Suède | RetailDetail

Suède

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland
  • Gepubliceerd in Wonen

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

H&M opent webshop op Tmall
  • Gepubliceerd in Mode

Het Zweedse H&M heeft er een moeilijk jaar opzitten, waarbij het de omzet zag dalen. Daarbij werd een nieuwe strategie naar voren gebracht, met meer focus op e-commerce. Een eerste stap binnen die strategie is een webshop op het Chinese Tmall.

H&M scoort alweer onder de verwachtingen
  • Gepubliceerd in Mode

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz zet het nieuwe boekjaar alweer met minder gunstige cijfers in. Nu ook de verkoop in eigen land voor het eerst in decennia inkrimpt, neemt het vertrouwen bij investeerders af.

IKEA ontwikkelt nu ook een echte 'bug burger'
  • Gepubliceerd in Food

SPACE10, het innovatielab van meubelgigant Ikea, komt voor de dag met een gezond alternatief voor de de klassieke hamburger. Het vlees wordt vervangen door rode biet en meelworm. Ook een 'dogless hotdog' zit in de pijplijn.

Ikea gaat “miljarden investeren” om Amazon & Co voor te blijven
  • Gepubliceerd in Wonen

Ikea gaat de komende jaren miljarden investeren om “dichter bij de klant te komen” en pure players als Amazon voor te blijven. Dat zegt de kersverse financieel directeur van Ikea Group, Juvencio Maeztu.

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018
  • Gepubliceerd in Mode

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar
  • Gepubliceerd in Mode

Te hoge voorraden en minder shoppers drukken flink op H&M: de omzet bleef ver onder de verwachtingen. De modegroep sluit dit jaar nog 170 winkels en start outletformule Afound

H&M verliest de strijd van Inditex
  • Gepubliceerd in Mode

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

H&M werkt aan online kortingsplatform
  • Gepubliceerd in Mode

De Zweedse H&M Group zou bezig zijn met de ontwikkeling van een online platform, waar een groot aantal kledingmerken met kortingen worden aangeboden. Het heeft daarover al akkoorden gesloten met zestig kledingmerken.

H&M lanceert nieuw merk: Nyden
  • Gepubliceerd in Mode

Modegroep H&M brengt volgend jaar nog maar eens een nieuw merk uit: Nyden. Dat zal worden ontworpen in Los Angeles, met de hulp van 'influencers'. Het wordt een merk dat zich wil onderscheiden door co-creatie, beperkte oplages en iets hogere prijzen.

H&M investeert in recyclage van oude kleding
  • Gepubliceerd in Mode

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop
  • Gepubliceerd in Wonen

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M
  • Gepubliceerd in Mode

De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren".

Modemerk Monki komt naar België
  • Gepubliceerd in Mode

In november zet het Zweedse modemerk Monki zijn eerste stappen in België met een winkel in Antwerpen. De conceptwinkel van 550 m² komt op de Meir. Monki is een van de onafhankelijke merken van de H&M Group.

Topman H&M Group vergroot eigen aandelenpakket
  • Gepubliceerd in Mode

Stefan Persson, bestuursvoorzitter bij de Zweedse H&M Group, heeft zijn aandelenpakket in het bedrijf vergroot. Daardoor heeft de oprichtersfamilie nu 40 procent van de groep in bezit en verstevigt ze haar macht binnen het bedrijf.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

H&M groeit opnieuw met 5%
  • Gepubliceerd in Mode

In het tweede kwartaal is de omzet van de Zweedse modegroep H&M voor wisselkoersen met 5% gegroeid naar 51,4 miljard Zweedse kroon (5,3 miljard euro). Ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts.

Ikea wil verkopen via derde partijen
  • Gepubliceerd in Wonen

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Jesper Brodin nieuwe CEO Ikea Group
  • Gepubliceerd in Wonen

Op 1 september zwaait Ikea de huidige CEO Peter Agnefjäll uit en krijgt Jesper Brodin de verantwoordelijkheid over de groep. Agnefjäll zat sinds 2012 op zijn post.