Unilever klimaatneutraal vanaf 2030 | RetailDetail

Unilever klimaatneutraal vanaf 2030

Unilever klimaatneutraal vanaf 2030

Unilever wil vanaf 2030 klimaatneutraal werken. Daartoe moet de uitstoot van schadelijke stoffen in het productieproces bij de producent van consumentenproducten drastisch verminderen. Voorts moet de energie volledig uit hernieuwbare bronnen komen.

Voortzetting van Plan uit 2010

De Brits-Nederlandse groep heeft een geschiedenis op het vlak van duurzaamheid. In 2010 lanceerde het concern al het Unilever Sustainable Living Plan, dat tot doel had om tegelijk de omvang van het bedrijf te verdubbelen, de milieu-impact ervan te verkleinen en de maatschappelijke invloed te vergroten.

 

Op de vooravond van de klimaattop in Parijs, waar zowat 200 landen afspraken willen maken om de klimaatopwarming tegen te gaan, scherpt Unilever-topman Paul Polman de ambities verder aan. Vanaf 2030 wil het bedrijf klimaatneutraal opereren en moet alle energie uit hernieuwbare bronnen komen. Voor elektriciteit moet dat laatste criterium al in 2020 worden behaald. Aan de energieopwekking uit kolen zal dus een einde worden gesteld. Vandaag komt al 40 procent van de energie van Unilever uit hernieuwbare bronnen.

 

Volgens Polman is een snelle actie trouwens noodzakelijk. Bij een verdere opwarming van de Aarde zullen volgens een rapport van de Wereldbank tegen 2030 zowat 100 miljoen mensen meer in armoede terechtkomen.

 

Polman pleit dan ook voor harde afspraken in Parijs, onder meer inzake het tegengaan van verdere ontbossing Daarbij moet er volgens hem ook op toegezien worden dat kan worden ingegrepen als de doelstellingen niet worden gehaald.

 

Kritiek op aanwezigheid op klimaattop

De kritiek van een aantal milieuactivisten op de aanwezigheid van bedrijfsleiders op de klimaattop in Parijs wuift Polman weg. “Wij zullen net een grotere druk zetten op de politici om goede afspraken te maken”, reageerde hij. “Bovendien financieren bedrijven op sommige terreinen een groter deel van de acties dan overheden.”

 

Unilever onderschreef trouwens ook de standpunten van het Belgische duurzaamheidsnetwerk The Shift, waarbij zowat honderd bedrijfsleiders (van o.a. AB InBev, Ageas, Atlas Copco, Alpro, AXA, BASF, Bpost, Eneco, Janssen Pharmaceutica, Sodexo en Solvay), toplui van middenveldorganisaties en academici de ministers opriepen om werk te maken van een klimaatakkoord. Nu er in België tussen de gewesten nog steeds geen overeenstemming is over de verdeling van de inspanningen, drukken ze dan ook hun ontgoocheling uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.