst 69,5 procent", aldus het persbericht van de Vlaamse provincies en het Agentschap Ondernemen.

 

In totaal staat nu 930.000 m² winkelvloeroppervlakte leeg, hetzij 7,4% van de totale winkeloppervlakte in Vlaanderen. De leegstand stijgt vooral in de winkelkernen van de steden en gemeenten, wat de stelling lijkt te bevestigen dat veel winkels de binnenstad verlaten en naar bijvoorbeeld retailparken in de periferie trekken.

 

Bijna één op de vier winkels behoort tot een keten

Het onderzoek toont ook aan dat de Vlaamse winkelpanden almaar groter worden: gemiddeld is een winkel 230 m² groot, dat is 17,4% groter dan vijf jaar geleden. Die evolutie doet zich evenwel vooral voor bij de baanwinkels en in de shoppingcentra, waar de gemiddelde winkeloppervlakte ongeveer 665 m² bedraagt.

 

Overigens maken steeds meer winkels in Vlaanderen deel uit van een keten: in 2008 was dat nog maar 15,3%, in 2014 was hun aandeel al toegenomen tot 23,1%.

 

Alle Vlaamse winkels realiseren een gezamenlijke jaaromzet van ruim 55 miljard euro en bieden werk aan 140.000 mensen boven op de 90.000 zelfstandige winkeliers.

Tags: