Bescheiden winst voor Mandemakers

Bescheiden winst voor Mandemakers

Bescheiden winst voor Mandemakers

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

 

Opvallende trendbreuk

Volgens zakenkrant FD, die het jaarverslag analyseerde, is de winst “een opvallende trendbreuk met de jaren ervoor, waarin de verkoper van keukens van Brugman en Grando en meubels van Piet Klerkx en Morres steevast tientallen miljoenen verlies rapporteerde.” “Opgeteld heeft DMG sinds 2008 meer dan 200 miljoen aan verliezen in de boeken gezet.”

 

Al wil dat niet zeggen dat de groep er slecht voor staat, voegt de journalist er meteen aan toe: “Eigenaar Ben Mandemakers heeft eerder gezegd dat de gerapporteerde cijfers niet goed weergeven hoe zijn bedrijf er voorstaat. Het concern zou dankzij andere bedrijven, vooral keukenfabrieken in Duitsland, altijd winst hebben gemaakt.” Alleen valt die uitspraak niet te controleren, want de “selfmade man, die op zijn 21ste in een schuurtje met keukens begon, heeft boven DMG een vennootschap gehangen die geen resultaten publiceert. Bij DMG is ook niemand beschikbaar voor een toelichting op de cijfers.”

 

Top in Nederland, (nog) niet in België

Operationeel verkocht de groep vooral in Nederland ‑ met ongeveer 325 winkels ‑ een pak meer keukens. Met dank aan een heroplevende huizenmarkt (“ruim 20% meer verkochte woningen dan in 2014”) en de aantrekkende conjunctuur. “Dankzij de verbeterde economie en een gezond consumentenvertrouwen groeide de totale omzet bij het familiebedrijf met 86 miljoen een stuk harder dan de kosten (49 miljoen euro)”, schrijft de krant.

 

Inclusief België bedraagt de gerapporteerde omzet 731 miljoen euro. “In België, waar Mandemakers nog steeds groeiplannen heeft, wilde het in 2016 nog niet lukken”, gaat de journalist voort De omzet daalde ‑ een bedrag wordt echter niet genoemd ‑ en de groep zoekt naar overnamemogelijkheden “omdat de groei op eigen kracht niet wil vlotten”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ikea denkt ook aan veganistische klanten

19/02/2018

Het Zweedse Ikea gaat nu ook veganistische producten maken: de primeur is voor de Veggie Dog, een veganistische versie van de hotdog. Het is wel nog wachten tot de zomer voor de hotdog ook hier te koop zal zijn.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top