"Anglo-Amerikaanse retailers brachten dynamiek in Belgische vastgoedmarkt"

"Anglo-Amerikaanse retailers brachten dynamiek in Belgische vastgoedmarkt"

"De komst én groei van Anglo-Amerikaanse merken zoals Abercrombie & Fitch, Disney Store, Primark, River Island en Forever 21 hebben het Belgische retaillandschap opgefrist. Alle belangrijke nieuwkomers probeerden met de grootste moeite en tegen een hoge prijs een plaats te veroveren op de beste locaties", stelt Walter Goossens, director Retail Leasing bij vastgoedgroep Jones Lang LaSalle, in een terugblik op het voorbije jaar.

2011: groei in volume en transacties 

De vastgoedgroep kan terugkijken op een meer dan geslaagd jaar op de retailmarkt. De cijfers liggen na 11 maanden al hoger dan die voor heel 2010, en dat zowel qua volume (290.000 m² tegenover 240.000 m² vorig jaar) als qua aantal transacties (een stijging met 7%).

 

Die groei komt vooral op naam van de 'retail warehousing'-sector (zeg maar alles buiten de topwinkelstraten en de shoppingcentra) en is het gevolg van een combinatie van beschikbaar aanbod en groeiende vraag. De sector van de 'high street retail' kampt daarentegen wel met een gebrek aan beschikbare panden. Samen met de hoge drempelgelden en huurgelden voor AAA-locaties heeft dat tekort de activiteit in de sector zwaar afgeremd. Het aantal transacties in shoppingcentra bleef dit jaar dan weer status quo, zo meldt Jones Lang LaSalle.

Huurprijzen op toplocaties zo goed als stabiel

De duurste Belgische winkelcentra
1. Wijnegem Shopping (€1.600/m² per jaar)
1. Woluwe Shopping (€1.600)
3. City 2 in Brussel (€1.400)
4. Waasland Shopping (€950 euro)
5. L'Esplanade in Louvain-la-Neuve (€850)
6. Belle Ile in Luik (€800)
7. K in Kortrijk (€750)
8. Les Grands Prés in Mons (€700)
9. Media Cité in Luik (€500)

De huurprijzen op de beste winkellocaties zijn dit jaar zo goed als stabiel gebleven, met als absolute top de 1.800 euro/m² voor een jaar in de Brusselse Nieuwstraat en op de Antwerpse Meir (de duurdere, gespecialiseerde straten in het Antwerpse telt JLL niet mee). Daarna volgt de Gentse Veldstraat met 1.500 euro/m², terwijl retailers in de Hasseltse Hoogstraat, de Bruggese Steenstraat en de Luikse Vinave d'Ile 1.100 euro/m² betalen.

2012: Belgische markt blijft aantrekkelijk

De vastgoedgroep verwacht voor volgend jaar een soortgelijke dynamiek op de markt van het retailvastgoed als dit jaar, dankzij de "blijvende grote aantrekkingskracht van de Belgische markt in de huidige Europese context. Het gebrek aan projecten voor grote shoppingcentra met een horizon 2012/2013 en het tekort aan beschikbare ruimtes zou de druk op toplocaties, die nu al zeer gevraagd zijn, nog kunnen opvoeren".

 

Al houdt Jones Lang LaSalle toch een slag om de arm: "Met de verzwakte conjunctuurindicatoren zoals het afnemende consumentenvertrouwen doorheen heel Europa kan men zich de vraag stellen of we niet al te optimistisch zijn voor 2012. Zal de retailsector ondersteund worden door de loonindex, zoals dat reeds eerder onverwacht gebeurde in 2008?" De vraag stellen is alvast makkelijker dan ze te beantwoorden... 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Back to top