Walmart zoekt groei in stadscentra

Walmart zoekt groei in stadscentra

De Amerikaanse supermarktketen Walmart zoekt zijn toekomstige groei steeds meer in de stadscentra. Dat is het gevolg van het opraken van de goede vestigingsplaatsen buiten de stad en het afbrokkelen van weerstanden bij de stedelijke overheden.

Weerstand tegen supermarktgroep brokkelt af

Tot voor kort waren alle Walmarts buiten het stadscentrum gevestigd, vooral omdat de warenhuisgroep in de centra met te veel bouwkundige beperkingen rekening moest houden en door een gebrek aan parkeergelegenheid. Nu de plaatsen buiten de centra echter schaars worden, trekt Wallmart dan toch steeds meer de stadskern in.

 

Bovendien is de weerstand van vakbonden tegen de komst van grote supermarkten afgebrokkeld. Aanvankelijk werden ze geweerd omdat ze te lage lonen betaalden en een negatief effect hadden op de lokale winkels, maar door de crisis staan heel wat steden te springen voor bijkomende investeringen en jobs, ook al komen ze van Walmart. Voorts biedt de omzet die dergelijke zaken realiseren een extra belastingbasis.

 

Concurrentie en e-commerce zijn ook katalysator

Ook de toegenomen concurrentie trekt de grote distributeur naar de stadscentra: steeds meer winkelketens namen immers een deel voeding op in hun aanbod om de lokale consument vaker over de vloer te krijgen, waardoor ze klanten wegsnoepten van Walmart.

 

Hetzelfde geldt voor de opmars van e-commerce, die goederen aan de deur levert. Door zelf in de nabijheid van de consument te zitten, kunnen de grootwarenhuizen hierop een antwoord bieden. Bovendien kunnen de lokale winkels worden ingezet als afhaalpunt voor goederen die ze zelf online hebben verkocht, wat tevens een logistiek voordeel heeft omdat de winkels toch moeten worden bevoorraad.

 

Trend naar kleinere oppervlakten

De trek naar de stad gaat gepaard met een trend naar kleinere oppervlakten: de nieuwe supermarkt die Walmart opende in Washington DC beslaat 7.400 m², de helft van de klassieke supermarkten. Groter worden door zich kleiner te vestigen, is het nieuwe credo.

 

De keten bouwt zelfs winkels uit die specifiek geschikt zijn voor stedelijke omgevingen: de nieuwe buurtwinkel van Walmart beslaat nog 3.700 m², dat is nog maar een kwart van de oppervlakte van een traditioneel verkooppunt. Eind dit jaar moet het aantal winkels van deze omvang met een Walmart-enseigne in de stedelijke centra al zowat 500 bedragen.

 

De Express-formule van Walmart, waarvan de keten er in een testfase twintig opende, doet het zelfs op 1.400 m², en op studentencampussen heeft Walmart al twee winkels geopend met een oppervlakte van amper nog 465 m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse groep neemt Woluwe Shopping Center over

22/01/2018

Het Nederlandse Eurocommercial Properties krijgt het Woluwe Shopping Center in handen, nadat het bod van het vastgoedbedrijf - 425 miljoen euro - aanvaard werd.

Uplace nog steeds niet opgegeven

19/01/2018

Uplace is nog niet van plan om de handdoek in de ring te werpen en is in samenspraak met de gemeente Machelen op zoek naar oplossingen om het winkelcentrum toch nog een plaats te geven.

Winkelcentra AG Real Estate sluiten jaar positief af

17/01/2018

De zeven winkelcentra van vastgoedgroep AG Real Estate hebben het voorbije jaar iets meer bezoekers over de vloer gehad dan in 2016. Dat was met name te danken aan een sterke prestatie van het Brusselse City2.

Vijf procent meer bezoekers voor Waasland Shopping Center

15/01/2018

Waasland Shopping Center mocht in 2017 5% meer bezoekers verwelkomen, goed voor 6,34 miljoen bezoekers in totaal. Die klanten kwamen ook steeds vaker van ver.

Vastned Retail wil Belgische tak van de beurs halen

15/01/2018

Het Nederlandse vastgoedbedrijf Vastned Retail wil zijn Belgische tak van de Brusselse beurs halen. Het bezit momenteel al 65,5 procent van de aandelen van Vastned Retail Belgium en wil nu ook de rest overnemen.

Unizo waarschuwt E40-gemeenten voor plannen outletcenter

11/01/2018

Tal van Oost-Vlaamse gemeentebesturen hebben van Unizo Oost-Vlaanderen een brief in de bus gekregen waarin de ondernemersorganisatie waarschuwt voor de komst van een groot outletcenter langs de E40. “Dit bedreigt de lokale handel”, klinkt het.

Back to top