Badkamerketen X²O is "snelste groeier van West-Vlaanderen"

Badkamerketen X²O is "snelste groeier van West-Vlaanderen"
Zakenblad Trends heeft X²O uit Oostkamp uitgeroepen tot "snelste groeier onder de West-Vlaamse middelgrote bedrijven". De badkamerketen maakt deel uit van de Legio-groep, die ook de populaire Overstock-meubelwinkels uitbaat.

X²O opende zijn eerste winkel in april 2005. Ondertussen telt de retailgroep 15 winkels, waarvan elf in Vlaanderen, twee in het Brusselse en twee in Wallonië. In die jaren is de groep uitgegroeid tot een belangrijke speler op de badkamermarkt, met een omzet van ruim 35 miljoen euro in 2011, een stijging met 16% tegenover het jaar voordien en een verdrievoudiging in vier jaar tijd. Met die groei geeft het bedrijf uit Oostkamp alle andere middelgrote bedrijven uit de provincie het nakijken.

 

"No-nonsense aanpak"

Elke X²O-showroom is zo'n 1.000 m² groot en stelt een vijftigtal badkamers tentoon. Anders dan bij sommige concurrenten zijn de toonzalen bewust sober gehouden. "Deze zogeheten no-nonsenseaanpak moet zowel de aandacht van de klanten versterken als onnodige kosten vermijden. Onze werking is sterk gestructureerd en geautomatiseerd", zegt gedelegeerd bestuurder Jan Ollevier daarover.

 

Daardoor kan X²O zijn winkelteam relatief beperkt houden. "Dat varieert van twee tot vier personen, en de filiaalleider draagt de verantwoordelijkheid voor de vlotte werking. Elke vestiging wordt minstens één keer per week bezocht door een regiomanager. Die fungeert als de tussenpersoon tussen de winkels en het hoofdkantoor", geeft de topman nog een kijkje in de interne keuken van zijn retailgroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top