RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven NikeStarbucksStudio 100
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom digitale tokens de nieuwe klantenkaarten zijn

icon
Algemeen17 april, 2023

NFT’s zijn geen hype: het Web3 zet de marketingwereld op zijn kop. “De token-economie is de grootste revolutie sinds het ontstaan van het internet. We hebben de e-commercetrein al gemist, laten we ook deze opportuniteit aan ons voorbijgaan?” Starbucks, Nike en Studio 100 tonen de weg.

Kansen gemist

“Ik herinner me discussies met een grote moderetailer in de jaren 2000, over de vraag of ze wel een webshop nodig hadden: hij geloofde niet dat mensen kleren zouden kopen online, omdat je kleren toch altijd moet passen. Die retailer bestaat niet meer,” vertelt “professioneel surfer” Nick Decrock van 49/META, die al bijna drie decennia actief is als marketingtechnoloog.

“Zelfs tot tien jaar geleden was er nog veel scepsis rond e-commerce. We hebben ons toen de kaas van het brood laten eten door de Nederlanders. De sector heeft een enorme kans gemist. Of je het wil of niet, de wereld draait nu rond e-commerce. Het is de consument die leidt.” Nu staat er een nieuwe revolutie voor de deur, de grootste sinds het begin van het internet. “De Fortune500 bedrijven zijn allemaal volop projecten aan het uitrollen in Web3, met NFT’s en de metaverse. Ik zie nog weinig Belgische initiatieven.”

Decentralisatie

Wat de essentie is van dat Web3? “Het gaat over de manier waarop we deelnemen aan het internet. Het ‘eerste web’ was bevolkt door nerds en geeks die informatie konden programmeren op het internet en wij konden dat raadplegen. Met web 2.0 kreeg je de opkomst van socialemediaplatformen, die het mogelijk maakten dat iedereen kon participeren, een eigen pagina hebben, een stem hebben, volgers hebben… zonder enige programmeerkennis.”

Die grote en sterke platformen bepalen wel in welke richting de wereld evolueert. “Als Facebook, Instagram of Twitter hun algoritme veranderen, dan heeft dat een gigantische impact op je bereik. Die tools zijn gratis, jij bent het product. Nu groeit het besef dat mensen meer willen terugkrijgen van merken dan enkel de producten die ze kopen. Moeten we het oké vinden dat banken en energiebedrijven in tijden van crisis megawinsten uitkeren aan hun aandeelhouders en niet aan hun klanten?” Met web3 en de blockchaintechologie is een cultuur en technologie ontstaan die ‘aandeelhouderschap’ mogelijk maakt voor iedereen.

Klantentrouw 3.0

De token-economie veroorzaakt een omwenteling op het vlak van getrouwheidsprogramma’s, bijvoorbeeld. “Loyalty 3.0 noem ik dat. Je kan je klanten verhandelbare NFT’s aanbieden. Starbucks had al een van de meest succesvolle getrouwheidsprogramma’s ter wereld, met meer dan negentig miljoen leden, die beloond werden met klassieke punten die ze konden omzetten in kortingen bijvoorbeeld. Maar mensen schatten niet altijd naar waarde wat ze terugkrijgen in zo’n programma. Nu hebben ze dat hele programma op blockchaintechnologie overgezet.”

Starbucks-klanten hebben nu een digitale portefeuille waarin ze de tokens ontvangen waar ze recht op hebben. Die kunnen ze dan niet alleen uitwisselen bij Starbucks, maar ook bij partners, zoals Patagonia. “Meer nog: stel dat ik verander van werk en ik heb geen Starbucks meer op wandelafstand, dan zou ik als Starbucks-klant mijn tokens kunnen verkopen aan een andere consument. Die verhandelbaarheid is cruciaal.”

Token wordt VIP-pas

Een andere toepassing: merken die fysieke producten verkopen, maken digital twins. “Ik heb me vorig jaar een paar exclusieve Nikes besteld die pas in juni op de markt zullen komen, en ik heb mijn voorkooprecht als een NFT ontvangen. Ik heb dus een token gekocht dat mij toegang geeft tot die schoenen wanneer ze op de markt komen. Dat is ook wat Tomorrowland doet voor de ticketverkoop: met een token kan je rustig – voor iedereen – je ticket boeken.”

Het is niet moeilijk om te bedenken wat je als retailer zou kunnen doen met dit soort toepassingen: hoe geef je je trouwste klanten als eersten toegang tot nieuwe collecties of kortingen, bijvoorbeeld. Je geeft ze een soort VIP-status met een token. “Studio100 heeft de Magic Circle gelanceerd, een digitale plek waar slechts plaats is voor 250 mensen. Als je die NFT hebt, dan krijg je toegang tot belevenissen die ‘gewone’ klanten niet krijgen. Dat je op de eerste rijen kan zitten, een kijkje achter de schermen mag nemen, een kunstwerkje van Samson kan ontvangen… Door waarde te creëren voor en door consumenten werk je aan een win-win relatie. Dat kan met de technologie en de cultuur van web3.”

Laatste tickets

Over de onthutsende impact van web3 op retail vertelt Nick Decrock meer tijdens het RetailDetail Congress op 20 april in Antwerpen. Het voorprogramma “Metaverse & Web3” brengt inzichten en cases van onder andere Contour Lab, Hugo Boss en Chefchain, gecureerd door expert Maarten Leyts, founder van Trendwolves. ’s Avonds is er een hoofdprogramma met topsprekers van HEMA, Casa, Copenhagen Institute for Future Studies en Deloitte.

Klik hier voor meer info en last-minute tickets
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN