VW-klant dient klacht in tegen D’Ieteren voor sjoemelsoftware

VW-klant dient klacht in tegen D’Ieteren voor sjoemelsoftware

Het aantal juridische zaken in de zaak van de sjoemelsoftware bij Volkswagen stijgt. Nu heeft ook invoerder D’Ieteren een klacht aan het been wegens levering van een wagen met een ‘verborgen gebrek’.

Verborgen gebrek

De consument die de klacht tegen D’Ieteren indiende, beroept zich volgens de krant L’Echo op artikel 1644 van het Burgerlijk Wetboek, dat bepaalt dat de koper bij het vaststellen van een verborgen gebrek de keuze krijgt tussen de zaak teruggeven en zijn geld terugkrijgen enerzijds of zich een deel van de prijs laten terugbetalen anderzijds. Het bedrag van die terugbetaling moet dan door een deskundige worden bepaald.

 

Het is de eerste keer dat er gerechtelijke stappen tegen D’Ieteren worden ondernomen in de VW-saga, waarbij de software in het voertuig gemanipuleerd werd om betere testresultaten over de uitstoot van schadelijke stoffen te kunnen krijgen. De zaken die tot dusver werden ingespannen, ageerden rechtstreeks tegen de Duitse autoproducent.

 

Bewijzen van effectieve schade

Een van de zaken die al rechtstreeks loopt tegen Volkswagen wordt gecoördineerd door het Gentse advocatenkantoor Cassier & Van Maldeghem. Zowat 2.000 mensen zouden er zich bij aangesloten hebben. Test-Aankoop waarschuwt echter voor te voorbarige stappen. “Een dergelijke actie vereist een duidelijk bewijs van schade en dat is niet zo eenvoudig”, aldus de consumentenorganisatie.

 

Maar niet alleen particulieren ondernemen juridische stappen. Ook Vlaams minister van Natuur en Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) diende al een klacht in. Mocht Vlaanderen zijn doelstelling voor schone lucht niet halen en hiervoor een boete krijgen, dan wil het dat VW mee opdraait. De Waalse regering probeert het niettemin anders: zij hoopt op een minnelijke schikking via een financiële schadevergoeding.

Tags: