RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

icon
Algemeen14 juni, 2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

 

1. Veel vlaggen, één lading

Categoriemanagement, shoppermarketing, trademarketing, businessdevelopment… er staan nogal wat verschillende titels op de kaartjes van sprekers en deelnemers. Maar de uitdagingen zijn voor iedereen dezelfde, schetst moderator Luc Desmedt (LD&Co): shoppers aantrekken, converteren, en ervoor zorgen dat ze hun mandje zo vol mogelijk laden, of het koopproces nu offline of online verloopt. De middelen die je daarvoor inzet zijn ook bekend: assortiment, prijs/promo, presentatie, communicatie… De basisvoorwaarde: inzicht in shoppergedrag.   

 

2. Data is de nieuwe olie

Hoe blijf je als fabrikant of retailer in real time op de hoogte van de vele prijs- en assortimentswijzigingen bij je collega’s en concurrenten, in een tijdperk van lokale prijszetting en onaangekondigde stuntpromoties? Dat is het terrein van Daltix, dat de Google van de retailwereld wil worden, aldus CEO Jonas Deprez. Het bedrijf verzamelt en verwerkt dagelijks de beschikbare online data van meer dan 50 retailers en vertaalt ze in handige dashboards. Zo kan je ontdekken hoe Colruyt reageert op 1+1 promoties bij Delhaize (opvallend genoeg soms met enkele dagen vertraging), hoe Bol.com de hardlopers uit het doe-het-zelfassortiment van Hubo blijft toevoegen of welke claims je geloofwaardig kunt gebruiken voor een nieuw gezond ijsje, na een grondige analyse van de volledige markt.

 

3. De basis voor groei

Dat is de rode draad doorheen alle presentaties: in een verzadigde markt met een stabiele bevolking en een toenemende prijs- en promodruk zal groei moeten komen van slimmer inspelen op shoppernoden, verstandiger omspringen met acties, nieuwe gebruiksmomenten aanspreken, de juiste formaten voorzien, een overzichtelijk schappenplan maken. Trademarketing is strategisch, maar ook pragmatisch. Soms is het simpel: “Enkel door gedurende een testperiode in de winkels aanwezig te zijn, ging de verkoop er al op vooruit,” leerde Katrin Sano van McCain Foods. “Maak je het chocoladeschap makkelijker leesbaar, dan gaat de gemiddelde besteding omhoog,” weet Yannick Engelen van Mondelez. “Investeer ook in het deel van de klantreis voor en na de winkeltrip,” benadrukken Bart Pelgrims en Dieter Van Duynslager van Coca-Cola European Partners. “We besteden 40% van ons budget instore.”

 

4. Voor groot en klein

Grote spelers als Coca-Cola of Mondelez hebben stevig uitgebouwde shoppermarketing- en categoriemanagementteams klaarstaan, bij McCain Foods is het letterlijk een ‘one woman show’, maar ook met bescheiden budgetten boek je resultaat als je de juiste keuzes maakt. Essentieel is steeds dat de neuzen intern in dezelfde richting staan, en dat trademarketing zijn brugfunctie kan vervullen tussen sales en marketing. Want de Berlijnse muur tussen die twee afdelingen moet vallen. Ook keyaccountmanagers en marketingmanagers hebben nood aan shoppermarketing inzichten. Trademarketing krijgt steeds meer gewicht in het beslissingsproces, en heeft baat bij een rechtstreekse dialoog met de retailpartners. Moet het aloude model van het ‘single point of contact’ op de schop?

 

5. Niet enkel voor FMCG

Inzichten die intussen haast verworven zijn in de snelle foodwereld, maken de overstap naar nieuwe non-food werelden. Ook in doe-het-zelf of elektro kan een categoriemanagement-aanpak het verschil maken, zoals Dennis van Ravenstijn illustreerde met de Philips Hue case. De compleet nieuwe productcategorie van slimme, geconnecteerde verlichting vergt een totaal andere klantreis dan de eenvoudige spaarlamp, met over alle touchpoints een goede balans tussen heldere informatie en een inspirerende merkbeleving. Ook verschilt de aanpak fundamenteel naargelang het kanaal: MediaMarkt is Brico niet.

 

6. Retailers zien het anders

Of wat hadden we gedacht? Doe-het-zelf retailer Gamma legt duidelijke prioriteiten. Keuzestress vermijden, de navigatie vergemakkelijken, klanten helpen door middel van kluswijzers – want sommige doe-het-zelvers zijn eerder ‘moet-het-zelvers’. Samen met leveranciers ontwikkelde Gamma bijvoorbeeld een heuse ‘vloerstraat’ die de verschillende keuze-opties overzichtelijk weergeeft: vinyl, laminaat, tegels… De nadruk ligt op inspiratie, de shopper verwacht in deze categorie geen voorraad op de winkelvloer. Het vergde wel wat vertuigingskracht om de leveranciers daarin mee te krijgen, aldus Kristin Van Limbergen. Niet dat de winkel een showroom wordt, maar beleving is toch essentieel.  

 

7. Leve het vijfstappenmodel

Het kan geen toeval zijn. Bij Mondelez werken ze met vijf s’en: see, scan, spot, show interest, select: een makkelijk te onthouden model om de conversie in het schap te verhogen. Bij Coca-Cola klinkt het zo: eerst de opportuniteit definiëren, dan de strategie bepalen, vervolgens de concrete mogelijkheden afwegen, dan executie, uiteindelijk meten en evalueren. Gamma van zijn kant onderscheidt vijf rollen die een categorie kan spelen. Heeft u nog geen vijfstappenplan? Werk aan de winkel…

 

8. Executie is key

Ook hierover zijn alle sprekers het roerend eens. Je mag een geweldig plan hebben, een mooi budget, een leuke visual, een sterke display… maar als je de cruciale afspraak mist op het moment van de waarheid (in de winkel of in de webshop), dan is het allemaal voor niets geweest. In dat verband nog een gouden tip van Mondelez: iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat een rayonverantwoordelijke je mooie display opzijschuift naar een minder gunstige plek in de winkel. Om dat te vermijden, maak je die display best zo zwaar mogelijk. Zo eenvoudig kan het soms zijn…

 

Een uitgebreid fotoverslag van het event vind je hier.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN