Belgische winkelvastgoedmarkt in prima doen

Belgische winkelvastgoedmarkt in prima doen

Belgisch winkelvastgoed blijft het goed doen: de voorbije drie kwartalen werd er in ons land alles samen 248.000 m² winkelruimte gehuurd en/of aangekocht voor eigen gebruik, een stijging met liefst 37% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal transacties ligt bijna een kwart hoger (23%): 545 tot nog toe, tegenover tegen 442 in dezelfde periode vorig jaar.

Stijging over de hele lijn

Het volume is hoog in de drie marktsegmenten: in de high streets gaat het om een totaal opnamevolume van 74.000 m², waarvan bijna 40% werd geregistreerd in Brussel en Antwerpen. Onder de nieuwkomers zitten internationale topmerken als Christian Louboutin, Karl Lagerfeld (gisteren geopend), Red Valentino, Tiger of Playlife.

 

Het baanwinkelsegment zet met 142.000 m² opname na 9 maanden het op één na beste niveau van de laatste 5 jaar neer. Ook het opnamevolume in winkelcentra zit weer in de lift: in totaal 32.000 m² tegenover 26.000 m² eind september vorig jaar, met dank aan de uitbreiding van het Wijnegem Shopping Center en de vernieuwing van het Ring Shopping Center in Kortrijk.

 

Dit jaar werd al zo'n 125.000 m² nieuwe winkelruimte opgeleverd, voornamelijk in het segment van de baanwinkels. Op korte termijn wordt onder andere nog Crescend'Eau in Verviers opgeleverd (21.000 m²), waardoor het ontwikkelde volume in 2013 in lijn zal liggen met het vijfjarige gemiddelde van 174.000 m², aldus nog Jones Lang LaSalle.

 

"Prime rents" blijven stabiel

De "prime rents" blijven stabiel op 1.850 euro per m² per jaar voor winkels op AAA-locaties in Antwerpen en Brussel. In winkelcentra kost een vierkante meter gemiddeld 1.600 euro per jaar en voor toplocaties voor baanwinkels schommelen de prijzen rond 175 euro per m².

 

"De winkelvastgoedmarkt in België evolueert mee met de nieuwste trends inzake experience shopping en e-commerce. Retailers passen zich aan door volop in te zetten op een multichannelaanpak, die een combinatie is tussen de uitbouw van het fysiek winkelnetwerk en het online aanbod", zegt Walter Goossens van Jones Lang LaSalle. "De winkel blijft de belangrijkste persoonlijke link tussen merk en klant en daarom investeren heel wat retailers in de branding en de aantrekkelijkheid van hun winkelformats."

 

Investeringsmarkt evenaart volume 2012

Winkelvastgoed blijft trouwens ook investeerders aantrekken: "Het resultaat voor 2013 ligt na negen maanden op schema om het volume van 2012 te evenaren", zegt Jean-Philip Vroninks. "Na het recordjaar 2012 blijft in 2013 de interesse van investeerders voor winkelvastgoed hoog, vooral van privébeleggers en gespecialiseerde vastgoedbeleggers. We zien deze trend niet verzwakken zolang we kwalitatieve producten kunnen blijven aanbieden.

 

Na kantoren, die vorig jaar een serieuze dip kenden en nu een inhaalbeweging hebben ingezet, zijn winkels het grootste marktsegment qua investeringen, vóór industrieel vastgoed dus. De toprendementen voor winkels bleven stabiel op 4,25%, al geeft de vastgoedspecialist wel toe dat er ook enkele transacties gerealiseerd zijn aan 4% of zelfs daaronder. Toprendementen voor winkelcentra bleven ongewijzigd op 5% en die voor baanwinkels verbeterden tot 6% (+ 25 basispunten).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat ‑ op termijn zelfs een winkelwandelstraat ‑ waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Back to top