VW-klant dient klacht in tegen D’Ieteren voor sjoemelsoftware

VW-klant dient klacht in tegen D’Ieteren voor sjoemelsoftware

Het aantal juridische zaken in de zaak van de sjoemelsoftware bij Volkswagen stijgt. Nu heeft ook invoerder D’Ieteren een klacht aan het been wegens levering van een wagen met een ‘verborgen gebrek’.

Verborgen gebrek

De consument die de klacht tegen D’Ieteren indiende, beroept zich volgens de krant L’Echo op artikel 1644 van het Burgerlijk Wetboek, dat bepaalt dat de koper bij het vaststellen van een verborgen gebrek de keuze krijgt tussen de zaak teruggeven en zijn geld terugkrijgen enerzijds of zich een deel van de prijs laten terugbetalen anderzijds. Het bedrag van die terugbetaling moet dan door een deskundige worden bepaald.

 

Het is de eerste keer dat er gerechtelijke stappen tegen D’Ieteren worden ondernomen in de VW-saga, waarbij de software in het voertuig gemanipuleerd werd om betere testresultaten over de uitstoot van schadelijke stoffen te kunnen krijgen. De zaken die tot dusver werden ingespannen, ageerden rechtstreeks tegen de Duitse autoproducent.

 

Bewijzen van effectieve schade

Een van de zaken die al rechtstreeks loopt tegen Volkswagen wordt gecoördineerd door het Gentse advocatenkantoor Cassier & Van Maldeghem. Zowat 2.000 mensen zouden er zich bij aangesloten hebben. Test-Aankoop waarschuwt echter voor te voorbarige stappen. “Een dergelijke actie vereist een duidelijk bewijs van schade en dat is niet zo eenvoudig”, aldus de consumentenorganisatie.

 

Maar niet alleen particulieren ondernemen juridische stappen. Ook Vlaams minister van Natuur en Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) diende al een klacht in. Mocht Vlaanderen zijn doelstelling voor schone lucht niet halen en hiervoor een boete krijgen, dan wil het dat VW mee opdraait. De Waalse regering probeert het niettemin anders: zij hoopt op een minnelijke schikking via een financiële schadevergoeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

KMO Carrièreprijs voor Michel Permeke

18/12/2017

Autoretailer Michel Permeke ontvangt op 26 januari de KMO Carrièreprijs tijdens De Nacht van de KMO. Hij leidt al 37 jaar het autobedrijf Permeke Motors en is ook medeoprichter van sigarenzaak La Casa del Habano.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

Mercedes verkoopt aantal Belgische garages

20/07/2017

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat een tiental garages in België en Luxemburg verkopen. Momenteel baat het zelf 14 verkooppunten uit in België, daarvan zullen er vijf verkocht worden. In Luxemburg wordt gezocht naar een overnemer voor vijf garages.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Back to top