RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags graaiflatieinflatie
  • Onderwerpen FMCGInflatie
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is er echt sprake van graaiflatie?

icon
Algemeen5 mei, 2023
Shutterstock

De inflatie is hoog, maar de prijsstijgingen zijn nog hoger. Profiteren (merk)fabrikanten van de situatie om hun marges op te krikken en monsterwinsten te boeken? Rabobank zocht het uit.

Royale winsten in crisistijd

Boodschappen zijn ruim 20% duurder geworden dan een jaar geleden. Het is de schuld van de inflatie en van de sterk stijgende grondstof- en personeelskosten, zeggen de bedrijven volmondig. Toch valt het op dat multinationals nog royale winsten boeken en erin slagen te blijven groeien, ondanks de moeilijke marktomstandigheden.

Terwijl consumenten aan koopkracht inboeten en de kosten voor het levensonderhoud maar blijven toenemen, halen sommige FMCG-reuzen zelfs recordcijfers. Zo heeft brouwer AB InBev een uitmuntend kwartaal achter de rug waarbij de winst nota bene sterker groeide dan de omzet, met dank aan prijsverhogingen. Ook spelers als Henkel, Unilever en Mondelez halen aanzienlijk meer omzet en slagen er vlot in de hogere kosten door te rekenen aan hun klanten.

Is er sprake van “graaiflatie”, de praktijk om prijzen meer te verhogen dan kostengewijs nodig zou zijn en zo de winsten te verhogen? Is de inflatie niet meer dan een excuus? Er wordt druk over gedebatteerd in binnen- en buitenland. Zelfs Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize, werd uit vakbondshoek inmiddels al van “greedflation” beschuldigd. Het Economisch Bureau van Rabobank neemt nu de proef op de som.

Hoogste winsten sinds 2008

Het klopt dat de winsten de afgelopen jaren flink gestegen zijn. Sneller zelfs dan pre-corona. Voor de coronapandemie, in 2019, hadden Nederlandse bedrijven een netto exploitatieoverschot van 201 miljard euro. In lockdownjaar 2020 daalde de winst naar 189 miljard, maar in 2021 was er alweer 213 miljard euro en in 2022 zelfs 238 miljard euro netto exploitatieoverschot. “Het netto exploitatieoverschot bereikte vorig jaar ten opzichte van de omvang van de totale economie het hoogste peil sinds 2008”, berekende Rabobank.

Dat concluderen de onderzoekers voor de Nederlandse markt, maar de bredere trend is ook internationaal toepasbaar. Zowel het Internationaal Monetair Fonds (IMF) als de Europese Centrale Bank (ECB) besloten in recente studies dat de stijging in lonen de prijzen de afgelopen tijd niet zozeer hebben opgedreven, als wel de extra marges van de bedrijven zelf. Om die graaiflatie tegen te gaan, en de koopkracht van consumenten te beschermen, bevroor Frankrijk bijvoorbeeld al de prijzen van 250 supermarktartikelen.

Inflatie kon duidelijk lager zijn

Wat verklaart die hoge winsten? In het vierde kwartaal van 2022 blijft onder de streep een netto exploitatieoverschot van 66,3 miljard euro over. Dat is 10,9 miljard euro meer dan in het vierde kwartaal van 2021. Maar opvallend is vooral dat de inputkosten (intermediair verbruik) fors zijn gedaald, ondanks de beweringen van veel bedrijven. Bedrijven zijn gaan besparen, bijvoorbeeld op energie. Ook stipt Rabobank aan dat ondernemers hun winst hebben zien toenemen met 10,9 miljard euro, terwijl de loonkosten zijn gestegen met “slechts” 4,9 miljard.

Was er dan minder inflatie geweest als bedrijven de stijging van hun verkoopprijzen hadden beperkt tot wat minimaal noodzakelijk was om hun winstmarge op peil te houden? Ja, luidt het antwoord: over heel 2022 zouden de prijzen in Nederland 2,2 procentpunt lager zijn geweest. Dat scheelt een flinke duit op de totale prijsinflatie van 11,8% dat jaar.

Buffers voor morgen?

Toch durft Rabobank niet zomaar besluiten dat er in Nederland daadwerkelijk sprake is van graaiflatie. Behalve machtsmisbruik, kunnen namelijk ook andere motieven spelen. Vaak verhogen bedrijven hun prijzen bijvoorbeeld op voorhand, in anticipatie op aankomende kostenverhogingen. “Het duurt enige tijd voordat prijsverhogingen in de gehele productieketen zijn doorgerekend”, zeggen de onderzoekers.

Ook voor aankomende loonsverhogingen bouwden bedrijven mogelijk al een buffer. Zeker de retailketens zagen (nog sneller in Nederland dan in België) in het najaar van vorig jaar de bui reeds hangen, met toenemende vakbondsprotesten en stakingsacties. Er zouden onvermijdelijk loononderhandelingen aankomen. In België anticipeerden bedrijven wellicht op de voorziene indexatie in januari.

“Geen graaiflatie in food”

Het spel van vraag en aanbod speelt evengoed mee. De vraag lag in 2022 een stuk hoger dan het aanbod, door de bevoorradingsproblemen ten gevolge van de coronapandemie en de mondiale perikelen in de toeleveringsketen nadien. Door de prijzen te verhogen, daalde de vraag, en dat was soms net nodig. Als bedrijven hun prijzen zouden verlagen, zou de vraag te groot worden voor het aanbod.

Zeker in de food is Rabobank er lang niet zo zeker van dat graaiflatie mogelijk is. Ironisch genoeg, want net in die branche vallen de meeste verwijten. Door de intense concurrentie worden de prijsonderhandelingen daar “op het scherpst van de snede” gevoerd, terwijl bedrijven doorgaans prijzen verhogen als hun marktaandeel veilig blijft en als ze verwachten dat concurrenten hierin meegaan. “Veel foodretailers en voedingsmiddelenproducenten – zeker huismerkproducenten – ervoeren in 2022 druk op hun winstmarges. Dat duidt niet op graaiflatie”, besluit het rapport.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • graaiflatie,
  • inflatie

De inflatie is hoog, maar de prijsstijgingen zijn nog hoger. Profiteren fabrikanten van de situatie om hun marges op te krikken? Rabobank zocht het uit.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    Omzet Hema stijgt met 20%

    Klanten vinden weer vaker de weg naar Hema: de warenhuisketen ziet de omzet en de winst fors stijgen. De nieuwe koers slaat aan, ziet CEO Saskia Egas Reparaz, die verder wil investeren in het vernieuwen van de winkels.

  • icon
    Algemeen25 mei, 2023
    Marks & Spencer eindelijk weer op goede weg

    Na erg moeilijke jaren is Marks & Spencer de weg van het herstel ingeslagen. De Britse warenhuisklassieker verkoopt weer opvallend meer kleren, maar zet ook in op betaalbare voeding.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN