De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft televisiezender Vijf een boete van 3.000 euro opgelegd omdat de zender het Mediadecreet heeft geschonden. Alles draait rond een publireportage van supermarktketen Albert Heijn.
“Geen informatieve inhoud”
Het Mediadecreet bepaalt dat het aandeel van reclamespots en telewinkelspots per klokuur hooguit 20% mag bedragen. Publireportages vallen niet onder die 20%-regel, maar dan moet het accent in de publireportage liggen op redactionele en informatieve inhoud, bijvoorbeeld info over producten of over hoe men met bepaalde ingrediënten bepaalde gerechten kan maken.
In de publireportage over Albert Heijn ontbreekt de informatieve inhoud echter volledig, zegt de VRM na onderzoek van de beelden. Volgens de mediaregulator worden in de desbetreffende uitzending in hoofdzaak sfeerbeelden geschetst. Daarom beschouwt de VRM de bewuste publireportage als een reclamespot, en die valt dus onder de fameuze 20%-regel.
“De VRM stelt vast dat Vijf op deze wijze 13 minuten en 55 seconden aan reclame besteedt tussen 19 uur en 20 uur, waardoor het maximaal toegelaten percentage zendtijd van 20% voor reclame- en telewinkelspots ruimschoots werd overschreden.” En dat komt de zender op een boete van 3.000 euro te staan.