Veritas moet ‘vrouwonvriendelijke’ radiospot van antenne halen

Veritas moet ‘vrouwonvriendelijke’ radiospot van antenne halen

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) heeft aan Veritas gevraagd om een nationale reclamecampagne in te trekken wegens 'vrouwonvriendelijke stereotypering'. Veritas benadrukt dat het nooit de bedoeling was kwetsend over te komen.

"Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja"

De uitspraak van de Belgische reclamewaakhond is er gekomen na klachten van enkele consumenten tegen een radiospot van de naai- en modeketen, waarin de uitspraak "Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja" zat, zegt de JEP. "We kregen kreeg daarover drie klachten binnen van individuele consumenten. Zij klaagden over stereotype ideeën over de vrouw en over onverantwoord pedagogische gedrag", zegt voorzitter Piet Moons aan persbureau Belga.

 

Op basis van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) besliste de JEP om de campagne te laten intrekken: "Die code wordt wereldwijd in de reclamesector gebruikt en legt de adverteerders op geen onverantwoord maatschappelijk gedrag te stimuleren."

 

"JEP berokkent ons méér schade"

In een schriftelijke reactie betreurt Veritas "dat een radiospot, gemaakt door een jonge vrouw in een bedrijf van vrouwen voor vrouwen, die op een luchtige manier inspeelt op het plezier dat vrouwen beleven bij het shoppen, veroordeeld wordt door de JEP. Zowel de context van Veritas als winkelketen, als de inhoud van de radiospot staan immers zeer ver weg van de problematiek van geweld tegen vrouwen", schrijft marketingmanager Stefanie Arts.

 

De keten stelt zich ook vragen bij het verband dat de jury legt tussen de radiospot en maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag tegenover vrouwen. "Maar als deze radiospot hierover enige twijfel kan laten bestaan, dan is dat op zich al een voldoende reden om deze reclame niet meer te gebruiken", aldus nog Arts.

 

Veritas beklemtoont nog dat het nooit de bedoeling was dat de radiospot door sommige mensen als kwetsend en beschadigend ervaren zou worden, maar vindt wel dat JEP-voorzitter Moons aan persbureau Belga een verkeerde weergave van de feiten heeft gegeven en daardoor de keten onnodig extra schade heeft berokkend: "De slogan 'Als een vrouw nee zegt, is het altijd een beetje ja' komt niet voor in de radiospot." In de spot klinkt het letterlijk: "Als ik nee zeg, wil ik niet altijd nee zeggen"... Juist is juist!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

West-Vlaams Floralux opent nu ook in Limburg

14/11/2017

In het Limburgse Ham gaan twee familiebedrijven samenwerken om van het huidige tuincentrum een enorm nieuw winkelcomplex te maken. Het West-Vlaamse Floralux pompt twaalf miljoen euro in het project en creëert zo dertig nieuwe jobs.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

Ikea België start met verkoop zonnepanelen

12/10/2017

Woonwarenhuisketen Ikea verkoopt voortaan ook zonnepanelen. Die zouden zo’n 6 tot 10% goedkoper zijn dan bij de gevestigde spelers op de markt. Anders dan de meubels is er van zelf monteren echter geen sprake: daarvoor werkt Ikea samen met het Britse Solarcentury.

Back to top