Almaar meer winkels in ons land staan leeg | RetailDetail

Almaar meer winkels in ons land staan leeg

Almaar meer winkels in ons land staan leeg
Het aantal winkelvestigingen dat leeg staat, blijft maar groeien. Stond in 2008 nog 5,1% van de winkels in België leeg, dan is de leegstand nu al opgelopen tot 7% of 1,3 miljoen m², blijkt uit cijfers van het Nederlandse studiebureau Locatus, die door Unizo werden bekendgemaakt.

Oost-Vlaanderen boven, Luik het slechtst

De provincie Luik scoort het slechtst, met een leegstand van 8,9%, gevolgd door Luxemburg met 8,8%. In Vlaanderen is de leegstand het hoogst in Limburg en Antwerpen, waar telkens 8,2% van de winkelpanden momenteel onverhuurd is. Alleen Oost-Vlaanderen slaagt er met 4,9% leegstand in om onder de grens van de 5% te blijven. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat 5,9% van de winkelpanden leeg.

 

Unizo ziet meerdere redenen voor die toenemende leegstand. "De ongebreidelde en vaak ondoordachte ontwikkeling van baanwinkels en shoppingcentra aan de rand van steden en gemeenten is een belangrijke oorzaak", zegt Patrick Bulteneers, directeur belangenbehartiging. Dat is echter niet het enige: "Jarenlang hebben gemeenten ook geen pasklaar antwoord gevonden, vaak in de overtuiging dat ze op leegstand zelf geen vat hebben. Slechts de laatste vijf tot tien jaar zijn gemeentebesturen in actie geschoten om de negatieve spiraal tegen te houden. Toch missen de onsamenhangende maatregelen vaak nog het beoogde effect", aldus nog de Unizo-directeur.

 

Kernversterkend beleid

Niet toevallig in het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen herhaalt Unizo nogmaals zijn pleidooi voor een kernversterkend beleid in onze steden en gemeenten. "De verweving van wonen, werken en winkelen moet zorgen voor een bloeiend winkelapparaat", klinkt het. De ondernemersorganisatie roept de gemeenten dan ook op om een duidelijke visie te ontwikkelen voor de mogelijkheden en beperkingen voor nieuwe grootschalige detailhandel. Unizo pleit daarnaast voor een planmatige aanpak: "Niet het lanceren van één losse maatregel zal het verschil maken." 

 

Unizo voegt meteen de daad bij het woord en presenteerde gisteren een actieplan met 10 concrete maatregelen, waarin onder meer wordt gepleit voor een planmatige, multidisciplinaire aanpak, een versoepeling van bouwkundige voorschriften, het aanstellen van wijkmanagers om eigenaars te activeren en een vermindering van onroerende voorheffing na de verbouwing of de ingebruikname van een leegstaand handelspand.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.

“Brusselse Anspachlaan wordt nieuwe hotspot voor grote ketens”

09/05/2018

Na Burger King vestigt ook Standaard Boekhandel zich nu in de bijna afgewerkte voetgangerszone op de Brusselse Anspachlaan. De heraanleg van de centrale laan zorgt voor een nieuwe dynamiek die wellicht nog andere grote retailers zal aanspreken.