Veritas moet ‘vrouwonvriendelijke’ radiospot van antenne halen

Veritas moet ‘vrouwonvriendelijke’ radiospot van antenne halen

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) heeft aan Veritas gevraagd om een nationale reclamecampagne in te trekken wegens 'vrouwonvriendelijke stereotypering'. Veritas benadrukt dat het nooit de bedoeling was kwetsend over te komen.

"Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja"

De uitspraak van de Belgische reclamewaakhond is er gekomen na klachten van enkele consumenten tegen een radiospot van de naai- en modeketen, waarin de uitspraak "Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja" zat, zegt de JEP. "We kregen kreeg daarover drie klachten binnen van individuele consumenten. Zij klaagden over stereotype ideeën over de vrouw en over onverantwoord pedagogische gedrag", zegt voorzitter Piet Moons aan persbureau Belga.

 

Op basis van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) besliste de JEP om de campagne te laten intrekken: "Die code wordt wereldwijd in de reclamesector gebruikt en legt de adverteerders op geen onverantwoord maatschappelijk gedrag te stimuleren."

 

"JEP berokkent ons méér schade"

In een schriftelijke reactie betreurt Veritas "dat een radiospot, gemaakt door een jonge vrouw in een bedrijf van vrouwen voor vrouwen, die op een luchtige manier inspeelt op het plezier dat vrouwen beleven bij het shoppen, veroordeeld wordt door de JEP. Zowel de context van Veritas als winkelketen, als de inhoud van de radiospot staan immers zeer ver weg van de problematiek van geweld tegen vrouwen", schrijft marketingmanager Stefanie Arts.

 

De keten stelt zich ook vragen bij het verband dat de jury legt tussen de radiospot en maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag tegenover vrouwen. "Maar als deze radiospot hierover enige twijfel kan laten bestaan, dan is dat op zich al een voldoende reden om deze reclame niet meer te gebruiken", aldus nog Arts.

 

Veritas beklemtoont nog dat het nooit de bedoeling was dat de radiospot door sommige mensen als kwetsend en beschadigend ervaren zou worden, maar vindt wel dat JEP-voorzitter Moons aan persbureau Belga een verkeerde weergave van de feiten heeft gegeven en daardoor de keten onnodig extra schade heeft berokkend: "De slogan 'Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja' komt niet voor in de radiospot." In de spot klinkt het letterlijk: "Als ik nee zeg, wil ik niet altijd nee zeggen"... Juist is juist!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Designlabel Serax heeft nieuwe grootaandeelhouder

07/09/2017

Investeringsmaatschappij Buysse & Partners heeft designplatform Serax gekocht. Dat platform verkoopt onder meer ontwerpen van BV’s als Pascale Naessens (foto) en Sergio Herman. De nieuwe eigenaar wil het assortiment verbreden en ziet ook kansen in het buitenland.

Van Marcke opent nieuwe vestiging in Roeselare

05/09/2017

Van Marcke, marktleider in distributie van sanitair, verwarming en duurzame oplossingen voor warmte en water, heeft in Roeselare een nieuwe vestiging geopend. Dat was hoognodig, want de vorige winkel in de stad was al meer dan vijftig jaar oud.

Auping Plaza trekt online beleving door in de fysieke winkel

05/09/2017

Met de opening van drie winkels dit jaar en een aantal nieuwe projecten volgend jaar gaat slaapspecialist Auping in tegen de stroom. Het nieuwe Auping Plaza winkelconcept is een verlengstuk van de klantreis die mensen reeds thuis, online aanvatten. 

Hogere omzet, maar minder winst voor Beter Bed

30/08/2017

De Beter Bed Holding is er in de eerste helft van 2017 in geslaagd om de omzet met 6,7% de hoogte in te jagen, maar toch daalde de nettowinst met meer dan 11% naar 7,5 miljoen euro.

Interieurbedrijf Flamant opent conceptwinkel in Brugge

18/08/2017

Interieurbedrijf Flamant heeft een conceptwinkel geopend in Brugge, de zesde eigen winkel al van de keten. Die nieuwe "Home & Gifts Store" bevindt zich op amper honderd meter van de Brugse Grote Markt.

Leen Bakker krijgt klachten rond misleidende stuntprijs

01/08/2017

De Nederlandse woonketen Leen Bakker heeft heel wat klachten gekregen rond een hoogslaper die het op de webshop voor een bijzonder lage prijs aanbood, maar die het nu weigert te leveren. Het spreekt van een technische fout.

Back to top