Walmart zoekt groei in stadscentra

Walmart zoekt groei in stadscentra

De Amerikaanse supermarktketen Walmart zoekt zijn toekomstige groei steeds meer in de stadscentra. Dat is het gevolg van het opraken van de goede vestigingsplaatsen buiten de stad en het afbrokkelen van weerstanden bij de stedelijke overheden.

Weerstand tegen supermarktgroep brokkelt af

Tot voor kort waren alle Walmarts buiten het stadscentrum gevestigd, vooral omdat de warenhuisgroep in de centra met te veel bouwkundige beperkingen rekening moest houden en door een gebrek aan parkeergelegenheid. Nu de plaatsen buiten de centra echter schaars worden, trekt Wallmart dan toch steeds meer de stadskern in.

 

Bovendien is de weerstand van vakbonden tegen de komst van grote supermarkten afgebrokkeld. Aanvankelijk werden ze geweerd omdat ze te lage lonen betaalden en een negatief effect hadden op de lokale winkels, maar door de crisis staan heel wat steden te springen voor bijkomende investeringen en jobs, ook al komen ze van Walmart. Voorts biedt de omzet die dergelijke zaken realiseren een extra belastingbasis.

 

Concurrentie en e-commerce zijn ook katalysator

Ook de toegenomen concurrentie trekt de grote distributeur naar de stadscentra: steeds meer winkelketens namen immers een deel voeding op in hun aanbod om de lokale consument vaker over de vloer te krijgen, waardoor ze klanten wegsnoepten van Walmart.

 

Hetzelfde geldt voor de opmars van e-commerce, die goederen aan de deur levert. Door zelf in de nabijheid van de consument te zitten, kunnen de grootwarenhuizen hierop een antwoord bieden. Bovendien kunnen de lokale winkels worden ingezet als afhaalpunt voor goederen die ze zelf online hebben verkocht, wat tevens een logistiek voordeel heeft omdat de winkels toch moeten worden bevoorraad.

 

Trend naar kleinere oppervlakten

De trek naar de stad gaat gepaard met een trend naar kleinere oppervlakten: de nieuwe supermarkt die Walmart opende in Washington DC beslaat 7.400 m², de helft van de klassieke supermarkten. Groter worden door zich kleiner te vestigen, is het nieuwe credo.

 

De keten bouwt zelfs winkels uit die specifiek geschikt zijn voor stedelijke omgevingen: de nieuwe buurtwinkel van Walmart beslaat nog 3.700 m², dat is nog maar een kwart van de oppervlakte van een traditioneel verkooppunt. Eind dit jaar moet het aantal winkels van deze omvang met een Walmart-enseigne in de stedelijke centra al zowat 500 bedragen.

 

De Express-formule van Walmart, waarvan de keten er in een testfase twintig opende, doet het zelfs op 1.400 m², en op studentencampussen heeft Walmart al twee winkels geopend met een oppervlakte van amper nog 465 m².

Tags: