RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Keukens De Abdij
  • Onderwerpen In beeldWinkelconcept
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Keukens De Abdij rolt belevingsconcept verder uit

icon
Wonen22 april, 2024
  • Lukas De Groodt & Frederik Vanbelle, Keukens De Abdij

Zopas opende Keukens De Abdij zijn twaalfde toonzaal in Kampenhout, amper een maand na de opening van nummer elf in Lochristi. Het familiebedrijf zet in op een sfeervol belevingsconcept met organische vormen.

Japans en Scandinavisch

Met zijn oppervlakte van 1000 m² is de showroom in Kampenhout één van de grotere winkels van het bedrijf van de familie Van den Brande, en het is de vijfde locatie met het nieuwste belevingsconcept. De keukens staan hier niet strak naast elkaar opgesteld, wel in inspirerende omgevingen die aansluiten bij verschillende interieurstijlen. Organische, ronde vormen creëren een warme sfeer en er is een zithoek waar wachtende klanten een koffie kunnen nuttigen – of een glaasje van de huisgin.

“Stap voor stap vernieuwen we ook onze bestaande toonzalen”, zeggen marketeer Frederik Vanbelle en visual marketeer Lukas De Groodt. “Elke toonzaal presenteert 20 tot 25 verschillende keukens. We spelen in op nieuwe trends: vandaag vooral de Japanse en Scandinavische toets, met beige en grijze tinten. De trendkleur van 2024 is ‘Toendra’, een grijsgroene tint. Maar eigenlijk zijn er geen beperkingen: bij ons kunnen klanten alle elementen combineren naar eigen wens.”

Interieurarchitecten adviseren

Fysieke toonzalen blijven essentieel in het verkoopproces: klanten kunnen hier de verschillende stijlen en materialen vergelijken en advies van goed opgeleide verkopers begeleidt verbouwers naar de juiste keuken en de beste opstelling. “Mensen komen hier soms binnen met beelden die ze op Pinterest hebben gezien. Onze interieurarchitecten gaan daar dan mee aan de slag. Ze denken mee en kijken daarbij ook naar verlichting, afwerking van muren en vloeren, ergonomie…”

Vanbelle en De Groodt hebben allebei een digitale achtergrond en dat is geen toeval: hoewel je online geen keukens verkoopt, zijn digitale media wel zeer belangrijk om mensen te inspireren en naar de toonzalen te trekken. “We maken volop gebruik van de kracht van Google, Facebook, Instagram en Pinterest, bovenop de traditionele media. We hebben ook een online prijscalculator, een keukenplanner en een inspiratieboek – waarvan bezoekers ook een papieren versie kunnen meenemen.”

Witte vlekken

Hoe evolueert de keukenmarkt? “Tijdens de coronaperiode beleefden we boerenjaren. Een echte terugval volgde niet: we zien nog altijd groei. Je kan wel spreken van een zekere polarisering. Ikea is uiteraard een dominante speler, vooral voor starters met een beperkter budget. Qua prijs-kwaliteitverhouding zitten wij op hetzelfde niveau als de andere bekende Belgische familiebedrijven in de keukenbranche. Maar het middensegment en de kleinere zelfstandige zaken staan wat onder druk. Er is daar een overaanbod.”

Of Keukens De Abdij grote expansieplannen koestert? Voorlopig beperkt de retailer zich tot Vlaanderen. “Daar zijn nog voldoende witte vlekken, bijvoorbeeld in Limburg. Het doel is dat iedereen een vestiging van Keukens De Abdij vindt op een halfuur rijden. We kijken naar opportuniteiten.” Na de twee recentste openingen liggen er voor dit jaar geen concrete uitbreidingsplannen meer op tafel, maar soms kan het snel gaan. De ligging moet wel perfect zijn, vaak in de buurt van de concullega’s. Mensen trekken immers graag een dagje uit om verschillende keukenzaken te bezoeken, en te vergelijken. Voor volgend jaar staat er wél een groot project op de planning: de verhuis van de hoofdzetel en de bijhorende showroom aan de Abdijpoort (vandaar de naam) in Ninove naar het vlakbij gelegen bedrijventerrein Doorn-Noord.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en drie miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Wonen15 mei, 2025
    IKEA Nederland heeft nieuwe CEO

    Op 1 september krijgt IKEA Nederland een nieuwe topman: de Oostenrijker Walter Kadnar komt over van de Duitse tak van de meubelretailer. Hij volgt Alessandra Zini op, die in januari overleed.

  • icon
    Wonen14 mei, 2025
    Dille & Kamille heeft eerste Franse winkel geopend

    Woensdagochtend opende Dille & Kamille een winkel in het centrum van Nantes. De Nederlandse retailer test het potentieel op de Franse markt in samenwerking met lokale franchisepartners.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN