“Krantenwinkels moeten uitgroeien tot echte buurtwinkels”

“Krantenwinkels moeten uitgroeien tot echte buurtwinkels”

De krantenwinkel moet hét servicepunt van de buurt worden, meent Guillaume Beuscart. De CEO van LS Distribution Benelux presenteerde dinsdag zijn Training Store, een laboratoriumwinkel waar dagbladhandelaars opleidingen kunnen gaan volgen en inspiratie opdoen.

Persverkoop met 9% gedaald in 2013

Het gaat niet goed met de Belgische krantenwinkels. Volgens de cijfers van LS Distribution Benelux, de groep achter onder meer persdistributeur AMP en de reisshops van Press Shop en Relay, werd in 2013 5% minder omzet gerealiseerd op de verkoop van persproducten. In verkoopcijfers haalde de daling zelfs 9%, gezien de stijgende prijzen van kranten en tijdschriften. Bijgevolg is ook het aantal zelfstandige krantenwinkels het voorbije jaar met 9% gedaald.

 

Om die negatieve evolutie een halt toe te roepen, is LS Distribution Benelux op zoek gegaan naar oorzaken en oplossingen voor de crisis in de sector. “De verkoop van papieren media zal volgens mij verder blijven dalen. De laatste twee jaar is die daling in een stroomversnelling geraakt, en die zal wel weer vertragen, maar het blijft een mature markt”, zegt topman Guillaume Beuscart.

 

“Dat gezegd zijnde, blijft het wel een markt – en nog zo geen kleintje ook. Ik ben ervan overtuigd dat dagbladhandelaars hun nut blijven hebben, als ze zich maar moderniseren en aanpassen aan de nieuwe realiteit”, vervolgt Beuscart.

 

Diversificatie van het assortiment

Beuscart ziet veel zelfstandigen in de sector stoppen en hoewel de media reeds berichtten van aanslepende conflicten tussen distributieagentschap AMP en de krantenverkopers, stelt Beuscart zich tot doel hen te helpen deze moeilijke periode te doorworstelen. “Wij hebben de zelfstandigen nodig en zij hebben een persdistributeur nodig die hen ondersteunt en meerwaarde biedt, zoals wij.”

 

De oplossing schuilt volgens LS Distribution Benelux in een uitbreiding van de taken van de traditionele krantenwinkels: “We geloven sterk in de opportuniteiten voor deze winkels als ruimere convenience- en buurtwinkels. Gemakswinkels zijn een groeiende branche, dus als ze hun aanbod uitbreiden is hierin voor hen zeker plaats.” Beuscart vervolgt: “Zo kunnen ze een foodassortiment toevoegen, maar ook de winkel als servicepunt is een belangrijke factor: het kan een afhaalpunt zijn voor online bestellingen, de plek waar je betaal- en geschenkkaarten koopt of waar je betalingen doet.”

 

Niet toevallig is LS Distribution Benelux ook in al deze sectoren zelf actief: Met dochter Alvadis is de groep immers actief in de sector van betaalkaarten – “alles van prepaid telecom-kaarten, iTunes betaalkaarten en ook heel wat geschenkkaarten” – en Kariboo, de nieuwe naam voor logistieke dienstverlener Mondial Relay, wil vanaf eind januari dan weer een concurrent voor Kiala gaan vormen. Ook met Western Union voert Beuscart een test uit in een aantal winkelpunten.

 

‘Training store’ en testconcept gelanceerd

“Een veertigtal testwinkels hebben we uitgerust volgens onze laatste inzichten qua IT-tools, assortiment, voorraadbeheer en presentatie. In die testwinkels zagen we tot 20% omzetstijging: voor wie zich dus wil aanpassen zijn er echt opportuniteiten. Wel zullen ze het gebruik van de oppervlakte – voor zo’n convenience-concept zijn grotere ruimtes aangewezen – en bijvoorbeeld ook de openingsuren mogelijk moeten herbekijken.”

 

Om te tonen hoe de handelaars zich voor de toekomst kunnen wapenen, kunnen ze in de nieuwe ‘training store’ van LS Distribution Benelux nieuwste snufjes bekijken en opleidingen volgen. “Het is een laboratoriumwinkel die ook een uitgebreide trainingstool vormt, een ontmoetings- en uitwisselingsplek wordt en een ‘denktank’ biedt.”

 

De eerste trainingen zullen plaatsvinden op 10 en 11 februari en zijn voor iedereen toegankelijk. “In groepjes van maximum 8 personen willen we beginnen met een gratis basisvorming van twee dagen. Volgens de vraag en noden van het netwerk zal het worden gevolgd door gespecialiseerde ‘ad hoc’-modules. Professionalisering en vorming is immers ontzettend belangrijk voor de toekomst van de sector”, besluit Guillaume Beuscart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

20/04/2017

Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen", vertelt ze.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

26/01/2017

Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.

 

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

29/04/2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

08/10/2014

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen aan de kassa. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Eerste RetailDetail RetailDay zet uitverkocht Kinepolis op stelten

30/09/2014

Vorige week ging de eerste RetailDetail RetailDay door, en het succes was overweldigend: het congres was volledig volzet. “Ons doel was inspiratie bieden; tonen dat er nog kansen voor het grijpen liggen in deze moeilijke periode. Wel, dat is zeker gelukt!” blikt dagvoorzitter Gino Van Ossel terug.

Back to top