BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

iconIn bleed5 april, 2018

Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress.

Koning Marktplaats

In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die bijzonder en niet-alledaags speelgoed aan de man brengt. Acht jaar later draait de webshop op volle toeren, met een groot aantal klanten van buiten de landsgrenzen die de weg naar Kinderenkoning ook vinden via de marktplaatsen waarop het bedrijf actief is. De know-how die zaakvoerder Mike Boon hierin opbouwde, zet hij sinds 2014 ook in voor klanten die zich online beter willen positioneren.

“Met eWINGS, dat net als Kinderenkoning deel uitmaakt van Xplore Group, zetten we voor bedrijven webshops op poten, maar ook op marktplaatsen positioneren we hun producten, indien gewenst zelfs via een van ónze twaalf accounts op onder meer Bol.com, Fnac, eBay en Amazon,” vertelt Boon. Afhankelijk van de vraag van de klant, biedt eWINGS ook opslagruimte aan in een eigen magazijn, van waaruit het de gekochte producten zelf verzendt naar de eindklant. Zo kan men ook snel overstocks in de Europese markt positioneren.

Meevaren op het succes

Het grote voordeel van online marktplaatsen is volgens Boon dat bedrijven veel gerichter kunnen werken: “Onze klanten kopen een beperkte stock in, waardoor ook de kapitaalinvestering en de stockageruimte beperkt kunnen blijven, maar met diezelfde stock draaien ze toch een hogere omzet op marktplaatsen,” aldus Boon. Bovendien ligt de weg naar het buitenland open, want veel van de in ons land populaire marktplaatsen hebben een internationaal publiek van kopers. 

“Marktplaatsen zijn niet zomaar een voorbijgaande trend,” vindt Boon. “Het is een beweging in volle expansie die nog ontzettend veel potentieel heeft.” Ook en vooral in ons eigen land, want van de drie grootste en best draaiende webshops in België zijn er vandaag twee een marktplaats: Bol.com en Amazon. “Kleinere bedrijven varen in feite mee op het succes van die marktplaatsen zelf, zonder zwaar te moeten investeren in webshops en marketing.”

Iedereen verkoopt overal

Natuurlijk is er ook een keerzijde aan de medaille. Producten goed positioneren op de verschillende marktplaatsen vraagt wel wat know-how en ook het opvolgen van verschillende accounts op marktplaatsen vraagt tijd, al nemen marktplaatsintegrators vandaag een groot deel van het werk voor hun rekening. Bovendien vormen grote marktplaatsen ook een bedreiging voor kleinere webshops, meent Boon: “Wij hebben 5.000 producten die we verkopen op elk van de twaalf platformen waarop we actief zijn. Op de duur zijn producten overal beschikbaar, wat nadelig is voor de aantrekkingskracht van kleinere, exclusievere webshops.”

Toch lijkt de toekomst toe te behoren aan de resellers die op marktplaatsen de toon zetten. “Meer en meer ook grote retailers, waaronder Hubo en Carrefour, worden binnenkort marktplaatsen. Het resellersnetwerk op Bol.com, dat vandaag 20.000 man sterk is, neemt al één derde van de verkoop in. Dat zegt genoeg,” aldus Boon. 

Meer weten over marktplaatsen en het potentieel ervan voor uw bedrijf? Mike Boon vertelt er alles over op het RetailDetail Congress dat dit jaar plaatsvindt op donderdag 26 april in San Marco Village te Schelle. Voor deze editie werd een uniek programma samengesteld, met Belgische CEO’s van topbedrijven in retail die de opportuniteiten schetsen voor de sector waarin ze actief zijn én met elkaar in debat gaan. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren. Een event om niet te missen!

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die bijzonder en niet-alledaags speelgoed aan de man brengt. Acht jaar later draait de webshop op volle toeren, met een groot aantal klanten van buiten de landsgrenzen die de weg naar Kinderenkoning ook vinden via de marktplaatsen waarop het bedrijf actief is. De know-how die zaakvoerder Mike Boon hierin opbouwde, zet...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • iconIn bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • iconAlgemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • iconAlgemeen26 januari, 2017
    Thomas Vaarten (A.S.Adventure, JUTTU): “Omnichannel betekent doen hoe de klant het wil”

    Het fundament van omnichannel? “De klant is in charge, niet de retailer. Een push-strategie werkt steeds minder”, ziet Thomas Vaarten, E-commerce Manager bij Retail Concepts – de groep van A.S.Adventure en JUTTU. Je ziet hem op het Omnichannel Congress.   Zelfde ‘customer experience’ overal “We willen dezelfde ‘customer experience’ in...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood17 juni, 2022
    Spontane stakingen breken uit bij Makro
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN