Voorzichtig Ascencio breidt portefeuille kwart uit

Voorzichtig Ascencio breidt portefeuille kwart uit

“Gezien het prille economische herstel blijven de retailketens voorzichtig met hun uitbreidingsplannen: er wordt langer onderhandeld”, zegt Ascencio. Het belette de bevak echter niet om zijn portefeuille winkelvastgoed met meer dan een kwart uit te breiden.

Portefeuille richting 500 miljoen euro

Ascencio bezat eind maart 120 gebouwen, gespreid over België en Frankrijk. Ze hadden een globale oppervlakte van 384.000 vierkante meter en een waarde van 483 miljoen euro. Dat is 28% meer dan de 375,9 miljoen op 30 september 2013. Het gaat voornamelijk om panden die gelegen zijn in de stadsrand. Ze zijn voor 97,1% verhuurd.

 

Tijdens de eerste zes maanden van zijn boekjaar 2013/2014, dat per eind september eindigt, deed Ascencio twee belangrijke investeringen voor een totaalbedrag van 103,5 miljoen euro. De belangrijkste was een aankoop van dertig handelspanden verspreid over sites van Cora in Anderlecht (5.000 m²), Châtelineau (21.000 m²), La Louvière (18.000 m²), Messancy (17.000 m²) en Rocourt (6.600 m²), samen goed voor een uitgave van 85 miljoen euro.

 

In Frankrijk nam de bevak voor 18,5 miljoen euro een retailpark in Chalon-Sur-Saône over, waarmee het ruimte voor 15 winkelketens kreeg. Daarnaast investeerde Ascencio zowat 9,4 miljoen euro in een verdere ontwikkeling van een retailpark in Caen, dat in oktober 2014 wordt opgeleverd.

 

Panden liggen voornamelijk in Wallonië

De activa van Ascencio zijn momenteel voor 53% in Wallonië gelegen. Verder ligt 30% in Frankrijk, 12% in Vlaanderen en 4% in Brussel. De belangrijkste huurders zijn de groep Mestdagh 10,6%), Carrefour (10,2%), Grand Frais (9,9%), Brico (7,3%) en Decathlon (3,1%).

 

De verhuringen bezorgden Ascencio in de eerste jaarhelft van zijn boekjaar 15,7 miljoen euro aan inkomsten, oftewel 22,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor het hele jaar gaat de bevak, gezien de verdere uitbreiding van de portefeuille, uit van 32,8 miljoen euro.

 

Nettoresultaat volgt toename portefeuille

Na aftrek van de vastgoedkosten, intrestlasten en belastingen bleef na het eerste halfjaar een courant nettoresultaat van 9,2 miljoen euro over, wat een toename met 19,3% betekent ten opzichte van de eerste helft van het vorige boekjaar. Voor het volledige jaar gaat de bevak uit van 18,6 miljoen euro, tegen 15,6 miljoen euro voor het vorige boekjaar.

 

Ascencio verwacht zijn aandeelhouders over dit boekjaar een dividend van 3,00 euro bruto te kunnen uitkeren, althans voor de oude aandeelhouders. Voor de aandelen die werden verworven bij de kapitaalverhoging van maart 2014 mikt Ascencio op een dividend van 1,50 euro bruto.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unibail-Rodamco neemt sectorgenoot Westfield over

12/12/2017

Unibail-Rodamco neemt concurrent Westfield over voor 14 miljard euro. Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf krijgt zo 35 nieuwe winkelcentra in handen, waarvan 33 in de Verenigde Staten, en wordt zo het grootste vastgoedbedrijf ter wereld.

Brusselse winkelstraten blijven (ondanks alles) drukbezocht

11/12/2017

Brussel heeft zich goed weten te herpakken na de terreuraanslagen. De grote winkelstraten worden nog altijd druk bezocht: vooral de Nieuwstraat deed het dit jaar goed en haalde zelfs andere ‘hotspots’ in de hoofdstad in. 

Topoverleg leidt tot laatste strohalm voor Uplace

08/12/2017

Na maanden van geheim overleg is er een nieuw plan op tafel gekomen om de bouw van Uplace toch te laten doorgaan. Het nieuwe voorstel is een verwaterde versie van de oorspronkelijke plannen.

Hoe winkelvastgoed inspeelt op wijzigend koopgedrag

07/12/2017

E-commerce verdringt de fysieke winkel niet, maar stimuleert retailers en winkelcentra wel om innoverende concepten uit te rollen. Het is een kwestie van te beantwoorden aan de verwachtingen van millennials en Generatie Z, meent vastgoedadviseur JLL.

Mitiska REIM opent nog twee retailparken in Roemenië

29/11/2017

Mitiska REIM dikt zijn Roemeens portfolio met twee retailparken aan. Daarmee verstevigt het Belgische bedrijf zijn marktleiderspositie in Roemenië, waar het momenteel 21 sites in eigendom heeft.

Gent krijgt met Kouterdreef ‘winkelstraat voor betere merken’

23/11/2017

Momenteel is het nog een werf, maar vanaf maart krijgt Gent er met de ‘Kouterdreef’ een nieuwe winkelstraat bij, waar de ‘betere merken’ thuis zijn. Deze week maakte ontwikkelaar Matexi op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes enkele ronkende namen bekend.

Back to top